De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie “Krimp is samen groeien”.  13 scholen, 16 locaties  2400 leerlingen  5 scholen: tussen 200-500 leerlingen  4 scholen: tussen 100 en 200.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie “Krimp is samen groeien”.  13 scholen, 16 locaties  2400 leerlingen  5 scholen: tussen 200-500 leerlingen  4 scholen: tussen 100 en 200."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie “Krimp is samen groeien”

2  13 scholen, 16 locaties  2400 leerlingen  5 scholen: tussen 200-500 leerlingen  4 scholen: tussen 100 en 200 leerlingen  3 scholen: tussen 50 en 100 leerlingen  1 school: minder dan 50 leerlingen

3 Drie stichtingen:  IJsselgraaf (openbaar onderwijs)  Gelderveste (pc onderwijs)  PRO8 (katholiek / algemeen-bijzonder onderwijs) Doel: in elke grotere kern / wijk één sterke school.

4

5  Doetinchem-Noord: Het Palet / Overstegen  Doetinchem-Oosseld: De Vijverberg / Juliana  Gaanderen: Augustinus / St.Martinus / Wis en Wierig Bronkhorst-Oost: Veldhoek / Varssel / Halle-Heide / Halle-Nijman / Wolfersveen > 1 school in Wolfersveen  Steenderen: 5 scholen > 1 school

6  Terborg: De Vlieger / De Rietborgh / St.Joris  Nieuwe fusieschool Dynamiek (algemeen- bijzonder)

7

8 Daling leerlingen binnen de 112 scholen (20.000 ll):  1-8-2013700  1-8-2014700 (prognose)  1-8-2015690 (prognose)  1-8-2016845 (prognose)  200 FTE

9 - 33 %

10

11

12 Steenderen: St.Joannes (PRO8) De Akker (Gelderveste) De Steenuil (IJsselgraaf) St.Martinus Baak (PRO8) St.Willibrordus Olburgen (PRO8)

13 SteenderenBaakOlburgenTotaal 2010164525 2009238738 2008204125 2007228434 2006329546 20052615344 20043213247 20032514544 20023016551

14 School201220162020 De Akker775751 De Steenuil464337 St.Joannes1129261 St.Martinus634238 St.Willibrordus27 Totalen325261214 - 33%

15  Overeengekomen een nieuw schoolgebouw te realiseren op voorwaarde dat de Steenderse scholen fuseren.  Op basis van de leerlingaantallen in Baak en Olburgen is besloten alle (5) scholen in het nieuwe gebouw te huisvesten.

16  Kwaliteit van onderwijs is de eerste doelstelling van elke school. Dat vereist een zekere schaal en voldoende geld. Ook vraagt het om voldoende tijd voor / kwaliteit van:  het onderwijskundig leiderschap  de interne begeleiding (passend onderwijs)  moderne leermiddelen  adequate huisvesting

17  Een goed pedagogisch klimaat: voorkomen dat er te kleine leeftijdsgroepen ontstaan (“groep Joep”);  Algemene opvatting: jaargroepen van minder dan 5 leerlingen beperken de kansen op gevarieerde sociale ervaringen.

18  Een goed didactisch programma. Opbrengstgericht werken is lastig op relatief kleine scholen (<80-100 leerlingen). B.v. bij drie leerjaren in één lokaal. Aantal didactische effectieve werkvormen (coöperatief leren) kan niet optimaal toegepast worden. Realiseren van streefdoelen wordt zwaarder op kleine scholen (commissie Meijerink)

19  Hoge kwetsbaarheid  Remanentiekosten (onderhoud, energie, voorzieningen)  Voorbeeld St.Joannesschool : bijna 100 jaar oud – dak moet vernieuwd worden.

20  Compensatie kleine scholentoeslag en directietoeslag > € 663.718,-- in een periode van 5 jaren.  Getrapte fusie (Olburgen en Baak later laten aansluiten) is niet aantrekkelijk > scheelt € 200.000,--  Dus fusie van alle scholen in 2015.

21 2015-20162016-20172017-20182018- 2019 2019-2020 100%80%60%40%20%

22  FER is belangrijk voor verkrijgen van instemming van medezeggenschapsraden.  Fusietoets niet, omdat er minder dan 500 leerlingen bij betrokken zijn, alhoewel……..  Art 56 WPO geeft aan dat “ de rechtspersoon aan wie wordt overgedragen het personeel in gelijke betrekkingen en onder dezelfde voorwaarden als vermeld in de akte van benoeming benoemt met ingang van de datum van overdracht.”.

23  Onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren door bureau Infinite  MR’en in staat gesteld eigen onderzoek en ondersteuning te regelen (CNV)  Groeinotitie “Tien schoenen” aangeboden met de opdracht: maak het beter…..

24  Verzet van dorpsbelangen in Baak en Olburgen  Kritische houding van medezeggenschapsraden in Baak en Olburgen  Tijd gegeven om zich de problematiek eigen te maken  Transparantie / openheid: inzage in alle stukken (via intranet)

25  We hebben oog voor de emoties.  We bieden een goed alternatief: een moderne school in een (nieuw) gebouw met een continurooster, goede BSO en sportfaciliteiten.  We stimuleren de dorpsbelangen om een visie op de toekomst van hun dorp te ontwerpen.

26  Garantie werkgelegenheid.  Wie wordt de directeur?  Identiteit: algemeen bijzonder!  Schoolconcept: nieuw!  Werken in een andere stichting.  Regelgeving! Wet, NKSR, gemeenten Fusieschool

27

28

29  Worden geïnformeerd via de MR-en en schooldirecteuren.

30  Goedwillend, maar onvoldoende op de hoogte.  Raadsleden hebben banden met de dorpen.  Dilemma: opdracht (IKC) is omvangrijker dan het budget!  TIP: zorg dat de raad goed geïnformeerd is en doe dat in samenwerking met de ambtenaren en wethouder.  Bezoek een soortgelijk project ter oriëntatie.

31

32

33

34

35 Levert gratis warmte aan zwembad, sporthal en school !

36  Per 1 januari 2014 besturenfusie PRO8 en Stichting Katholiek Onderwijs Bergh SKOB  Samen 21 scholen in 2013, 15 scholen in 2016

37 www.ppog.nlwww.ppog.nl www.pro8.nuwww.pro8.nu www.vanmeernaarbeter.nlwww.poraad.nl www.arbeidsmarktplatformpo.nlwww.arbeidsmarktplatformpo.nl www.cfto.nlwww.cfto.nl

38


Download ppt "Presentatie “Krimp is samen groeien”.  13 scholen, 16 locaties  2400 leerlingen  5 scholen: tussen 200-500 leerlingen  4 scholen: tussen 100 en 200."

Verwante presentaties


Ads door Google