De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Gouden Driehoek Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Gouden Driehoek Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem"— Transcript van de presentatie:

1 De Gouden Driehoek Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem

2 Jaap van Petegem •Onderwijzer •Orthopedagoog •20 jaar ZMOK-onderwijs •23 jaar adviseur jeugdbeleid en onderwijs •Sparringpartner Gedragswerk en Passend Onderwijs Een frisse kijk op de jeugd

3 Wat gaan we doen? •wat houdt ons bezig? •de gouden driehoek. •over afstand en nabijheid •3-dimensionaal ontwikkelen •samenwerken •vaardigheden en communicatie interactief

4 Wat houdt ons bezig? Ontwikkelingen “zorg om jeugd”:  Focus op integraal kindcentrum  Passend Onderwijs  Transitie van de Jeugdzorg  Samenwerken in de keten

5 ontwikkelen opvoeden interactie

6 Waarom De Gouden Driehoek? •Ouder(s) en pedagogisch medewerkers hebben een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor het kind. (opvoeden en ontwikkelen) •Maar niet dezelfde ! •De pedagogisch medewerker heeft een rol als manager van de processen. •Bewaakt rollen en posities! pedagoog ouderkind

7 over afstand en nabijheid De gouden driehoek gaat over psychologische afstand en is idealiter dan ook gelijkzijdig: pedagoog ouderkind

8 over afstand en nabijheid de beleving van de afstand kan verschillend zijn? ouder pedagoogkind

9 Over afstand en nabijheid Wat is hier aan de hand? pedagoog ouderkind

10 Over afstand en nabijheid En hier? kind ouder pedagoog

11 Over afstand en nabijheid •Psychologische afstand gaat over beleving! •Er kunnen meerdere driehoeken in elkaar grijpen. > verschillende ouderrollen (klant, collega) > verschillende pedag. medewerkers > verschillende interacties

12 klimaat en organisatie 3-dimensies

13  veiligheid  welbevinden  autonomie  regels en ruimte 3-dimensies

14 klimaat en organisatie 3-dimensies methodiek

15 3-dimensies  spelen en vrije tijd  ontwikkelen en leren  groepsactiviteiten

16 3-dimensies Individuele Ontwikkelingsplanning

17 klimaat en organisatie 3-dimensies methodiek i.o.p

18 klimaat en organisatie 3-dimensies methodiek i.o.p

19 klimaat en organisatie 3-dimensies methodiek i.o.p

20 3-dimensies methodiek I.O.P.

21 klimaat en organisatie 3-dimensies methodiek

22 3-dimensies emotionele veiligheid persoonlijke competentie waarden en normen Sociale competentie

23 samenwerking:  Succes boek je niet alleen  Resultaat moet je organiseren  Competenties kun je ontwikkelen  Invloed moet je uitoefenen  Groeien door samen sterk  Identiteit geeft positie  Delen leidt tot vermenigvuldigen

24 Vaardigheden en communicatie De kunst van: •Het stellen van goede vragen •Het luisteren •Het werken vanuit gedeelde belangen •Het vermijden van struikelblokken •Het omgaan met eigen en andermans emoties •Het leren omgaan met weerstanden PROFESSIONEEL HANDELEN

25 Vaardigheden en communicatie De kunst van: •Het stellen van goede vragen •Het luisteren •Het werken vanuit gedeelde belangen •Het vermijden van struikelblokken •Het omgaan met eigen en andermans emoties •Het leren omgaan met weerstanden

26

27 Vraag Neem een situatie rond een kind in gedachten. Hoe ziet de gouden driehoek er uit? - is er gelijkzijdigheid? - zijn de dimensies in evenwicht? - wat vraagt het van jouw professionaliteit? PROFESSIONEEL HANDELEN


Download ppt "De Gouden Driehoek Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem"

Verwante presentaties


Ads door Google