De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van leerdoel naar leeropbrengst systematisch context-concept toetsen ontwerpen Nienke Gerkes, AIO chemiedidactiek / docent sk JCU.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van leerdoel naar leeropbrengst systematisch context-concept toetsen ontwerpen Nienke Gerkes, AIO chemiedidactiek / docent sk JCU."— Transcript van de presentatie:

1 Van leerdoel naar leeropbrengst systematisch context-concept toetsen ontwerpen Nienke Gerkes, AIO chemiedidactiek / docent sk JCU

2 Deze workshop Jullie gaan… - een context-gebaseerde module en toets analyseren - de toets herontwerpen

3 Overzicht  Inleiding  Hoe analyseren we  Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen  Poster maken en toelichten  Opdracht 2: (her)ontwerp toets of beoordeling  Poster aanvullen en discussie  Meedoen aan onderzoek naar toetsen?

4 Onderzoek naar context-gebaseerde toetsen  Context-concept onderwijs bevat nieuwe leerdoelen  Alleen traditionele toetsen voldoen niet meer  Er zijn aanvullende toetsvormen nodig

5 Welke toets past bij welke module? Uitlijningsdimensies:  Perspectief Persoonlijk perspectief Emphasis (Roberts)  Inhoud Kern / context  Prestatieverwachtingen SOLO complexity levels Organisatieniveau activiteiten Actie werkwoorden

6 Dimensie 1: Inhoud  In een context-concept module zitten 2 soorten inhoud: Context-inhoud (vervangbaar) Concept-inhoud (niet-vervangbaar) Voorbeeld: module Ecoreizen Context-inhoud: CO2 uitstoot bij (groene) wereldreis Concept-inhoud: Molrekenen, naamgeving koolstofchemie

7 Dimensie 2: SOLO levels Structure of observed learning outcomes (Biggs, 1988) 5 niveaus van competentie: Pre-structural Uni-structural Multi-structural Relational Extended abstract

8

9

10 Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen Module: Zuiver drinkwater NLT module (sk/wi) Toets: Factsheet met ‘traditioneel’ beoordelingsmodel

11 Introductie & doel [Activiteiten 1 t/m 5] Werking van vlokbehandeling [Activiteit 6] Procesvariabelen [Activiteit 7 & 8] Experimenteel onderzoek [Activiteit 10] Meetresultaten [Activiteiten 11 en 12] Wiskundig model [Activiteiten 14, 15 en 16] Evaluatie [Activiteit 18] Reflectie en aanbevelingen [Activiteiten 5 en 19] Literatuur Begrippenlijst [Activiteiten 5, 9, 13 en 17] Factsheet

12 Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen  Ga na of de verdeling tussen context en concepten in de toets overeenkomt met de module.  Maak een poster van je aanpak en de resultaten  Licht de poster kort toe  Groepsdiscussie

13 Opdracht 1: inzoomen  Tafel 1 hele module en toets  Tafel 2 activiteit 18 en 19 module en toets  Tafel 3 hele module en beoordeling  Tafel 4 activiteit 18 en 19 module en beoordeling

14 Voorbeeldposter DimensieModuleToetsBeoordelingEindoordeel Inhoud Context omschrijving - Concept omschrijving + SOLO 2 (Uni-structural) 3 (Multi-structural)xx 4 (Relational)x- 5 (Extended abstract)

15 Opdracht 2: toets herontwerpen ToetsBeoordeling Tafel 1 + 3Tafel Wat verandert u aan de toets of het beoordeling om de aansluiting te verbeteren?

16 Meedoen aan onderzoek naar toetsen? Ik zoek 2 x 6 docenten per module….. Die in periode 1 van 2011/2012 een NS module geven Welke minimaal 1 keer eerder door u is uitgevoerd Welke als context een authentieke praktijk heeft, bijv. Nobelprijswinnaars, Ecoreizen, Spuiten of slikken. Die tussen januari en eind maart x willen meewerken aan herontwerpen van toetsen bij deze modules

17 Meedoen aan onderzoek naar toetsen: Hoe verzamel ik data?  Korte vragenlijst over docent- en schoolkenmerken  Tijdens de ontwerpsessies audio-opnames  Bijwonen van ca. 3 lessen per docent  Verzamelen toetsresultaten  Korte evaluatie

18 Classificatie van contexten  Gilbert (2006): Context is…  Model 1 (Application as example afterwards)  Model 2 (Situation as container for concepts)  Model 3 (Narrative as lead for student learning)  Model 4 (Community of practice)


Download ppt "Van leerdoel naar leeropbrengst systematisch context-concept toetsen ontwerpen Nienke Gerkes, AIO chemiedidactiek / docent sk JCU."

Verwante presentaties


Ads door Google