De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?"— Transcript van de presentatie:

1 Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?

2 Programma •De trends 2010 •Impact van trends op de marketing mix •Strategisch omgaan met trends 2

3 Trendsonderzoek: opzet  5 vragen gesteld…  … aan duizenden marketeers  Resultaat: honderden antwoorden 3

4 Top 10 marketingtrends 2010

5 Ontwikkeling in trends 5

6 Social network marketing •Networking sites spelen een expliciete rol in het marketing- en communicatiebeleid van organisaties •De combinatie van on- en offline benutten om specifieke communities aan te spreken •Naast de organisatie zelf zijn ook ‘volgers’ of ‘enthousiastelingen’ initiators  83% van de ondervraagden zegt Social network marketing te gaan benutten in promotie en communicatie 6 3D BIM

7 Brand management •De inhoud is in de sociale netwerken belangrijker dan de verpakking. Consistentie en uniformiteit is essentieel •Managen van het merk is ook ‘uitkleden’ • ‘debranding’ (de service zonder merkwaarde), • ‘demarketing’ (terug naar de kale functionaliteit) • ‘disintermediation’ (tussenschakels) •Terug naar de kernwaarden 7

8 New Communication Platforms • heeft afgedaan, we benutten Facebook, LinkedIn of Hyves •De community wordt benut voor het bespreken van prangende vragen •Online collaboration: wiki, PBWorks, 3D BIM •Issue: waardebepaling 8

9 Innovation •Innovatie is vaak meer een wens (“we moeten innoveren”) dan een feit •Innoveren = kannibaliseren •Innoveren = integreren • Funda + Google: te koop staande huizen op je iPhone • Try Now: 1 smsje om samples thuis te krijgen • Interactieve televisie: gekoppelde databases  ‘augmented reality’ zit in de toolkit van de marketeer 9

10 Authenticity •Authentiek = het sleutelwoord •Het merk moet zinvol bijdragen •Voorbeelden • Floris van Bommel: modern sinds 1734 • Triodos: bewust met geld sinds 1968 • De Efteling: nieuwe sprookjes sinds 1952 •60% verwacht impact op product, 77% op promotie 10

11 Overige trends 11 In het recessiejaar 2009 naar plaats 39 geduikeld, nu weer terug in top 10. Wanneer duurzaamheid en authenticiteit samen gaan, is succes verzekerd In het recessiejaar 2009 naar plaats 39 geduikeld, nu weer terug in top 10. Wanneer duurzaamheid en authenticiteit samen gaan, is succes verzekerd

12 Overige trends 12 In 2004 nieuw, in 2006 en 2007 het thema nu een ‘containerbegrip’ In 2004 nieuw, in 2006 en 2007 het thema nu een ‘containerbegrip’

13 Overige trends 13 Samenwerken is steeds meer projectbepaald, tijdelijk en de natuurlijke wijze van zakendoen

14 Overige trends 14 Allerhande metrics stonden vorig jaar op de plaatsen 6,7,8 en 9 Nu alleen behavioral in de top 15. Marketers: don’t forget the basics Allerhande metrics stonden vorig jaar op de plaatsen 6,7,8 en 9 Nu alleen behavioral in de top 15. Marketers: don’t forget the basics

15 Programma •De trends 2010 •Impact van trends op de marketing mix •Strategisch omgaan met trends 15

16 Top trends en hun invloed Top trends 1.Social network marketing 2.Brand management 3.New communication platforms 4.Innovation 5.Authenticity 6.People Planet Profit / MVO 7.New business models 8.Marketing accountability 9.Internet marketing 10.CRM & database marketing 16 Waarop zouden deze trends invloed moeten hebben? - concern strategie? - marketing beleid - marketing mix en activiteiten? - organisatie van marketing? - stuur- en informatie systemen?

17 17 Op welk mixelement de meeste invloed?

18 18 De top trends hebben impact op uw marketingmix M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie 1.Social network marketing (place) 2.Brand management (promotion) 3.New commun. Platforms (place/promotion) 4.Innovation (product)

19 Programma •De trends 2010 •Impact van trends op de marketing mix •Strategisch omgaan met trends 19

20 20 Hebben PPP en new business models invloed op uw concern strategie? 20 M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie 5, Authenticity 6. PPP / MVO 7. New business models 5, Authenticity 6. PPP / MVO 7. New business models

21 21 Hebben de trends impact op uw marketing beleid en organisatie? 21 M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie 2. Brand management 4. Innovation 9. Internet marketing 2. Brand management 4. Innovation 9. Internet marketing

22 22 Wie niks doet met de trends, verdient minder 22 M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie 6. PPP / MVO 7. New business models 6. PPP / MVO 7. New business models 2. Brand management 4. Innovation 5. authenticity 9. Internet marketing 2. Brand management 4. Innovation 5. authenticity 9. Internet marketing 1. Social network marketing 3. New commun. Platforms 1. Social network marketing 3. New commun. Platforms 8. Marketing accountability 10. CRM en database marketing 8. Marketing accountability 10. CRM en database marketing 2. Brand management 4. Innovation 5. authenticity 9. Internet marketing 2. Brand management 4. Innovation 5. authenticity 9. Internet marketing

23 Met de trends naar een marktgerichte strategie en organisatie 23 M&S beleid Marketing mix en activiteiten Resultaten Besturings-, info- en belonings systeem Organisatie, Processen& structuur Concern strategie Marketingtrends en de strategische dialoog

24 1.Social network marketing, brand management, new communication platforms en innovation zijn de trends van Social network marketing staat al drie jaar op één, maar we zoeken nog steeds naar hét voorbeeld van hoe dit medium tot echte ‘business breakthroughs’ kan leiden 3.Het sleutelwoord van het trendonderzoek 2010 is authenticiteit; De uitdaging is om uw merk op de nieuwe media authentiek uitte dragen. 4.De trends hebben invloed op 3 P’s (promotie, product en plaats), maar zouden een veel strategischer impact kunnen hebben op uw organisatie: nieuwe businessmodellen, meer integratie Conclusies 24


Download ppt "Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?"

Verwante presentaties


Ads door Google