De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© 2010 Noordhoff Uitgevers bv Masterclass (e)marketing Cor Molenaar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© 2010 Noordhoff Uitgevers bv Masterclass (e)marketing Cor Molenaar."— Transcript van de presentatie:

1 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Masterclass (e)marketing Cor Molenaar

2 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv

3 Maatwerk Serie maatwerk Massaproductie Doelgroep productie Gepercipieerd maatwerk Persoonlijke verkoop Reclame Massacommunicatie Doelgroep communicatie Interactie/persoonlijke communicatie Productie Marketing/verkoop

4 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv maatwerk product selling marketing individuele individuele concept concept conceptie relaties afnemers relaties markt Interactie met een ongedefinieerde markt Interactie met een gedefinieerde markt Interactie met een doelgroep Interactie met een Individuele afnemer Interactie met individuele afnemers Collaborations/ problemsharing

5 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Customer-product shop Supplier distribution market Advertising products salesPersonal contacts

6 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv mechanisering informatietechnologie internet automatisering Informatietechnologie/automatisering fabricage processen besluitvorming externe relaties

7 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv operationeel /efficiency tactisch/ effectiviteit strategisch/ slagvaardig- heid DATAPROCESSING INFORMATIETECHNOLOGIE (ICT) INTEGRATIE/NETWERKEN

8 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Gegevensverwerking/dataprocessing Uitvoering activiteiten zoals marketingcommunicatie Databasebeheer en -toepassingen Integrale toepassingen zoals webwinkels en postorderbedrijven

9 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv 1990 After Fordisme 1960 Fordisme 1940 Pre Fordisme 1930 Opkomst directe communicatie Uniformiteit in aanbod Afname impact van reclame Heroriëntatie rol en functie van marketing Concentratie in retail, franchise formules Internationale organisaties Opkomst winkelcentra en toenemende macht consument Opkomst doelgroepen met eigen kenmerken en wensen Massa-aanbod en massaconsumptie Opkomst massamedia en reclame Opkomst grote detailhandelswarenhuizen Sterke behoefte aan groei en integratie Sterk lokaal aanbod en eerste zelfbediening Amerika als lichtend voorbeeld in Europa Massaproductie leidt tot afzetprobleem, Handelsreizigers, distributiestrategie en verkoop werden steeds belangrijker Marketing Technologie Automatisering van processen en functies Werkplekondersteuning Productie automatisering, robotisering Basis: efficiëncy en effectiviteit Centrale automatisering, automatisering van activiteiten, procesmatige activiteiten Automatisering is vervanging van mechanisering en arbeid Mechanisering Introductie machines en procesgerichte robotten Lopendebandwerkzaamheden Vergaande massaproductie en standaardisatie Machines voor efficiënte productie en constante kwaliteit Uniforme producten Productie voor onbekende vraag

10 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Gegevensverwerking/dataprocessing Uitvoering activiteiten zoals marketingcommunicatie Databasebeheer en -toepassingen Integrale toepassingen ERP 1 verkoopondersteuning1 callcentra 2 interface 3 CRM applicatie geïntegreerd

11 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv restructure 2008 internet Pre- internet 1990 After Fordisme 1960 Fordisme 1940 Klanten/kopers Interactief, kritisch, goed geinformeerd Pro-actief, momentgedreven Splitsing ratio en hedonistisch winkelen Individueel, weinig binding Doelgroepbeleving Opkomend individualisme Diversificatie op basis van leeftijd en geslacht, toenemende welvaart en luxe Associatie met merken voor individualiteit Voorbeeldfunctie leidend, rollenpatroon, invloed reclame is sterk. Sterke binding met winkels en merken (vertrouwen). Rationeel winkelen (omdat het nodig is)

12 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Web 1.0 Vanaf 1992 Web 2.0 Vanaf 2004 Web 3.0 Vanaf 2010 Aanbod staat centraal Veel websites met informatie Elektronische brochures Lage snelheid in verbindingen Computer staat centraal Sociale netwerken, Gebruikers worden onderdeel van informatievoorziening Gebruikers kiezen sites voor interactie en communicatie Combinatie computer mobiel device Gebruiker centraal, volgbaar en traceerbaar Informatie en diensten worden op behoefte Afgestemd Mobile device wordt leidend Aanbodgericht Interactiegericht Moment-, behoefte- en plaatsgericht Klassieke marketing Klantgerichte marketing Netwerkgerichte marketing, participatie en interactie Evolutiemodel voor de toepassing van internet

13 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv But recent years have not been kind to Woolworths as shoppers have turned to supermarkets or the internet to gain better value, leaving the chain facing dramatic declines in sales in recent years. The stores made a loss of £72.5 million in the six months to August 2. Advisers to the board have expressed increasing frustration in recent days about the lenders' attitude and the collapse of Woolworths is likely to renew the debate about the responsibility of lenders in a downturn. "They are putting rebuilding their balance sheet before lending to a viable UK business with blue-chip clients,'' an executive close to Woolworths' board said last week. Major shareholders in Woolworths include property developer Ardeshir Naghshineh, who is the group’s largest shareholder with a 10.2pc stake, and Baugur, the troubled Icelandic investor, which owns 10.1pc. The support of Burdale Financial and GMAC Commercial which lent Woolworths £385m last January, secured against a range of the retailer’s assets, will also be key.

14 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Writing was on the wall for Borders' business model Borders UK did not collapse because it was massively overleveraged or even because of the recession. The private-equity backed bookseller suffered from an old-fashioned problem: its business model no longer worked. By Nicholas Paisner Published: 5:58PM GMT 27 Nov 2009

15 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Tesco launches UK's first 'drive-thru' supermarket It has moved into banking, pet insurance and telecoms, but Tesco will expand its reach further this week with the launch of the UK's first ever "drive-thru" supermarket. By James Hall Published: 10:06PM BST 21 Aug 2010 The service will allow customers to pick up their weekly shopping without leaving their car.

16 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Grote infrastructuren: satelliet, kabel, GSM, internet Doorbraak van communicatietechnologie Doorbraak Anglo-saksisch zakendoen Shareholdersvalue, BPR,CRM,ERP Integratie van infrastructuren Aanbodparadigma wordt vraagparadigma Flexibiliteit, aanpassen. Agility Momentbepaald gedrag, collaboratie, en Supplychain desintegratie

17 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv probleem- herkenning vergelijkings- site google merkenwebwinkels keuze winkel/ dealer koop besluit marktplaats surfen, chatten, twitteren, googlen oriënteren oriëntatie research/informatie communicatie actie

18 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv probleem- herkenning vergelijkings- site google merkenwebwinkels keuze winkel/ dealer koop besluit marktplaats surfen, chatten, twitteren, googlen oriënteren oriëntatie research/informatie communicatie actie

19 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Marktomstandig- heden Customer intimicay Product excellence Operational excellence Waarde disciplines van een organisatie

20 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Bedrijven willen overleven en spelen in om de nieuwe omstandigheden: - transparantie, interactiviteit, mondigheid - nieuw aanbod en nieuwe concurrenten Consumenten kiezen anders: - andere actieradius - individueel, momentbepaald - andere loyaliteit en motieven Bedrijven kopen anders door andere samenwerkingsvormen: - nieuwe distributievormen en - andere rollen in de supply chain

21 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Intern en Product- gericht Intern en Product- gericht Markt en doelgroep- gericht Markt en doelgroep- gericht Netwerk -/ participatie- gericht Netwerk -/ participatie- gericht Klant- gericht Klant- gericht Afhankelijkheid informatietechnologie en internet laag Totaal geïntegreerd transactiegerichtheid relatiegerichtheid Focus van marketing en management Toenemende dynamica in de markt

22 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Netwerk- oriëntatie Netwerk- oriëntatie Klant- oriëntatie Klant- oriëntatie Markt- oriëntatie Markt- oriëntatie Product- oriëntatie Product- oriëntatie Productgericht Transactieoriëntatie Toepassing IT en internet Verkoopondersteuning, vraagondersteuning, interactie met klanten Focus marketing Product, markt en doelgroepen, klanten en klanteninteractie Focus IT op efficiency, productgebaseerd, interne procesoriëntatie

23 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Interne/ productoriëntatie Interne/ productoriëntatie Doelgroep/ marktoriëntatie Doelgroep/ marktoriëntatie Fragmentatie markten Differentiatie aanbod Specifieke vraagvoorkeur CRM toepassing Directe communicatie Klantenbinding door sociale cohesie

24 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Netwerk- oriëntatie Netwerk- oriëntatie Klant- oriëntatie Klant- oriëntatie Markt- oriëntatie Markt- oriëntatie Product- oriëntatie Product- oriëntatie Productgericht Transactieoriëntatie Toepassing IT en internet Verkoopondersteuning, vraagondersteuning, interactie met klanten Focus marketing Product, markt en doelgroepen, klanten en klanteninteractie Focus IT op efficiency, productgebaseerd, interne procesoriëntatie Focus op internettoepassing Interactiviteit en klantbinding Focus op IT toepassing Efficiency, transacties Directe communicatie Koopproces ondersteuning

25 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Doelgroep/ marktoriëntatie Doelgroep/ marktoriëntatie Klantoriëntatie Individualisering van de vraag Differentiatie in aanbod Multi-channel toepassingen Sterke klantinteractie Internettoepassing CRM gebaseerd Directe, interactieve communicatie Persoonlijk aanbod

26 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Netwerk- oriëntatie Netwerk- oriëntatie Klant- oriëntatie Klant- oriëntatie Markt- oriëntatie Markt- oriëntatie Product- oriëntatie Product- oriëntatie Productgericht Transactieoriëntatie Toepassing IT en internet Verkoopondersteuning, vraagondersteuning, interactie met klanten Focus marketing Product, markt en doelgroepen, klanten en klanteninteractie Focus IT op efficiency, productgebaseerd, interne procesoriëntatie Focus op internettoepassing Interactiviteit en klantbinding Focus op IT toepassing Efficiency, transacties Directe communicatie Koopproces ondersteuning Klantgericht, vraagoriëntatie Focus IT op klantondersteuning en directe klantcontacten. Account management

27 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Klantoriëntatie Netwerk- /participatie oriëntatie Individualisering van de vraag Co-makership Participeren in bedrijfsprocessen en -functies Internettoepassing EDI en systeemkoppelingen Risk/profit sharing

28 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Netwerk- oriëntatie Netwerk- oriëntatie Klant- oriëntatie Klant- oriëntatie Markt- oriëntatie Markt- oriëntatie Product- oriëntatie Product- oriëntatie Productgericht Transactieoriëntatie Toepassing IT en internet Verkoopondersteuning, vraagondersteuning, interactie met klanten Focus marketing Product, markt en doelgroepen, klanten en klanteninteractie Focus IT op efficiency, productgebaseerd, interne procesoriëntatie Focus op internettoepassing Interactiviteit en klantbinding Focus op IT toepassing Efficiency, transacties Directe communicatie Koopproces ondersteuning Klantgericht, vraagoriëntatie Focus IT op klantondersteuning en directe klantcontacten. Account management Participaties, samen ontwikkelen en aanbieden, behoeftenoriëntatie Focus op samenwerking en de relatie Intensieve communicatie op ieder niveau

29 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Basis doelstellingen websites om te verkopen - Traffic - Conversie - Communicatie

30 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv B to B - Ketenintegratie - Bedrijfsfunctie delen (outsourcen) - Structurele binding - Communicatie - Participatie in nieuw business concept

31 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv

32 ver internet Klant/ relatie vru internet telefoon Location based Near field communication Sales -Cross-sell -Up sell -Tele sales -Websales Marketing en fulfillment Customer service en support Retentie en Loyalty Programma’s In store en Field service fysiek persoonlijk Contact klant Contact winkel/leverancier mediainternet

33 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv fysiek fysiek en virtueel virtueel geen weinig veel interactie vorm muziek games mode boeken informatie communicatie auto’s huizen vergaderen telewerken diëten beleggingen Private banking bancaire diensten levensmiddelen wijnen

34 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv fysiek fysiek en virtueel virtueel geen weinig veel interactie vorm muziek games mode boeken informatie communicatie auto’s huizen vergaderen telewerken diëten beleggingen Private banking bancaire diensten levensmiddelen wijnen 2 1

35 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv intere core verschijning services imaginair verpakking after sales merk productbeleving productverschijning fysiek virtueel versus fysiek shop tele inter net media en internet media

36 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv snel langzaam ratioaankoop emotieaankoop methodisch usp./prijsspontaan gevoel voordeel triggers bewuste keuze

37 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv snel langzaam ratioaankoop emotieaankoop voordeel triggers bewuste keuze

38 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv oriëntatie orientation informatie research communicatie communication actie action ondersteunende rol internet onbewust bij winkels leidende rol internet beperkte rol winkels beperkte rol internet leidende rol winkels beperkte rol internet vooral aankoop in de winkel

39 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv oriëntatie orientation informatie research communicatie communication actie action searchen, affiliates, zoeken op internet getriggerd in de winkel, latente behoefte leidende rol Internet, vergelijken ter plekke via product en verkoper beperkt, hoge zelfbeslissing persoonlijk met verkoper meteen kopen bij webwinkel Hoge internet- gerichtheid Lage internet- gerichtheid meteen kopen in de winkel

40 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Social medium met gelijkgestemden waarin groepen gevormd worden rondom een specifiek thema

41 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Zoek- machine Zoek- machine vergelijking- site link of affiliate link of affiliate merkensite social media social media fysieke winkel fysieke winkel webshop

42 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv internet- strategie internet- strategie markt- structuur ondernemings- strategie ondernemings- strategie marketing- strategie marketing- strategie kansen en bedreigingen kansen en bedreigingen concurrentie- strategie concurrentie- strategie

43 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv ondernemingsstrategie externe omstandig- heden internet omstandig- heden marketing- en salesstrategie internetstrategie interne doelstelling marketing- en sales- doelstellingen

44 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv uitvoering marketing- activiteiten uitvoering marketing- activiteiten marketingoriëntaties keuze concurrentie- strategie keuze concurrentie- strategie keuze waarde disciplines organisatiefocus managements- doelstellingen organisatiefocus managements- doelstellingen product excellence operational excellence customer intimacy klantbinding leveranciersbinding marktafscherming interen/productoriëntatie markt-/doelgroepsoriëntatie klantoriëntatie Netwerk-/participatieoriëntatie toepassing IT en internet combinatie met sales

45 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv directe communicatie geïdentificeerde ontvanger directe communicatie geïdentificeerde ontvanger klassieke media ongeïden- tificeerde ontvanger klassieke media ongeïden- tificeerde ontvanger communicatie klassieke DM-media internet zoekers potentiële klanten zoekers potentiële klanten klanten/ kopers klanten/ kopers CRM- systeem response medium

46 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv individuele klantgegevens externe database met lifestyles externe database met lifestyles klantprofielen, doelgroepprofielen en kenmerken postcodes wijkinfo distributiepunten postcodes wijkinfo distributiepunten marktaandeel per segment kansrijke segmenten/wijken effectiviteit winkels Postcode segmentatie

47 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Social Media Hyves Facebook usersites like Apple hobbysites professionele sites Websites informatie (passief) informatie (interactief) koopsites communicatiesites/ interactieve sites (www.beslist.nl,

48 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Tweet mirror

49 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Augmented reality Location based services

50 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Nieuwe ontwikkelingen: Augmented reality Location based services Social media Cross retailing Click and collect RFID: identificatie en productregistratie Nieuwe winkelconcepten Nieuwe businessmodellen

51 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv klant-product winkel fabrikant distributiekeuzen markt communicatie verkoop markt

52 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv klant-product winkel fabrikant distributie (1) markt reclame markt persoonlijk contact internet productinformatie, bedrijfsinformatie

53 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv klant-product winkel fabrikant distributie (1) markt reclame markt persoonlijk contact internet productinformatie, bedrijfsinformatie webshop

54 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv klant-product winkel fabrikant distributie markt reclame markt persoonlijk contact Internet/webshop productinformatie, bedrijfsinformatie webshop

55 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv Klant-product winkel fabrikantinternet / webshop internet/webshop klantcontact ondersteuning klantpropositie ondersteuning klantpropositie persoonlijk contact

56 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv richness product reach afzet omlaag door ondersteuning internet/e-marketing vergroten door internet

57 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv winst per transactie vergroten marktaandeel directe communicatie met klanten hierdoor een grotere share of wallet betere inkoopvoorwaarden door kwantumkorting bonussen leveranciers door hoge verkopen actieartikelen worden snel verkocht hoge omzetsnelheid webwinkels traffic door direct campagnes virale marketing affiliate marketing bannering adwords google ranking top of mind winst door:

58 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv businessmodel op basis van : verkoopkracht logistieke kracht traffic klantenbestand vaste relaties

59 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv voice response voice recognition voic voice response voice recognition voic scripting dialoog support intelligent agent ACD scripting dialoog support intelligent agent ACD back office front office/ customer contact center klant- contacten klant- contacten stand alone software interfaces stand alone software interfaces informatie- systemen planningen informatie- systemen planningen reporting Analyses reporting Analyses VMI, integratie internet telefoon fax mobiel/ pda internet/ web response FAQ auto- web response FAQ auto- sales/marketing helpdesk sales/marketing helpdesk internetfuncties extern support interactie- data interactie- data call center web support call center web support profielen analyse data profielen analyse data ERP, legacy systemen Klanten- /contactdata klantinteractieinterfacing


Download ppt "© 2010 Noordhoff Uitgevers bv Masterclass (e)marketing Cor Molenaar."

Verwante presentaties


Ads door Google