De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

4C-ID & Klinisch Redeneren 4C-ID voor het trainen van klinisch redeneren binnen de medische opleidingen Nynke Bos Coordinator ICT & Onderwijs Universiteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "4C-ID & Klinisch Redeneren 4C-ID voor het trainen van klinisch redeneren binnen de medische opleidingen Nynke Bos Coordinator ICT & Onderwijs Universiteit."— Transcript van de presentatie:

1 4C-ID & Klinisch Redeneren 4C-ID voor het trainen van klinisch redeneren binnen de medische opleidingen Nynke Bos Coordinator ICT & Onderwijs Universiteit van Amsterdam

2 Een casus Mevrouw Versteeg, 62 jaar, komt bij u op het spreekuur omdat zij de laatste tijd zo dorstig is. Ze geeft aan dat minimaal 2,5 liter vocht per dag drinkt Zij geeft ook aan veel te plassen, iets wat ze voornamelijk ‘s nachts erg hinderlijk vindt. 2

3 Wat is uw diagnose? Gebruikt u medicijnen?  Antidepressiva kunnen droge mond geven Heeft u ‘s nachts ook dorst?  Psychogene klachten uitsluiten Komt het voor in uw familie?  Diabetes mellitus is erfelijk 3

4 Hele taak: klinisch redeneren Diagnoses bedenken  wat komt het meeste voor?  geslacht en leeftijd  voorgeschiedenis Diagnoses uitsluiten  verschillende manieren 4

5 Huidige curriculum Hoorcolleges (neurologie, orthopedie etc.) Werkgroepen (klinisch redeneren) Practica Stages  Samenhang tussen onderdelen niet altijd evident  Tentamen bestaat uit patroonherkenning  Weinig variatie in onderwijsvormen 5

6 Herontwerp: 4C-ID Hele taak staat centraal: casuïstiek Ontwikkeling taakklassen en leertaken Overzicht complicerende factoren bij complexe taak klinisch redeneren (Janssen-Noordman, Van Merriënboer, Van der Vleuten & Scherpbier, 2006). 6 Complicerende factorenTaakklasse 1Taakklasse 2Taakklasse 3 Patiënten communicatie Patiënt rapporteert klachten duidelijk Patiënt heeft meer moeite om klachten te omschrijven Patiënt rapporteert klachten op een onduidelijke manier Ziektebeeld Duidelijk ziektebeeld, met hoge prevalentie. Ziektebeeld minder evident, gemiddelde prevalentie Ziektebeeld is niet duidelijk, lage prevalentie Eisen van de patiënt Patiënt is geduldig, heeft geen eisen Patiënt heeft iets meer eisen, minder geduldig Patiënt is veeleisend en behoorlijk lastig Beschikbare tijdOnbeperkt Beperkter: consult moet binnen een bepaalde tijd zijn afgerond Kort: vaak in het geval van trauma/ noodsituaties Samenwerking Samenwerking met collega’s verloopt zonder problemen Samenwerking met collega’s verloopt stroever, niet alle informatie is tijdig beschikbaar U werkt moeizaam samen met collega’s. KostenEr hoeft geen rekening te worden gehouden met de gemaakte kosten De kosten voor aangevraagd aanvullend onderzoek moeten binnen een bepaald maximum bedrag vallen. Er mogen slechts beperkte kosten gemaakt worden. Er wordt bezuinigd in het ziekenhuis.

7 Leertaken Uitgewerkt voorbeeld  Er komt een vrouw bij de dokter Omgekeerd probleem  Patiënt X heeft een diagnose Conventioneel probleem  Rol van ICT  Low fidelity vs. high fidelity simulatoren 7

8 Curriculum: ondersteunende informatie Hoorcollege: symptoomherkennig  Conceptuele informatie  Raad de diagnose Practicum: anatomie (waar zit het?)  Structurele informatie Werkcollege: herken het ziektebeeld  Causale informatie  Skillslab 8

9 Simulaties (e-learning) 9

10 Simulaties (high fidelity) Conventionele problemen (ondersteunende informatie) Automatiseren van routinetaken (procedurele informatie) 10

11 Implementatie Docenten  Casussen - >Professionaliseren  Andere rol Studenten  Actieve werkhouding  Integratie kennis, vaardigheden en attitudes  Haalbaarheid?  Individuele verschillen? 11

12 Gaming & Simulaties Betere transfer? Kosten & baten  Is een acteur (student) ook niet voldoende? Gaming… ‘opleuken’ Toetsing? Alleen voor Geneeskunde? 12


Download ppt "4C-ID & Klinisch Redeneren 4C-ID voor het trainen van klinisch redeneren binnen de medische opleidingen Nynke Bos Coordinator ICT & Onderwijs Universiteit."

Verwante presentaties


Ads door Google