De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014

2 Campagne  Pers, Pers, Pers  Doelgroepen

3 Coalitievorming  Onbekend maakt onbemind  Serieuze voorstellen

4 Berichten  Lijsttrekkers/fractievoorzitters  Niet aan informateur

5 Opbouw van een bericht Zoals u weet krijgen gemeenten een uitbreiding van taken op het gebied van WMO en AWBZ. 40% van de WMO-aanvragen zijn voor thuishulp. Het merendeel van de aanvragers zijn ouderen met een lichamelijke beperking. In deze gemeente maken 1.300 mensen gebruik van WMO-aanvraag. 350 mensen zijn mantelzorger. Wie WMO-voorzieningen gebruikt heeft ook vaak een uitkering. Als thuiszorgorganisatie, staat deze doelgroep ons na aan het hart. Wij werken met andere organisaties samen om de zelfredzaamheid van deze cliënten te stimuleren. Wij vinden het van belang om onze cliënten op maat te kunnen ondersteunen. En zoals u weet, vraagt maatwerk nu eenmaal iets meer inspanning. Binnen de mogelijkheden van de vorige aanbesteding proberen we toch zoveel mogelijk onze cliënten centraal te stellen. Wat ons enorm zou helpen om maatwerk daadwerkelijk mogelijk te maken, is de cliënt zelf zijn zorg te laten inkopen. Een volgende aanbesteding zou hierop ingericht moeten worden, niet op de aanbieder met de laagste prijs. Daarnaast willen we blijven innoveren in onze dienstverlening. Niet alleen om het passender te maken, maar ook goedkoper. Een innovatiefonds dat experimenten mogelijk maakt in de thuiszorg, kan hierin een bijdrage leveren. Dat hoeven geen grote projecten en bedragen te zijn. Maar net genoeg om nieuwe mogelijkheden te verkennen. Statistieken Aansluiten bij uitgangspunten wet Makkelijk over te nemen

6 Welzijn op recept De huisarts is vaak de eerste die te maken krijgt met klachten van inwoners over hun gezondheid en welbevinden. De in de meeste gevallen verwijst de huisarts door naar verdere medische zorg. Maar als de huisarts verwijst naar meer welzijn verwijst, krijgt preventie – in plaats van een curatieve aanpak – een kans. Dit bespaart kosten in de zorg. De gemeente maakt afspraken met huisartsen over Welzijn op recept. Maatschappelijke baten Waar gemeenten de lasten dragen van maatschappelijke ondersteuning en welzijn, komen een belangrijk deel van de baten bij anderen terecht. Bijvoorbeeld, zorgverzekeraars hebben minder kosten dankzij het succes van preventief handelen door welzijn. Of woningcorporaties die achterstallige huuropbrengsten ontvangen, dankzij succesvolle schuldhulpverlening. Het ligt daarom voor de hand dat zij een bijdrage kunnen leveren aan de lasten. De gemeente zou met deze, en andere organisaties, afspraken moeten maken over hun bijdrage aan de maatschappelijke lasten in het sociaal domein. Hopelijk deelt u onze kijk op de nieuwe taken van de gemeente. Vriendelijke groet, Voorbeeld van een business case van het mentorproject dak- en thuislozen in Den Haag (Bron: Stade Advies, 2013). Meerdere partijen moeten bijdragen om de investering rendabel te maken. Voor geen van de partijen wegen de afzonderlijke baten op tegen de totale investeringskosten. Extra suggesties voor kosten- besparing Uitgewerkt voorbeeld

7 Kennisdelen


Download ppt "Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google