De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

5 Gelijke dagen schooljaar 2015-2016 3 november 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "5 Gelijke dagen schooljaar 2015-2016 3 november 2014."— Transcript van de presentatie:

1

2 5 Gelijke dagen schooljaar 2015-2016 3 november 2014

3 Introductie Procesgang & tijdlijn Waarom 5 gelijke dagen Eindsituatie Voor- en nadelen Uitdagingen De ouderraadpleging Vragen

4 Procesgang Voornemend besluit Stichting Meerkring Instemmingsverzoek GMR Akkoord GMR Opdracht naar schooldirectie(s) – voorbereidende werkgroep Voorstel aan MT voorgelegd – akkoord Voorstel aan MR voorgelegd Project 5 gelijke dagen: onderzoek naar invoering 5 gelijke dagen Ouderraadpleging Uitspraak MR (instemmingsrecht voor oudergeleding)

5 Werkgroep Team: Jan Rozenbroek, Fiona v.d. Meer, Miranda v. Haaren, Rianne Nijholt Ouders: Danielle van der Meer, Manon Hille

6 Tijdlijn > Zomer 2014 - voorbereidende werkgroep gestart (plan van aanpak geschreven en werkgroep geformeerd) > Oktober en november 2014 - informatie verzamelen en informatie verstrekken aan ouders en team > December 2014- ouderraadpleging > Januari 2015- uitspraak wel/niet door MR > Februari t/m juli- voorbereiding school (?) > Augustus 2015/2016- Invoering 5 gelijke dagen model (?)

7 Waarom 5 gelijke dagen -Beleid Meerkring > Beter dagritme voor de kinderen - Ononderbroken regie van de leerkracht - geen aparte TSO - Ononderbroken groep – alle kinderen blijven over - Lesmethoden beter over alle dagen verdeeld - Dagelijks meer ruimte voor vrije tijd/sport/spelen in de week > Aanpassing aan de huidige tijd met 2 werkende ouders/ verzorgers

8 Waarom 5 gelijke dagen > Overblijf - Veel kinderen blijven over - Twee keer per dag de groep “opstarten” - Beroep op leerkrachten tijdens pauze - Noodzakelijke professionaliteit TSO-medewerkers > (Oplossen voormalige BSO problemen)

9 5 gelijke dagen 2 Wijzigingen t.o.v. het huidige Hoorns schoolmodel: – 5 dagen met gelijke start- en eindtijden – Invoering continu rooster

10 5 gelijke dagen Mogelijke eindsituatie: Vanaf schooljaar 2015/2016 Lestijden elke dag van 8:30-14:00 / 08:15-13:45 uur De kinderen eten allemaal tussen de middag op school, in de eigen groep met de eigen juf of meester Buitenspelen onder toezicht v.e. leerkracht U betaalt geen overblijfkosten

11 5 gelijke dagen Mogelijke eindsituatie a.g.v. nieuw CAO leerkrachten: Vanaf schooljaar 2015/2016 Lestijden elke dag van 08:15-13:45 uur De kinderen eten allemaal tussen de middag op school, in de eigen groep met de eigen juf of meester Buitenspelen middaguur onder toezicht v.e. leerkracht U betaalt geen overblijfkosten

12 Voordelen voor kinderen Kinderen blijven met elkaar in hetzelfde ritme Gezamenlijk eten is goed voor sociale ontwikkeling en de band met de kinderen Dit pauzemoment is rustiger met eigen leerkracht 5 dagen van gelijke duur

13 Voordelen voor ouders Andere verdeling werkdagen mogelijk Geen overblijfkosten Eén pedagogische aanpak gedurende de hele dag Van twee naar één keer brengen op een dag ‘s Middags hebben kinderen meer vrije tijd dus meer ruimte voor (sport) activiteiten op alle dagen van de week Beschikbare tijd voor huiswerk beter verspreid over de week

14 Voordelen voor leerkrachten Activiteiten beter te verdelen over de dag Geen opstartproblemen na de lunchpauze Ruimte voor overleg, administratie, etc beter verdeeld over de week

15 Nadelen Kinderen, team, ouders/verzorgers, BSO’s moeten omschakelen van “oud” naar “nieuw” Voor ouders: BSO kosten kunnen toenemen Past het 5 gelijke dagen model bij de werktijden van ouders? Voor het team: minder contact met collega’s tussen de middag Geen mogelijkheden om lessen in middagpauze voor te bereiden

16 Uitdagingen Uitwerking nieuwe dagindeling vraagt creativiteit in: Aansluiting op sport- en ander vrijetijdsvoorzieningen Werktijdplanning van ouders Les- en speelpleinrooster planning voor leerkrachten Werktijdplanning voor leerkrachten Wennen aan langere aaneengesloten periode van lesgeven met een pauzemoment voor leerkracht

17 Werktijdfactor Na analyse van de WTF indeling van alle leerkrachten: mogelijkheden: – Nauwelijks tot geen gevolgen – Uitbreiding van het aantal uren, salaris erbij. – Achteruitgang in uren. (groot verschil) – Achteruitgang in uren. (klein verschil) – Mogelijke keuze: Dagen terugkomen om te compenseren of teruggaan in uren (salaris in mindering)

18 Ouderraadpleging HOE Digitale ouderraadpleging – via de email ontvangt u uitnodiging van SurveyMonkey WANNEER Maandag 8 t/m maandag 15 december 2014 WAT TE DOEN – Meldt uzelf en uw partner aan voor nieuwsbrief “5 gelijke dagen” - per gezin hebben beide ouders/verzorgers een stem mits beiden zijn aangemeld – Uw mailadressen komen in bestand terecht dat gebruikt zal worden Geen aanmelding = geen uitnodiging voor deelname

19 Informatie & Vragen Vragen & opmerkingen: 5gelijkedagen@gondelier.nl5gelijkedagen@gondelier.nl 2 e Bijeenkomst op 25 november 2014 Voor aanvullende informatie: www.gondelier.nl/5gelijkedagen/documenten www.gondelier.nl/5gelijkedagen Aanmelden voor de nieuwsbrief via de link te vinden op de website: www.gondelier.nl www.gondelier.nl

20 Vragen


Download ppt "5 Gelijke dagen schooljaar 2015-2016 3 november 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google