De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Begeleiding van onthaalouders als onderdeel van een leerpad. Florence Pirard, O.N.E. Mia Brumagne, Landelijke Kinderopvang vzw.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Begeleiding van onthaalouders als onderdeel van een leerpad. Florence Pirard, O.N.E. Mia Brumagne, Landelijke Kinderopvang vzw."— Transcript van de presentatie:

1 Begeleiding van onthaalouders als onderdeel van een leerpad. Florence Pirard, O.N.E. Mia Brumagne, Landelijke Kinderopvang vzw

2 Inleiding •Situering sprekers •Doel: Hoe zijn wij bezig met een leerbeleid voor onthaalouders in onze context? •Afspraken: tweetalige werkgroep, steeds kans om vragen te stellen.

3 Achterliggende ideeën. •Levenslang leren als uitdaging. •Competentieontwikkeling door leercirkel rond te maken. •Leerprocessen en zelfreflectie bewust hanteren op elk moment van de begeleiding. •‘Work in progress’ – nood aan voldoende omkadering!

4 Schema Landelijke Kinderopvang vzw Werving Selectie introductiejaar Permanente begeleiding en vorming Afronding

5 Werving Personen met juiste competenties aanspreken Imago dienst in omgeving

6 Selectieproces Matchen kandidaat en functie Functiekaart Competentieprofiel 1.Infogesprek Uitleg door DV Infobrochure 2.Sollicitatiegesprek Kandidate toont zich CV kerncompetenties 3.Huisbezoek Huis geschikt? Checklist veiligheid 4. Aanwervings gesprek Basis begeleidingsrelatie Aansluitingsovereenkomst kerncompetenties

7 Introductieproces 6mdn à 1jaar Instructie Werkmethodieken Zichtbaar maken ontwikkeling competenties Begeleiding door DV Individualiseren competentie OO en cultuur dienst Schema introductie Basisvorming in groep (zelf)reflectie in functie van kaders Leercirkel rond. ECCE AMA Functiekaart Competentieprofiel Evaluatiegesprek Balans in functie van competentieontwikkeling Schema gesprek

8 Voortdurende Begeleiding Zelfreflectie, competentieontw ifv taak Functiekaart Competentieprofiel Individuele begeleiding Huisbezoeken Functioneringsgesprekken, thema- gecentreerd Permanente vorming Ontmoetingsmoment Leercirkel rondmaken: zo actief mogelijk Transfer naar praktijk verzorgen

9 Vormingstraject DV’s ifv lerende organisatie •Functiekaart en competentieprofiel •Omschrijving kerncompetenties •Individuele opvolging met jaarlijks functiegesprek •Basisvorming •Permanente vorming

10 Basisvorming dienstverant woordelijken •Inleiding op kwaliteitswerk •Coaching van onthaalouders •Opmaak van een vormingsplan •Selectie van onthaalouders •Individuele introductie door PDH en reizende dienstverantwoordelijken

11 Permanente vorming DV’s •Leertraject: ‘coachen van onthaalouders’ met intervisie, uitdieping selectie en functioneringsgesprekken. •Leertraject: ‘Organisatie, beheer en veiligheid’ •Leertraject:’Dienstverlening aan ouders en kinderen’ •Leertraject: ‘Zelfmanagement’

12 En Communauté française FORMATION INITALE OBLIGATOIRE (min 100h) + PROJET D’ACCUEIL Selectie introductiejaar Permanente begeleiding en vorming Afronding Werving

13 De la formation accueillante (min 100h) à la formation auxiliaire de l’enfance (1264 périodes) Formation Acc. – 100h Formation AES – 100h Formation Auxiliaire de L’enfance - >1200 périodes VAE ?


Download ppt "Begeleiding van onthaalouders als onderdeel van een leerpad. Florence Pirard, O.N.E. Mia Brumagne, Landelijke Kinderopvang vzw."

Verwante presentaties


Ads door Google