De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

17-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 7 Anderen motiveren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.

Verwante presentaties


Presentatie over: "17-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 7 Anderen motiveren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall."— Transcript van de presentatie:

1 17-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 7 Anderen motiveren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall

2 17-2 Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Bepalen hoe je werknemers kunt motiveren voor hun werk Bepalen waardoor mensen gemotiveerd raken om te presteren Oorzaken van prestatieproblemen vaststellen De meest geschikte methoden gebruiken om werknemers tot betere prestaties te brengen

3 17-3 Copyright © 2005 Prentice-Hall Anderen motiveren Managers moeten werknemers motiveren om: Te blijven werken voor de organisatie Goed te presteren

4 17-4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Motivatie Motivatie bestaat uit een bewuste beslissing om moeite te doen voor een activiteit om een doel te bereiken waarmee aan een overheersende behoefte wordt voldaan

5 17-5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Drie elementen van motivatie 1)Een behoefte, motief of doel waardoor acties worden getriggerd 2)Een selectieproces waarmee een handelwijze wordt gekozen 3)De intensiteit van de inspanning die op de gekozen actie wordt toegepast

6 17-6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat motiveert werknemers om niet van baan te veranderen? Mogelijkheid om nieuwe vaardigheden aan te leren Coaching en feedback van superieuren Uitdagende werkzaamheden Erkenning voor goede prestaties Betrokkenheid bij beslissingen die hen aangaan Een luisterend oor bij persoonlijke problemen

7 17-7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat motiveert mensen om goede prestaties te leveren? Prestaties Capaciteiten Motivatie

8 17-8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Bepalende factoren voor prestaties

9 17-9 Copyright © 2005 Prentice-Hall Basisbehoeften Fysieke behoeften Veiligheid Sociale behoeften Behoeften aan waardering Behoeften aan zelf -ontplooiing

10 17-10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Bepalende factoren voor prestaties

11 17-11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Aangeleerde behoeften Het prestatiemotief Het machtsmotief Het verwantschaps- motief

12 17-12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het prestatiemotief Presteerders hebben voldoende aan een gemiddelde moeilijkheidsgraad Mensen die worden gemotiveerd door prestaties, hebben ook graag het gevoel dat ze enige mate van controle hebben over het resultaat Prestatiegerichte mensen krijgen ook graag regelmatig specifieke feedback over hun goede prestaties

13 17-13 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het machtsmotief Mensen die een sterke behoefte hebben aan macht en dus een machtsmotief hebben, krijgen voldoening uit het gegeven dat ze de leiding hebben en anderen kunnen overheersen en beïnvloeden

14 17-14 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het machtsmotief Managers met een sterke behoefte aan persoonlijke macht zijn Versus Managers met een sterke behoefte aan institutionele macht

15 17-15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het verwantschapsmotief Mensen met een sterke behoefte aan verwantschap krijgen voldoening uit de kwaliteit van hun sociale en interpersoonlijke relaties.

16 17-16 Copyright © 2005 Prentice-Hall In welk opzicht zijn doelen bevorderlijk voor motivatie? Betrokkenheid bij het stellen van doelen Kenmerken van effectieve doelen Helder Specifiek Uitdagend

17 17-17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Welke invloed hebben verwachtingen over inspanningen, prestaties en beloning op de werkmotivatie? Heeft de mate waarin ik mijn best doe, werkelijk gevolgen voor mijn prestaties? Hebben mijn prestaties gevolgen op het persoonlijk vlak? Waardeer ik de gevolgen die optreden?

18 17-18 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe beïnvloedt de aard van de beloning de motivatie? Extrinsieke beloning Intrinsieke beloning

19 17-19 Copyright © 2005 Prentice-Hall Rechtvaardigheidstheorie Mensen vergelijken de verhouding tussen hun eigen resultaten en inspanningen Externe vergelijkingen 1.Vergelijking met specifieke personen 2.Vergelijking met een andere referentiegroep 3.Vergelijking met een algemene beroeps- categorie

20 17-20 Copyright © 2005 Prentice-Hall Methoden voor het motiveren van werknemers De betrokkenheid bij doelstellingen vergroten De verwachtingen voor het verband tussen inspanningen, prestaties en beloning versterken Het verband tussen prestaties en beloning helder maken Prestatiefeedback geven Een aantrekkelijke beloning in het vooruitzicht stellen

21 17-21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het gewenste gedrag versterken Gedragsbeïnvloeding Positieve stimulatie Negatieve stimulatie Straf Schrappen

22 17-22 Copyright © 2005 Prentice-Hall Methoden voor het motiveren van werknemers Tijdig belonen Continue stimulatie Afwisselende stimulatie Rekening houden met met rechtvaardigheid

23 17-23 Copyright © 2005 Prentice-Hall Intrinsieke motivatie Empowerment Leermogelijkheden creëren

24 17-24 Copyright © 2005 Prentice-Hall Prestatiebeloning Stukloon of standaardtarief Bonussen en winstdeling

25 17-25 Copyright © 2005 Prentice-Hall Functies opnieuw ontwerpen Taken combineren Functies verticaal uitbreiden Open feedback- kanalen Relaties met klanten tot stand brengen Natuurlijke werkteams vormen


Download ppt "17-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 7 Anderen motiveren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall."

Verwante presentaties


Ads door Google