De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onthaalbeleid stad Dendermonde Petra Beeckman, personeelsconsulente.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onthaalbeleid stad Dendermonde Petra Beeckman, personeelsconsulente."— Transcript van de presentatie:

1 Onthaalbeleid stad Dendermonde Petra Beeckman, personeelsconsulente

2 2 Geïntegreerd HR-beleid Aanwerven en mutatie Competenties Motivatie Autonomie Doelstellingen strategisch plan Dendermonde Opleiding Evaluatie Beloning Inhoud functie (regelruimte) Kerncompetenties Dendermonde: Klantgerichtheid, Samenwerken, Flexibiliteit, Communicatie Productiviteit, kwaliteit, snelheid Arbeidsgedrag kunnen willen mogen

3 3 Geïntegreerd HR-beleid Aanwerving en mutatie Competenties Motivatie Doelstellingen strategisch plan Dendermonde Opleiding Beoordeling Kerncompetenties Dendermonde: Klantgerichtheid, Samenwerken, Flexibiliteit, Communicatie Productiviteit, kwaliteit, levertijd Arbeidsgedrag Onthaalbeleid

4 4 Onthaal binnen HR Competentiewoordenboek Competentieprofielen Conclusie: onthaal is een onderdeel van een groter verhaal Selectie-instrument (instroom) Onthaalbeleid VTO Evaluatie-instrument

5 5 Waarom onthalen? Niet systematisch: wie zegt wat wanneer Geen beeldcorrectie (psychologisch contract) Vaak te veel te snel Tijdverlies Isolatie Geen onthaalbeleid

6 6 Waarom onthalen? Sneller betere resultaten van medewerkers Grotere motivatie van de medewerkers Profilering van de werkgever naar het publiek Verbeteren van communicatie tussen diensten Duidelijkheid scheppen over wat van de medewerkers wordt verwacht en hoe de opdracht zich situeert in de grotere context van de organisatie

7 7 Hoe onthalen ? Informatie structureren / netwerken introduceren CentraalDecentraal SchriftelijkOnthaalmapDienstgerichte informatie MondelingOnthaaldagDiensthoofd Peter / meter

8 8 Onthaalmap: inhoud Hoofdstuk I: Bestuur en structuur (missie, structuur en begrippen, organogrammen, locaties stadsdiensten) Hoofdstuk II: Dienstgericht onthaal (decentraal) (werken op ……. dienst, voorstelling structuur van de dienst en uit te voeren taken, peter/meterschap Hoofdstuk III: Services voor het personeel (personeelsdienst, sociale dienst stadspersoneel, vertrouwensperso(o)nen,verzekeringen,veiligheid en welzijn op het werk) Hoofdstuk IV: Reglementen (arbeidsreglement, vormingsreglement, evaluatiereglement, ICT- reglement, huisstijl, huishoudelijk reglement

9 9 Onthaalmap: praktijk

10 10 Waarop letten? Intranet: enkel als iedereen toegang heeft Wie zorgt voor de informatieversheid?

11 11 Onthaaldag: inhoud Voorstelling werking stadsbestuur en diensten Functionele loopbaan en evaluatie Loonberekening en flexibel werken Sociale dienst voor personeel Welzijn en veiligheid Deontologisch code Eedaflegging Receptie met kennismaking college burgemeester en schepenen.

12 12 Onthaaldag: praktijk Ruimte voor vragen en antwoorden is fundamenteel Zo veel mogelijk individuele informatie Informele sfeer, verplichte aanwezigheid Eedaflegging is formeel Voldoende frequent inrichten maar best niet tijdens de eerste drie weken.

13 13 Wie is hierbij betrokken? stadssecretaris personeelsleden personeelsdienst preventieadviseur verantwoordelijke sociale dienst

14 14 Peter / meter en diensthoofd Individuele begeleiding met nadruk op de eigen functie Peter / meter: sociale integratie en aanspreekpunt Taak: rondleiding op maat, aangeduide begeleider voor dagdagelijks gebruik Diensthoofd: functie-inhoud Rol van de dienst binnen de organisatie evaluatieprofiel, concrete taken, ontwikkelingsbehoeften vanuit selectieverslag

15 15 Waarop letten? Aandacht voor evenwicht tussen kennis en sociale aspecten Denken vanuit de zwaksten: eenvoudige taal, vraag en antwoord, symbolen Afstemmen met andere HR-instrumenten, met informatiedienst Organisatie + dienst + functie Constant evalueren


Download ppt "Onthaalbeleid stad Dendermonde Petra Beeckman, personeelsconsulente."

Verwante presentaties


Ads door Google