De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INFORMEREN Andere schooltijden. Aanleiding Veranderende maatschappij. Een schooldag voelt voor ouders versnipperd aan. Landelijke trend. Meer keuzevrijheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INFORMEREN Andere schooltijden. Aanleiding Veranderende maatschappij. Een schooldag voelt voor ouders versnipperd aan. Landelijke trend. Meer keuzevrijheid."— Transcript van de presentatie:

1 INFORMEREN Andere schooltijden

2 Aanleiding Veranderende maatschappij. Een schooldag voelt voor ouders versnipperd aan. Landelijke trend. Meer keuzevrijheid in onderwijstijd. Veranderingen in het Cuijkse.

3 Andere schooltijden? Waarom? Pedagogisch voordeel. Rust in het programma. Minder druk op kinderopvang. Talentontwikkeling na schooltijd voor iedereen. Toename effectieve leertijd. Doorlopende leerlijn. Rust voor de leerkrachten. Onderscheidend vermogen. Dus… Heel veel argumenten om goed over na te denken.

4 En nu? Wat betekent dit voor obs ‘t Startblok? Oriënteren en laten bezinken. Ouders en MR meenemen in de beslissing. Weergeven van de verschillende bestaande modellen.

5 Hoorns Model Alle kinderen op woensdag- en vrijdagmiddag vrij. Zowel in boven- als onderbouw 940 uur per jaar lesgegeven. De lesweek telt 24,75 uur.

6 Het continurooster Alle kinderen lunchen tussen de middag op school. Vier dagen les met een korte middagpauze, woensdagmiddag vrij. Eindtijd vaak om uur.

7 Het vijf-gelijke-dagenmodel Vijf identieke schooldagen. Korte lunchpauze met de leerkracht in de klas. Lange middagen voor overleg, lesvoorbereiding, bijscholing. Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen. Het gaat een stap verder dan het continurooster.

8 Het vijf-gelijke-dagenmodel

9 Het Bioritme-model Het leren volgt het bioritme van de kinderen. Momenten van maximale alertheid. Extra lange middagpauze met opvang. Leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing.

10 Het Bioritme-model

11 Het van 7 tot 7 model en IKC IKC/school is het gehele jaar open. Flexibele schoolvakanties voor kinderen en leerkrachten. Eenduidig pedagogisch beleid. Concentratie van voorzieningen in één gebouw. Afwisselend programma in blokken.

12 Het van 7 tot 7 model en IKC

13 Andere schooltijden? En dan? Medezeggenschapsraad Ouders Personeel Nabije partners

14 Tijdspad StappenBeschrijvingDatum 1.Informeren van het team tijdens een dinsdag- en donderdagbouw. Donderdag 13 maart Dinsdag 1 april 2.Bezoek van een ervaringsschool tijdens een teambijeenkomst en uitwisselen en verzamelen van suggesties en meningen van het team. Dinsdag 15 april 3.Informatieavond ‘Andere Tijden’ voor ouders.Woensdag 14 mei 4.Brief mee aan ouders met daarop toelichting onderwerp en aankondiging ouderenquête. Week 27 5Ouderavond ander tijden 6.Ouderenquête ‘Andere Tijden’ verspreiden.Week 37 7.Ouderenquête ‘Andere Tijden’ terug voor de herfstvakantie. Vóór 18 oktober 8.Besluit MR op basis van de uitslag ouderenquête, teamsuggesties en advies MT. Tussen 3 november en 13 december. 9.Definitief besluit inzake ‘Andere Tijden’.Week ‘Andere Tijden’ communiceren met alle betrokken partijen. Januari Gesprekken met personeel omtrent andere invulling wtf.Februari Voorstel maken rondom rooster. Besluit nemen rooster. Maart. 13.Uitlooptijd om stap 9 t/m 11 te kunnen nemen.V.a. april Start ‘Andere Tijden’.Schooljaar


Download ppt "INFORMEREN Andere schooltijden. Aanleiding Veranderende maatschappij. Een schooldag voelt voor ouders versnipperd aan. Landelijke trend. Meer keuzevrijheid."

Verwante presentaties


Ads door Google