De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat is strategisch leren? Andreas Jansen -maart 2014 Strategisch leren is leren dat gekoppeld is aan de strategie van de organisatie. de business is leidend.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat is strategisch leren? Andreas Jansen -maart 2014 Strategisch leren is leren dat gekoppeld is aan de strategie van de organisatie. de business is leidend."— Transcript van de presentatie:

1 Wat is strategisch leren? Andreas Jansen -maart 2014 Strategisch leren is leren dat gekoppeld is aan de strategie van de organisatie. de business is leidend

2 PHILIPS Volkskrant 30 jan. 2014

3 ‘Philips kan concurrentie met China als producent niet meer aan’ Philips heeft NatLab jaren geleden opengebroken en maakt onderdeel uit van innovatie Mechatronica community rond Eindhoven ‘Philips treedt in voetspoor van IBM als Serviceverlener van o.a. straatverlichting NewYork en het leasen van CT-scanners’ PHILIPS meerdere strategieën de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. de BESTE Problemen van klanten oplossen. de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten MOTTO

4 ‘Philips kan concurrentie met China als producent niet meer aan’ Philips heeft NatLab jaren geleden opengebroken en maakt onderdeel uit van Mechatronica community rond Eindhoven ‘Philips treedt in voetspoor van IBM als Serviceverlener van o.a. straatverlichting NewYork en het leasen van CT-scanners’ PHILIPS kent 3 marktsegmenten Product market: process efficiency Commercial driver: product domain Sales focus : economy of prize & marketshare Innovation target: process efficiency Business market: A way of living Commercial driver: knowledge domain Sales focus: philosophy of marketvalue Innovation target: sustainability & loyalty Customer market: Customer servitization Commercial driver: service domain Sales focus: psychology of customers Innovation target: customer value Welke marktsegmenten zien we? de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. de BESTE Problemen van klanten oplossen. de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten MOTTO

5 Wat is de BEHOEFTE van de klant & het AANBOD van de leverancier? WAT IS DE BEHOEFTE VAN DE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang Regie vanuit visie Inspiratie de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. de BESTE Problemen van klanten oplossen. de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten WELKE KERNCOMPETENTIES HEEFT LEVERANCIER (aanbod) Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie

6 Wat zijn de 7 LEERTRANSACTIES tussen klant en leverancier? (naar Maslov) BEHOEFTE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang Regie vanuit visie Inspiratie KERNCOMPETENTIES LEVERANCIER (aanbod) Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie LEERMIDDELEN CURSUSSEN PORTFOLIO MAATWERK CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN

7 Wat is de marktrelatie tussen behoefte & competentie tussen klant en leverancier? (naar Maslov) BEHOEFTE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang Regie vanuit visie Inspiratie KERNCOMPETENTIES LEVERANCIER (aanbod) Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie LEERMIDDELEN CURSUSSEN PORTFOLIO MAATWERK CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN kennis & vaardig heden communi- catie & gedrag onder- zoekende houding segment competentie product efficiëntie kwaliteit & dienst- verlening (non) lineaire innovatie segment behoefte

8 Wat zijn de rollen van klanten en leverancier? ROL KLANT Directie BU management Partner Architect ROL LEVERANCIER Ketenmanagement Marketingmanagement Management Makelaar Adviseur Ondersteuner Inkoop Medewerker Vertegenwoordiger Levenarcier LEERMIDDELEN CURSUSSEN LEERPORTFOLIO MAATWERK LEERINTERVENTIES CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN

9 Wat zijn de niveaus en type leren per marktsegment? ROL KLANT Directie BU management Partner Architect ROL LEVERANCIER Ketenmanagement Marketingmanagement Management Makelaar Adviseur Ondersteuner Inkoop Medewerker Vertegenwoordiger Levenarcier operatio- neel tactisch manage- ment strategisch directie organisatie niveau LEERMIDDELEN CURSUSSEN LEERPORTFOLIO MAATWERK LEERINTERVENTIES CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN transfer- leren vaardig- heden transactie- leren klant & medewerker trans- formatie organisatie type leren

10 Organisatie- missie/visie Organisatiestrategie Wat wil organisatie in markt bereiken? HRD-strategie ORGANISATIE ASPECTEN strategie resultaat (based on J. Knoster) structuurmensen middelen cultuur Attitude (zijn) Ambitie (willen) Gedrag (kunnen) Kennis & Vaardigheden (hebben) MEDEWERKER ASPECTEN LEREN

11 Organisatie- missie/visie Organisatiestrategie Wat wil organisatie in markt bereiken? HRD-strategie LEREN Training Netwerken Lezen/schrijven Presenteren Project/Stage ORGANISATIE ASPECTEN strategie resultaat (based on J. Knoster) structuurmensen middelen cultuur Attitude (zijn) Ambitie (willen) Gedrag (kunnen) Kennis & Vaardigheden (hebben) MEDEWERKER ASPECTEN Typen leren: • transferleren voor de uitvoering • transactieleren voor samenwerkend gedrag • transformatieleren voor onderzoekende houding Intervisie Werken Coaching Inno-atelier


Download ppt "Wat is strategisch leren? Andreas Jansen -maart 2014 Strategisch leren is leren dat gekoppeld is aan de strategie van de organisatie. de business is leidend."

Verwante presentaties


Ads door Google