De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?? Werkdruk als individueel en organisatorisch vraagstuk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?? Werkdruk als individueel en organisatorisch vraagstuk."— Transcript van de presentatie:

1 Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?? Werkdruk als individueel en organisatorisch vraagstuk

2 Welkom

3

4 ‘Definities’? ‘harde werkdruk’: mensen kunnen niet voldoen aan de eisen die het werk stelt en kunnen dat ook niet beïnvloeden ‘zachte werkdruk’: mensen hebben het gevoel dat ze niet kunnen voldoen aan de eisen die het werk stelt en dat ook niet kunnen beïnvloeden zowel hard als zacht: ervaren werkdruk is een graadmeter van de kwaliteit van arbeid

5 Wij en de ijsberg

6 Karasek: taakeisen en regelmogelijkheden Gemakkelijk werk Uitdagend werk (uitdagend en dynamisch) Passief werk (saai) Slopend werk (overbelastend) Regelmogelijkheden hoog laag hoog Taakeisen ontwikkelingsmogelijkhedenstressrisico

7 Weg van de ijsberg Op weg naar een ander organiseren, waarin mensen zich gelukkiger, vrijer en positief geprikkeld voelen: - openheid: geen denkterreur, betekenisgeving wordt steeds getoetst, eerlijke feedback - ruimte:tijd om na te denken en te leren, weinig schotten in de organisatie - variatie:geen monocultuur, zelfstandig nadenken, niet bang zijn, met rare ideeën komen en kritisch zijn - prikkels: geen trainingen meer maar goede vragen stellen - gevoel: leren is emotie (het gaat over vertrouwen, twijfel, risico’s nemen, afscheid en opwinding), het mag over gevoel gaan, over verlangens, dromen, intuïtie

8 Twee perspectieven* ik (constructies) waarneming(en) realiteit (v.d organisatie) betekenisgeving *Naar Niklas Luhmann

9 De landkaart is niet gelijk het landschap

10 Ik versus zij ik realiteit *Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch

11 Ik versus zij ik waarneming(en)/perceptie realiteit (v.d organisatie) *Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch

12 Ik versus zij ik (constructies) waarneming(en)/perceptie realiteit (v.d organisatie) betekenisgeving *Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch

13 Ik versus zij ik (constructies) waarneming(en)/perceptie realiteit (v.d organisatie) betekenisgeving *Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch proces van betekenisgeving*

14 Kijken door 4 vensters© © K.K. Keizer/T. Vos 2005

15 Werkdruk = niets anders dan een vorm van betekenisgeving! Werkdruk = een negatief oordeel over de kwaliteit van arbeid!

16

17 Werkdruk: een containerbegrip! Waar hebben we het eigenlijk over? objectief teveel werk en/of te weinig mensen? onduidelijke aansturing, niet weten waar je aan toe bent? perfectionisme, niet voor jezelf op kunnen komen? conflicten met / te weinig steun van collega’s en leidinggevenden? onzekerheid over de toekomst? het gevoel er alleen voor te staan? extra druk door reorganisaties, dubbele of onduidelijke aansturing? agressie en geweld, mondige deelnemers, ouders? …………………. … er bestaat ook positieve werkdruk …

18 Aanpak van werkdruk geen eenduidig probleem, dus geen eenduidige oplossing: maatwerk! Sleutel: de dialoog van individu naar organisatie: wie zijn ‘probleemdelers’ – systeemgrenzen wie zijn functioneel betrokken bij dit probleem, wie kun je waarvoor inzetten, wat kan de groep zelf


Download ppt "Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?? Werkdruk als individueel en organisatorisch vraagstuk."

Verwante presentaties


Ads door Google