De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK Lucas Rurup 22 maart 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK Lucas Rurup 22 maart 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK Lucas Rurup 22 maart 2012

2 Gebruik van data Leerlingzorg: gaat over het verbeteren van resultaten van individuele of groepen leerlingen. Kwaliteitszorg gaat over het verbeteren van het onderwijsaanbod (lees onderwijsprofiel)

3 De uitdaging

4

5

6

7

8

9

10 De uitdagingen

11

12 Cito-normResultaatAmbitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 6925%23% Voldoende standaard (B-C) %30%45% Minimum standaard (D) %35%20% < Minimum standaard (E) ≤ 3210%12%7%

13 Cito-normImpliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 6925%≥ 6725%≥ 67 Voldoende standaard (B-C) ≥ 4350%≥ 3750%≥ 41 Minimum standaard (D) ≥ 3315%≥ 3015%≥ 33 < Minimum standaard (E) ≤ 3210%≤ 3010%≤ 32

14

15 Leesarrangement DL 0-10 (groep 3) Talent 1 ½ uur vrij lezen en 1 ½ uur leescoach Basis + 1 ½ uur vrij lezen Basisaanbod - Veilig leren lezen leertijd: 4 ½ uur per week - Leesweg leertijd: 4 ½ uur per week - Leestrapeze leertijd: 4 ½ uur per week Extra aandacht voor: Wacht Hint Prijs Breedteaanbod Analyse van de leesvaardigheid met de DTLAS Protocol leesvaardigheden (+ 1 uur leertijd): - niet geautomatiseerde letterkennis : flitsen - niet geautomatiseerde clusterrijen : Radslag (eindrijm) - Auditieve vaardigheidsprobleem : Curriculum schoolrijpheid Diepteaanbod (in samenwerking met SBO-leeskliniek) Extern georganiseerde 1-op-1 begeleiding. Aanpak: Analyse van de leesvaardigheid met de DTLAS Protocol leesvaardigheden (+ 1 uur leertijd): - niet geautomatiseerde letterkennis : flitsen - niet geautomatiseerde clusterrijen : Radslag (eindrijm) - Auditieve vaardigheidsprobleem : Curriculum schoolrijpheid

16 Leesarrangement SBO DL 0-10 (groep 3) Talent Op leesgebied is een basisschoolaanpak passend Basis + 1 ½ uur vrij lezen Basisaanbod + 1 uur - Veilig leren lezen leertijd: 4 ½ uur per week - Leesweg leertijd: 4 ½ uur per week - Leestrapeze leertijd: 4 ½ uur per week Extra aandacht voor: Wacht Hint Prijs Breedteaanbod Analyse van de leesvaardigheid met de DTLAS Protocol leesvaardigheden (+ 1 uur leertijd): - aanpak in de leeskliniek van het SBO Diepteaanbod (in samenwerking met SBO-leeskliniek) Extern georganiseerde 1-op-1 begeleiding. Aanpak: - in de leeskliniek van het SBO

17 Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement Doel: - 4,5 uur geplande leertijd - 80% effectieve leertijd

18 Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement Oplossingen: - Gesprekken over het rooster - Verbetering van gedrag - Een schoolbel - Een klok in iedere klas - Schoolpleinafspraken - Schooltijden - Automatisch openslaande deuren - Digitaal schoolbord - Opgeruimde lokalen - Storingen van buitenaf ………………..

19 Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement Doel: - Vier positief gestelde gedragsregels - De leerlingen worden welkom geheten - Feedback is 4:1, positieve vs negatieve feedback - De leerkracht doorloopt de fases van opening, uitwisseling (voldoende taalruimte voor leerkracht en leerling) en afsluiting bij het geven van beurten

20 Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement Oplossingen: - Positive Behavior Support (PBS) - GIP-model - Methode sociale competentie - Afspraken over regels - Taakspel - Complimententeller - ……..

21 Dekkend netwerk in de regio

22 Leerresultaten Technisch lezen >M5>E6>Plus BasisE3-E4E4-E5E5-M7>E6>E7>Plus BreedteM3M4E4-M5E5-M6M6-M7E6-E7

23 Onderwijsprofiel Passend onderwijs Stel standaarden vast en laat ze zien!

24 Verdeling van middelen BasisaanbodBreedteaanbodDiepteaanbod Basisaanpak van de school Intensivering Verdere intensivering PO, SBO, SO

25 Het gaat over alle leerlingen Kwaliteit van onderwijs + intensivering + verrijking BasisaanbodBreedtePlus

26 Stappenvoor invoering • Visiebepaling bestuur WSNS Zuid-Kennemerland • Reacties vanuit al onze scholen • Aan de slag met het onderwijsprofiel – Ondersteuning van scholen (enveloppenmiddelen) – Voorbeeldprofielen – Trainingen opbrengstgericht werken, – ……………………………. • Rol van externe ondersteuners – Rol van het SBO en het SO / AB / Consulent WSNS / Loket • Overzicht van de daadwerkelijke middelen

27 Dank u wel!!

28 Kunnen we al zover de diepte in?

29 Samenwerking met de zorg Basis + breedteDiepte Bespreking front-Office CJG (MPG) Snelle & kortdurende ondersteuning Doorverwijzing zorgaanbieder JeugdRiaggBJZ……. ZAT (JGZ, SMW, IB, Leerkracht) waar het meer dan onderwijs alleen is

30 Focus op feiten

31 31

32 Enkele nieuwe begrippen opbrengstgericht werken, datagestuurd werken, leerstandaarden, referentieniveaus, groepsplannen, 1-zorg-route, leerlijnen, ontwikkelingsperspectief, leerroutes, uitstroomniveau. Wat is de samenhang? Hoe geven we alles handen en voeten?

33 Intensiveren i.a en z.i.a.: v.a. en t.a.: - dezelfde leerstof Leertijd Leerstof - in meer leertijd - in minder leertijd

34

35 scores afzetten tegen een landelijke norm, gaat over leerlingen schoolstandaarden gaan over (kwaliteit van) onderwijs

36

37

38 op bestuursniveau6 scholen 197 groepen scholen binnen het bestuur 4 PO-scholen 1 PO-school 1 SBO-school individuele school bouw in de school groep v/d school 1 PO-school onder- en bovenbouw groep 3 t/m groep gr

39 1. leeropbrengsten 3. elementen OLP 4. verbeteracties opbrengstgericht en datagestuurd werken 2. arrangement

40 Diehards dank u wel


Download ppt "Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK Lucas Rurup 22 maart 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google