De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen."— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst

2 Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen  Keuze voor werken met methoden  Helaas weinig montessori gerichte methoden voorhanden

3 heden  Groepsinstructies leiden tot hoge werkdruk  Te weinig individuele begeleiding, te weinig tijd om materialen in te zetten,te weinig tijd voor instructie (groep/individueel)  Te weinig tijd voor ‘extra’ zaken  Kinderen krijgen te weinig sturing  We halen niet het maximale uit de leerlingen  Werkdruk in kaart gebracht:

4 Werkdruk in kaart gebracht bij instructie in 3 jaargroepen GroepTotale lestijd In uren InstructietijdOverige activiteiten TotaalBlijft over… 3 23,756,6 4 23,756,3 5 25,756,3 Dus: 23,75 of 25,7519,2 uur4,2 uur23,4 uur 0,3 of 2,3 uur 6 25,755,4 7 25,755, ,6 Dus: 25,7515,1 uur4,5 uur19,6 uur 6,15 uur

5 De toekomst  Referentiekaders, verplichte toetsen  Nieuwe inzichten over goed onderwijs  Andere instroom (NT2)  Opbrengstgericht werken ►Kinderen krijgen te weinig sturing en aandacht, we halen niet het maximale uit de leerlingen ►We moeten op zoek naar oplossingen ►Sociaal emotioneel/kindvisie vasthouden

6 Onderzochte alternatieven - minder methodes - klas doorbrekende lessen - ondersteuning door stagiaires/ onderwijsassistenten - stamgroepen (type Jenaplan) - het broertje van Montessori (Dalton) -2 jaargroepen ipv 3 jaargroepen

7 Bewuste keuze van het team: 2 jaargroepen  Juiste inzet methoden tbv betere resultaten  Meer tijd/aandacht voor individuele kind en montessorivisie  Zekerheid en continuïteit van begeleiding ►Check op werkdruk ►Check ervaringen andere scholen ►Waarborgen montessori karakter

8 Check op werkdruk  In de setting van drie jaargroepen: 3/4 0,3 uur 5 2,3 uur 6/7/8 6,1 uur.  In de setting van twee jaargroepen: 3/4 6,7 uur 5/6 9,9 uur 7/8 11,6 uur

9 Overstap van montessorischolen naar twee jaargroepen bv:  Montessorischolen Den Haag, Ede, Bussum, Laren  Wensen vanuit teams Belangrijk!: NMV (h)erkent onze ervaringen en erkent onze nieuwe aanpak. Ook tweejaren aanpak is NMV erkend

10 Hoe blijven we montessoriaans?  Onze overtuigde kindvisie: ‘leer mij het zelf te doen’, begeleiden naar zelfstandigheid.  Meer mogelijkheden inzetten materialen, Individuele lesjes  Montessori opleiding voor leerkrachten  Aandacht voor sociaal emotioneel aspect door o.a.: - Het organiseren van groepsdoorbrekende activiteiten zodat de groepen blijven mengen - Groepen door elkaar heen in het gebouw

11 Belangrijk  Evalueren van de resultaten en waar nodig bijsturen op de effecten.  Niet de bedoeling dat we blijven veranderen!  Keuze maken voor methoden die zoveel mogelijk aansluiten bij onze visie. “Vergelijk het kind met zichzelf en niet met een ander”.


Download ppt "Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen."

Verwante presentaties


Ads door Google