De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen

2 Leerdoelen •Een definitie geven van direct marketing en de benefits voor klanten en bedrijven bespreken. •De belangrijkste vormen van direct marketing noemen en bespreken. •Uitleggen hoe bedrijven hebben gereageerd op internet en andere krachtige nieuwe technologieën. •Bespreken hoe marketeers zo marketing kunnen toepassen op elektronische marktplaatsen dat ze op een rendabele manier waarde leveren aan de klant. •Een overzicht geven van de regelgevingsaspecten en ethische thema’s met betrekking tot direct marketing. Principes van marketing - Hoofdstuk 18

3 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen Deel 1Deel 2Deel 3 Deel 4Deel 5Deel 6 Promotie Deel 7 Principes van marketing - Hoofdstuk 18

4 Direct marketing Direct marketing is de rechtstreekse communicatie met een zorgvuldig uitgekozen doelgroep van individuele klanten, die dient om een directe respons te krijgen en een blijvende relatie met de klant op te bouwen. Het nieuwe marketingmodel + of alleen Principes van marketing - Hoofdstuk 18

5 Voordelen en groei van direct marketing Voordelen voor afnemers: –handig, makkelijk en privé –toegang tot meer producten –vergroten van de keuze Bij internet bovendien: –mogelijkheid tot vergelijken –interactief en real-time Principes van marketing - Hoofdstuk 18

6 Voordelen en groei van direct marketing Voordelen voor verkopers: –relaties met klanten op te bouwen –goedkoop, snel en efficiënt –flexibel –toegang tot afnemers die niet via andere kanalen worden bereikt Principes van marketing - Hoofdstuk 18

7 Klantenbestanden en direct marketing Klantendatabase Een georganiseerde verzameling gedetailleerde gegevens over individuele (potentiële) klanten, vooral geografische, demografische, psychografische gegevens en gegevens over het koopgedrag. Principes van marketing - Hoofdstuk 18

8 Vormen van direct marketing Directmailmarketing: –Catalogusmarketing –Telemarketing –Direct-response tv-marketing (DRTV) –Kioskmarketing –Nieuwe digitale directmarketingtechnologieën: •Mobiele marketing •Podcasts en vodcasts •Interactieve televisie (iTV) Principes van marketing - Hoofdstuk 18

9 Online marketing

10 •Terreinen van elektronische handel •B2C (business to consumer) •B2B (business to business) •C2C (consumer to consumer) •C2B (consumer to business)

11 Online marketing •Typen online marketeers –Zuiver virtuele tegenover gecombineerd fysiek / virtuele spelers –Zuiver virtuele spelers –Gecombineerd fysiek / virtuele spelers (click-and-mortar) Principes van marketing - Hoofdstuk 18

12 Online marketing •Een e-marketingaanwezigheid opzetten Principes van marketing - Hoofdstuk 18

13 Online marketing •Een e-marketingaanwezigheid opzetten –Een website creëren –Een effectieve website ontwerpen (7 c’s) •Context •Inhoudelijk materiaal (Content) •Gemeenschap (Community) •Maatwerk (Customisation) •Communicatie •Verbinding (Connection) •Handel (Commerce) Principes van marketing - Hoofdstuk 18

14 Online marketing •Een e-marketingaanwezigheid opzetten (vervolg) –Advertenties en promotie online plaatsen –Andere vormen van online promotie –Webcommunity’s creëren of eraan deelnemen –Werken met Principes van marketing - Hoofdstuk 18

15 De belofte en uitdagingen van online marketing •Internet is een krachtig stel tools dat – al dan niet kundig – kan worden gebruikt in bijna elke sector en als onderdeel van bijna elke strategie (Porter). Principes van marketing - Hoofdstuk 18

16 Geïntegreerde direct marketing Geïntegreerde direct marketing: •Gefaseerde direct-marketingcampagne in meerdere media om de respons en de winst te verhogen •Overheidsbeleid en ethische kwesties in direct marketing –Irritatie, oneerlijkheid, bedrog en fraude –Inbreuk op de privacy –Milieubezwaren –Er moet iets gebeuren Principes van marketing - Hoofdstuk 18

17 Vragen n.a.v. de leerdoelen 1.a. Geef een definitie van direct marketing. b. Bespreek de voordelen (benefits) voor klanten en bedrijven. 2.Wat zijn de belangrijkste vormen van direct marketing? Bespreek ze. 3.Leg uit hoe bedrijven hebben gereageerd op internet en andere krachtige nieuwe technologieën. 4.Hoe kunnen marketeers marketing zo toepassen op elektronische marktplaatsen dat ze op een rendabele manier waarde leveren aan de klant? 5.Geef een overzicht van de regelgevingsaspecten en ethische thema’s met betrekking tot direct marketing. Principes van marketing - Hoofdstuk 18


Download ppt "Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen."

Verwante presentaties


Ads door Google