De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016."— Transcript van de presentatie:

1 Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016

2 Richtlijnen in 1,5 minuut Animatie

3 Had je – voor deze workshop – al weleens gehoord van de Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming? Jazeker! Nee, wat zijn dat precies?

4 Aanleiding Richtlijnen gaan over knelpunten Initiatief verschillende beroepsverenigingen (NIP, NVO, BPSW)

5 Doel richtlijnen Versterken professional in dagelijks werk Aanbevelingen gebaseerd op de laatste kennis Best beschikbare kennis uit onderzoek Ervaringen/ voorkeuren van cliënten Expertise/ ervaringen uit de praktijk

6 Voor wie? Jeugdprofessional Cliënt Sámen beslissen over effectieve aanpak

7 Is elke richtlijn is in de praktijk getest? Ja Nee

8 Proefinvoering van richtlijnen – Per richtlijn 3 organisaties – Meer dan 400 professionals – Ruim 80 cliëntinterviews

9 Hoeveel richtlijnen zijn er ontwikkeld?

10 14 Richtlijnen

11 Richtlijnproducten Altijd alles online doorzoekbaar Ook offline: De richtlijn zelf (30 a 70 p) De onderbouwing (100 a 200 p) Info voor ouders (2 a 4 p) Werkkaarten (4 a 6 p)

12 Professionals zijn verplicht de aanbevelingen uit de richtlijnen op te volgen Ja Nee

13 Richtlijn is geen wet Professional kan afwijken; moet zelfs afwijken als dit in het belang van de cliënt is.

14 Maar… Niet vrijblijvend (tuchtrecht, ‘veldnorm’) Weloverwogen afwijken is onderdeel van autonomie en vakmanschap

15 Invoering en gebruik (landelijk) tot nu toe Groot netwerk Tools Tools voor invoering en gebruik presentaties, werkbladen, tipsheets, vragenkaartjes, flyer, invoerplan…. Leernetwerk Gebruik

16 Vragen?

17 Nadere kennismaking Ben je werkzaam binnen jeugdhulpverlening of andere sector? Werk je meer direct of meer indirect met kinderen en ouders?

18 Doe het samen! Netwerk Implementatieteams Casus De Bossche Bol Grote jeugdhulpaanbieder in regio Den Bosch, wil aan de slag met RL residentieel, vooral in afdeling van 15 groepen. Verder willen ze ‘werken met richtlijnen’ aan hele organisatie meegeven. Veel verschillen in pedagogisch klimaat op de groepen; vervelende incidenten in de afgelopen maanden.

19 Aan de slag met 4 stappen 1.Werkwijze tegen het licht houden 2.Doelen stellen en analyseren 3.Inrichten en uitvoeren 4.Monitoren en borgen

20 1. Werkwijze tegen licht houden Wat hebben jullie bedacht? Succesfactoren theorie: Precies nagaan wat nieuw/anders is. Prioriteren: wat vraagt verbetering? Belang cliënt, professionals, organisatie? Quick wins vs complexe veranderingen Ervaring uit de praktijk: Veel doe je al! Teams uitnodigen om met 1 of 2 richtlijnen aan de slag te gaan. Sluit aan bij enthousiasme, motivatie, gevoelde noodzaak Ervaring uit de praktijk: Veel doe je al! Teams uitnodigen om met 1 of 2 richtlijnen aan de slag te gaan. Sluit aan bij enthousiasme, motivatie, gevoelde noodzaak

21 2. Doelen stellen en analyseren Wat hebben jullie bedacht? Succesfactoren theorie: Gemeenschappelijk doel helder (effect voor kinderen, jongeren) Verschillende doelgroepen en doelen definiëren Opdrachtgever helder en betrokken Belemmerende en bevorderende factoren (samen!) analyseren Wat is al geprobeerd? Ervaring uit de praktijk: Bedenk steeds op wie het invoeren van de richtlijnen allemaal betrekking heeft. Wat moeten ze weten, denken, kunnen en doen? Ervaring uit de praktijk: Bedenk steeds op wie het invoeren van de richtlijnen allemaal betrekking heeft. Wat moeten ze weten, denken, kunnen en doen?

22 3. Inrichten en uitvoeren Wat hebben jullie bedacht? Succesfactoren theorie: Coördinatie, sturing Implementatieteam Meerdere activiteiten inzetten voor alle doelgroepen, passend bij analyse In elk geval: voorlichting, scholing, uitwisseling en ondersteuning. Planning, verantwoordelijkheden, randvoorwaarden Ervaring uit de praktijk: Projectmatig werken Implementatieteam Aansluiten bij ‘bestaande’ Plannen en tijd nemen Faciliteiten regelen Regelmatig evalueren Ervaring uit de praktijk: Projectmatig werken Implementatieteam Aansluiten bij ‘bestaande’ Plannen en tijd nemen Faciliteiten regelen Regelmatig evalueren

23 4. Monitoren en borgen Wat hebben jullie bedacht? Succesfactoren theorie: Wat wil je meten? Effect Proces Resultaten (successen) terugkoppelen aan doelgroepen Borging Blijvend aandacht Positief Blijvend doen Ervaring uit de praktijk: Wat wil je monitoren? Maak gebruik van bestaande meet momenten/instrumenten waar dat kan Functioneringsgesprekken Resultaatafspraken Ervaring uit de praktijk: Wat wil je monitoren? Maak gebruik van bestaande meet momenten/instrumenten waar dat kan Functioneringsgesprekken Resultaatafspraken

24 Hebben we gedacht aan… Hebben jullie samengewerkt met cliënten? Welke rol spelen opleiders/opleidingen? Andere samenwerkingspartners? Jeugdhulp De Bossche Bol kan aan de slag!

25 Vooruit kijken Welke uitdagingen zijn er voor ons, volgens jullie? Waar moeten we werk van maken?

26 Hier gaan we zeker voor! Voortzetten netwerk; Samenwerking met aanpalende werkvelden; Structurele afspraken met onderwijs En natuurlijk: informeren, enthousiasmeren inspireren…

27 Meer weten? Bekijk www.richtlijnenjeugdhulp.nlwww.richtlijnenjeugdhulp.nl – www.richtlijnenjeugdhulp.nl/tools www.richtlijnenjeugdhulp.nl/tools – www.richtlijnenjeugdhulp.nl/netwerk www.richtlijnenjeugdhulp.nl/netwerk Volg Richtlijnen op Twitter: @RichtlijnJeugd Vragen? Stuur een mail naar info@richtlijnenjeugdhulp.nl info@richtlijnenjeugdhulp.nl


Download ppt "Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google