De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009

2

3  Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s  Aanleiding tot studiereis / brede school (Pieter Moens)  Onderwijssysteem in Zweden (Hendri Last)  Onderwijsconcept bezochte scholen (Dirk van Garderen)  Identiteit (Leo van Lagen)  Afsluiting & vervolg (Dick Both)

4  Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s videobestand

5  Waarom een studiereis?  Waarom naar Zweden?  Waarom de focus op brede school?  Aanleiding tot studiereis / brede school

6 STOCKHOLM AKKOORD Nederlands overheidsbeleid: kind centraal Brede school, “Bedrijfsverzamelgebouw of moderne Leerplaats”??

7  Nieuw Beleid 0-4 jaar  Nieuwe regelgeving BSO, overblijven  Van buitenschoolse opvang naar dagarrangementen  Toekomst: kansen / bedreigingen  reformatorisch onderwijs !?

8 Stockholm akkoord: KINDEREN LEREN OVERAL EN ALTIJD Doelstelling  een doorlopende ontwikkelingslijn voor 0 – 13 jaar  een opvang tussen 7.00 en uur  ontwikkelingsstimulering in de meest brede zin  (de mogelijkheid om de leeftijdsgroep uit te breiden tot 16 jaar zal worden onderzocht)

9 Wat hebben we in Zweden gezien?

10

11  Onderwijssysteem in Zweden  Zweedse kinderen zijn leerplichtig vanaf 7 jaar  Peuterspeelzaal voor 1 – 5 jarigen ( 95 % ) participatie ouders  Schakelklas voor 6 jarigen (combinatie spelen en leren)  Basisschool voor jaar (grundskola)  Na het basisonderwijs gaan leerlingen naar het gymnasium. verzamelnaam voor alle vervolgopleidingen Alle leerlingen krijgen en gratis warme maaltijd aangeboden Grote drogers voor natte kleding

12  Speciaal onderwijs is gedeeltelijk geïntegreerd in reguliere onderwijs. Er zijn wel speciaal onderwijs scholen.  Buitenschoolse opvang  Voor 1 tot 5 jarigen is er kinderdagopvang (förskola)  Moeders hebben 16 maanden zwangerschapsverlof  Fritid (7 t / m 9 jaar) (scholen moeten dit aanbieden)  Fritidsclub (vanaf 10 jaar) georganiseerd door gemeente of particuliere organisatie.  Vaak wordt er maar tot uur les gegeven.

13  Onderwijsconcept bezochte scholen Idee – doelstelling ‘Ons idee of doel is bij te dragen aan sterke kansen in het leven door middel van onderwijs en leren.’ Visie ‘Een sterke gemeenschap met verantwoordelijke bewuste burgers, die de juiste keuzes maken.’ Leidend Nationaal curriculum Persoonlijke doelen –individueel ontwikkelingsplan Vittra’s onderwijsmodel Doelen van Vittra Gemeentelijke doelstelling

14 Doelen van Vittra Individuele ontwikkeling Kennis Leerhouding Kennisontwikkeling Bloom’s taxonomy Vittra’s onderwijsmodel Persoonlijke ontwikkeling Een levendige werkcultuur Een uitdagende leersituatie

15 Persoonlijke/individuele ontwikkeling Vier introductieweken – trainingskamp Ervaring en kennis - verleden Doelstelling – obstakels en kansen Motivatie – sterke en zwakke kanten Leren – manier van leren / studeren Training – werkhouding / omgaan met de ander / gebruik van het Vittraboek Vittraboek Doelstellingen per jaar Doelstellingen per week Planning per week Gesprek met de mentor ‘Huiswerk’ Contact me de ouders ‘Wanneer de tijd komt voor onze studenten om verder te gaan in het leven, zijn ze goed voorbereid op de uitdagingen die ze zullen ontmoeten.’

16 Bezoek op de Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm  Identiteit

17 Christelijk onderwijs niet vanzelfsprekend  Bo Nyberg, vertegenwoordiger van Chr. Scholen in Nationale Onderwijsraad  60 scholen  Anders Dunemyr: geen christelijke PABO  Identiteit

18 Leopold Landström, schoolpastor  Hoe krijgt de christelijke identiteit gestalte?  dagopening met personeel  in klas: godsdienstles  een korte preek  En verder?  Opvattingen moeten neutraal worden aangeboden  Identiteit

19 Anders Dunemyr Directeur christelijke Södermalmskyrkans KristnSkola Stockholm  twaalfde plaats op ranglijst beste Zweedse scholen  kwaliteitsbeoordeling door studenten  sollicitatieprocedure  Identiteit

20  Identiteit enkele dia’s

21  Identiteit

22

23

24 Afsluiting:  zijn we werkelijk blij met onze scholen?  politieke ontwikkelingen: straks nog subsidie?  hoe laten we zien: christelijk onderwijs onmisbaar voor samenleving!!  vraag van Bo Nyberg: ………………  Identiteit

25 Afsluiting & vervolg (Dick Both)

26 Vragen ?


Download ppt "Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google