De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

9. Product1 9.2 Productclassificatie Indeling naar: •duurzaamheid •gebruikers •koopgedrag •relatie tot inkomen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "9. Product1 9.2 Productclassificatie Indeling naar: •duurzaamheid •gebruikers •koopgedrag •relatie tot inkomen."— Transcript van de presentatie:

1 9. Product1 9.2 Productclassificatie Indeling naar: •duurzaamheid •gebruikers •koopgedrag •relatie tot inkomen

2 9. Product2 Duurzaamheid Duurzame producten (durables) –gaat langere tijd mee –gebruiksgoederen Verbruiksgoederen (non durables) –gaat korte tijd mee –verbruiksgoederen •Fast Moving Consumer Goods –vaak gekocht –hoge omzetsnelheid –lage marge

3 9. Product3 Gebruiker Consumentengoederen –gekocht door consument •duurzaam •niet-duurzaam Industrieel product –gekocht door industriële afnemer •duurzaam •niet-duurzaam

4 9. Product4 Koopgedrag •convenience goods –overal verkrijgbaar •shopping goods –wordt voor "gewinkeld" •specialty goods –speciale inspanning Copeland

5 9. Product5 Inkomen •inferieure producten •inkomen  = verkoop  •luxegoederen •inkomen  = verkoop  •substitutiegoederen •overhemd i.p.v. polo •complementaire goederen •das bij een pak Engel

6 9. Product6 9.3 Assortiment "Het geheel van productgroepen, producten, productvarianten en merken dat door een organisatie wordt aangeboden" •winkel •bank •autodealer •verzekeringskantoor

7 9. Product7 Assortiments-niveaus 1.productniveau (= artikelniveau) –de afzonderlijke producten –BMW-dealer: 318d / 320d / 330d 2.productgroepniveau –aan elkaar verwante producten –autoshop: velgen / spoilers / audio / … 3.assortimentsniveau –alle productgroepen samen –slijter: fris / bier / sterke drank / …

8 9. Product8 Breedte & diepte 1.breedte –aantal productgroepen –supermarkt tegenover speciaalzaak 2.diepte –varianten binnen een productgroep –supermarkt tegenover speciaalzaak 3.consistentie –samenhang tussen producten –autoshop voert audio, tuning, electronica etc.

9 9. Product9 Beslissingen •20/80-regel •trading up voeg duurdere artikelen toe •trading down voeg goedkopere artikelen toe •up-grading niveau gehele zaak omhoog •down-grading niveau gehele zaak omlaag

10 9. Product Merk •Merknaam: IVA •Logo •Merk beschermen: –registered trademark ®

11 9. Product11 Merken en artikelen •Merkartikel: product dat zich onderscheidt van andere producten door een: - naam- spreuk - symbool- cijfercombinatie - vignet- speciale verpakking •Gemerkt artikel artikel met een merk dat niet (algemeen) bij de consument bekend is

12 9. Product12 Functies van het merk •herkomst van product •onderscheid met concurrentie •imago •merktrouw en merkvoorkeur •kwaliteit garanderen •wettelijke bescherming (®)

13 9. Product13 Merkenbeleid •Merkbekendheid –actiefmerk spontaan noemen –passiefmerk herkennen •Merkvoorkeur –zou consument het merk opnieuw kopen? •Merktrouw –"automatisch" weer hetzelfde merk kopen •Merkbeeld –imago van het merk als geheel –klant vindt dat dit imago bij hem/haar past

14 9. Product14 Keuze van merknaam a.familie- of paraplumerk –Philips, Disney b.individuele merknaam –smart, Rolex c.detailhandelsmerk –Albert Heijn d.A-merk, B-merk, C-merk

15 9. Product15 A- B- C-merk •A-merk •overal verkrijgbaar •zeer bekend •prijs-/kwaliteit = hoog •B-merk •niet overal verkrijgbaar •matig bekend •prijs-/kwaliteit = lager dan A-merk •C-merk •weinig verkrijgbaar •weinig bekend •prijs-/kwaliteit = laag

16 9. Product Productlevenscyclus (p. 152) •levenscyclus: –enkele maanden (rage) –vele jaren (suiker, zout) •80% van introducties mislukt •4 fasen: –introductiefase –groeifase –volwassenheidsfase –eindfase

17 9. Product17 Introductiefase (p. 153) •product onbekend •vaak nog kinderziektes •verkoop groeit langzaam •verlies door hoge introductiekosten •doel = marktaandeel/-penetratie –productbekendheid –promotionele acties •product & promotie

18 9. Product18 Groeifase (p. 154) •eerste herhalingsaankopen •kinderziektes zijn eruit •verkoop groeit sterk •winst door hoge omzetgroei •concurrenten gaan ook meedoen •doelen: –merkbekendheid –onderscheidende kwaliteit •promotie & distributie

19 9. Product19 Volwassenheidsfase (p. 154) •afzetgroei neemt af •meer concurrenten •maximale penetratiegraad •winst is maximaal of afnemend •doel: –marktontwikkeling door segmentatie –nieuwe gebruikers (kwaliteit, stijl aanpassen) •distributie en prijs

20 9. Product20 Eindfase (p. 155) •afzet daalt verder –nieuwe productgroepen –goedkopere concurrenten •verliezen –geen nieuwe kopers meer –geen herhalingsaankopen meer •oplossingen –de markt verlaten –meer winstgevende sectoren zoeken

21 9. Product Productmix: kwaliteit (p. 155) •kwaliteit –fysieke kwaliteit –functionele kwaliteit –emotionele kwaliteit

22 9. Product Productmix: verpakking •technisch –bescherming tijdens transport en opslag •commercieel –onderscheid van andere producten –productinformatie overbrengen –bewaren & gebruiken van product –na- en hergebruik (koektrommel)

23 9. Product Productmix: service •voor de aankoop •proefrit •hypotheekadviseur •tijdens de aankoop •informatie tijdens verkoopgesprek •na de koop •helpdesk •werkplaats •KLACHTAFHANDELING

24 9. Product24 Klachtafhandeling I (p. 157) "Consument maakt er zelf melding van dat hij/zij teleurgesteld of niet (volledig) tevreden is met de door de leverancier geleverde prestatie" "de klant heeft altijd gelijk"  klachten serieus behandelen •positieve mond-tot-mondreclame •marktaandeel behouden of zelfs uitbreiden!

25 9. Product25 Klachtafhandeling II (p. 157) •Klachtendesk –afhandeling van binnengekomen klachten –geeft veel informatie voor verbetering •Wet Productaansprakelijkheid –aansprakelijkheid van producent of handelaar voor gevolgen van ondeugdelijk functioneren van een gefabriceerd of geleverd product •aanbieder moet onschuld aantonen •zaakschade = handelaar •letselschade = producent


Download ppt "9. Product1 9.2 Productclassificatie Indeling naar: •duurzaamheid •gebruikers •koopgedrag •relatie tot inkomen."

Verwante presentaties


Ads door Google