De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands."— Transcript van de presentatie:

1 De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands

2 Overzicht presentatie Leren op de werkplek, korte terugblik Factoren leren op de werkplek Implicaties voor EVC en opleidingen

3 Leren > < Werken Tot midden jaren zeventig: -Beroepsonderwijs -Cursorische bedrijfsopleidingen Jaren tachtig: -Kostenbewustzijn -Transfer -Tempo veranderingen

4 Werken + Leren Beroepsonderwijs: - betere afstemming werkveld - jaren negentig duale opleidingen Werkplek: belangrijke leverancier van competenties

5 Werken = Leren? % Man30 Vrouw32 Basisonderwijs32 Vmbo29 Havo/vwo24 Mbo30 Hbo33 Wo35 Totaal31

6 Werken -> Leren? Verandering taken, methoden Variatie in taken Deelname projecten, innovaties Toegang tot informatie Autonomie Werkdruk reguleren Zicht op resultaten Steun en feedback collega’s en leidinggevende Klimaat Beloning en waardering voor inspanningen

7 Werken -> Leren? Werk sluit aan bij de competenties Bereidheid tot leren Vaardigheden Herkennen van leermogelijkheden

8 Werken / Leren Individueel – team Leren door uitproberen Netwerken binnen/buiten Impliciet, niet gelabeld als ‘leren’ Beter worden waar je al goed in bent Bewijs voor leren

9 Werken = Leren? Werkplek voor velen belangrijkste leerplek Leren belangrijk motief bij keuze werk Werkplekken verschillen, maar leerintensiteit is veranderbaar Werknemer zelfstandige architect van de leerloopbaan? Problematische aspecten Is EVC de oplossing?

10 Werken – Leren – EVC – Maatwerk - Leren EVC veronderstelt bewust zijn van eerder leren EVC focust op een opleiding EVC met ander competentieprofiel EVC creëert verwachtingen over opleiding Lezen van de werkplek Informele leersituatie wordt formele opleidingssituatie Niveau van de taken i.r.t. opleiding Overleg met alle stakeholders

11 Aanbieder opleidingen – Partner leervraagstukken Toekomst onderwijsinstelling? -Aanbieder opleidingen? -Overige dienstverlening, bv. loopbaanadvisering -Samenwerking

12 EVC is erkend en gewaardeerd EVC zorgt voor hoge leerintensiteit Succes met de verdere ontwikkeling!


Download ppt "De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands."

Verwante presentaties


Ads door Google