De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid

2 7.1 Kwaliteit, garantie en service

3 Kwaliteit: Kwaliteitsbeleid:doelstellingen Kwaliteitszorg:procedures Kwaliteitssysteem:uitvoeren van procedures Kwaliteitsbeheersing:operationele activiteiten Kwaliteitsborging:geplande en systematische acties Kan leiden tot: Certificering: ISO: International Organisation for Standardization NEN: “ norm “ voor Nederland H.A.C.C.P: Hazard Analyses of Critical Control Points tav vers producten Keurmerken:

4 Service en garantiebeleid Albert Heijn heeft met onmiddellijke ingang AH Aardappel Kroketjes uit de winkels gehaald en roept consumenten op om de verpakkingen met een houdbaarheidsdatum 04-2010 niet te gebruiken. De reden voor deze actie is dat de aardappelkroketjes niet aan de kwaliteitseisen voldoen: bij het bereiden kunnen de kroketjes ploffen, met mogelijk gevaarlijke situaties als gevolg. Consumenten die de betreffende aardappelkroketjes hebben, kunnen deze terugbrengen naar de winkel waar het aankoopbedrag vergoed wordt. Verpakkingen met een andere houdbaarheidsdatum hebben dit probleem niet. Voor vragen kunt u contact opnemen met de Servicelijn van Albert Heijn op nummer 0800 - 0305 (gratis).

5 7.2 Merkenbeleid

6 7.2 Merkenbeleid Unilever

7 7.2 Merkenbeleid Pepsi 7UP Gatorade Tropicana Quaker Cruesli Quaker Energy Mix Lay's Cheetos Doritos Duyvis

8 7.2 Merkenbeleid Multibrandstrategie Distribuantenmerken/ Eigenmerken/ Winkelmerken

9 7.2 Multibrandstrategie

10 Merkensoorten: Merknaam: dat deel van het merk dat uitspreekbaar is Beeldmerk: deel van het merk dat herkend kan worden (logo) Handelsmerk (trademark) ®: beschermd in merkenregister

11 Fabrikantenmerken: individueel; b.v. blue band collectief: Philips combinatie van beide: Opel Corsa A-merk:- vaak hoog kwaliteitsniveau - 70-80% distributiespreiding - vaak landelijke reclame B- merk: mist ten minste 1 van de onder A genoemde eigenschappen (niet landelijk geadverteerd, lage distributie)

12 Winkel/ Distribuantenmerken: Huismerken/private label = Merkartikelen van distribuanten met fantasienaam (Perla Koffie) Eigen merken = Producten onder eigen naam aanbieden (HEMA) Witte merken = ongemerkte artikelen = generieke merken Alleen de soortnaam wordt vermeld N.B steeds hoger marktaandeel (huismerken, eigen merken, witte merken) Feb 2008: A merken nemen weer toe (5% meer omzet)

13 BEST GLOBAL BRANDS 2008 rankings

14 Brand equity http://bwnt.businessweek.com/brand/2006/

15 § 7.3 Vormgeving en Verpakking Functies verpakking: -Technische = opslag & transport,voorraden -Communicatie = info overbrengen -Commerciële = technologische ontwikkelingen - productinformatie/herkenbaarheid - imago overbrengen - oproepen gevoelens= emotional appeal - beschermen product - productontwerp/ vormgeving: functioneel, aantrekkelijk uiterlijk - gebruik en hergebruik

16 7.4 Assortimentskenmerken Assortimentslengte = aantal stuks per artikel gemiddeld in voorraad Assortimentshoogte= Gemiddeld prijsniveau van de producten in het assortiment Assortimentsconsistentie = Aard en mate van samenhang tussen de in het assortiment gevoerde productgroepen

17 7.4 Dimensies van assortiment

18 7.4 Assortimentskenmerken Maxeda (voormalig vendex) HEMA De Bijenkorf V&D HOOGTE Biotherm Hommeantiwrinkle smoothing cream, 50 ml, 53,50 6.95 9.95

19 7.4 Assortimentsstrategieën Trading up High involvements products Toyota avenis Leaseprijs vanaf 439,- VW Pheathon Mac Book PRO

20 Assortimentsstrategieën. Productdifferentiatie: Kleine veranderingen aanbrengen op het basismodel om hierdoor je markt te vergroten. Parallellisatie: een bedrijf brengt meerdere producten bijeen die in dezelfde bewerkingsfase bevinden, Specialisatie: beperken tot enkele of een productgroep.

21 Trading up/ down: een fabrikant voegt een hoger geprijsd / of beter artikel aan de productgroep toe, Achterliggende gedachte hierbij is dat de kwaliteit van dat ene product “af gaat stralen” op de lager en kwaliteit iets mindere producten. Trading down: er wordt een lager geprijsd product toegevoegd, de duurdere producten zullen hun kwaliteit en prestige gaan afstralen op het goedkopere product, waardoor de afzet van dit product toeneemt. Pricelining: € 49, € 69, € 89 (Pearle)

22 lijnextensie: merkeigenaar voert aan reeds bestaand merk een productvariatie in dezelfde productgroep toe bijv. Grolsch 4 jaargetijden bier merkextensie: merkeigenaar voert merknaam ook in andere productgroep toe bijv: Bicpennen en aanstekers


Download ppt "Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid."

Verwante presentaties


Ads door Google