Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPatricia Jonker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
AWBZ-begeleiding naar WMO één van 3 decentralisaties in Sociale Agenda Quintus Sirag / afdeling Mienskip Burgum – 26 april 2012
2
Inhoud presentatie: waarom, wat, hoe decentralisatie AWBZ hoe zit dat in onze gemeente vanuit welke visie aanpakken de 3 B’s enkele specifieke aandachtspunten planning
3
Decentralisatie AWBZ: aanleiding kabinet zet extra in op stelselwijziging Zorg èn op decentraliseren taken naar gemeenten beide waren al in gang (zie Wmo, W&B): minder Rijk, meer Burger, gemeente 1e overheid / vangnet uitdijen van kosten zorg voorkomen (bezuiniging) bestuursakkoord met Gemeenten + Provincies: div. decentralisaties naar gemeenten (Jeugdzorg, AWBZ, WerkenNaarVermogen, Milieuhandhaving)
4
3 grote decentralisaties in Sociale Agenda gemeente verantwoordelijk voor ± alle ondersteuning (niet-medisch) aan burger grootse deel van het gemeente-budget bestemd voor het sociale domein Als decentralisatie AWBZ rond is (+ ook WetWerkenNaarVermogen en Jeugdzorg):
5
Bedoeling decentralisatie AWBZ: wat ? AWBZ terugbrengen naar kern: echte zorg, waar geen verzekering voor is Burgers-met-beperkingen ondersteunen vanuit perspectief ‘participatie’ (meedoen), minder vanuit perspectief van ‘zorgrecht’ Daarom WMO uitbreiden: gemeenten kunnen beter (dan zorgkantoor) verbindingen leggen met participatie- mogelijkheden andere gemeente-taken
6
Bedoeling decentralisatie AWBZ: hoe ? wetsvoorstel: begeleiding-zonder-verblijf en kort-verblijf ( logeren ter ontlasting mantelzorger ) toevoegen aan WMO-compensatieplicht budgetten - nu hiermee gemoeid - gaan naar gemeenten (doelmatigheidskorting) vanaf 1-1-2013 moeten nieuwe aanvragen door gemeenten worden behandeld vanaf 1-1-2014 ook alle bestaande gevallen
7
Wat gaat de decentralisatie van AWBZ-begeleiding betekenen ? somatische en psychogeriatrische aandoeningen (veelal ouderdom) psychiatrische aandoeningen verstandelijke beperkingen lichamelijke handicaps gemeente krijgt dan in haar WMO-aanpak ook mensen met matige en ernstige beperkingen :
8
Wie voeren nu AWBZ-begeleiding uit? Skewiel, Berghiem, Bennemastate, NieuwToutenburg (ouderen) Talant (verstandelijke beperking) Noorderbrug (diverse beperkingen) GGZ-Fryslân (psychiatrische aandoeningen) Tal van particuliere zorginitiatieven en ZZP’ers (diverse beperkingen) Maatschappelijk Werk, MEE, Welzijn (signalering, cliëntondersteuning, toeleiding naar zorg)
9
Waarover hebben we het feitelijk ? van welzijnsactiviteiten tot zeer specialistische zorg, want: –individuele begeleiding, d.w.z. hulp bij dagstructuur - financien/administratie - huishouden voeren - persoonlijke verzorging - reguleren gedrag –groepsbegeleiding, d.w.z. dagopvang, dagbesteding –èn: GGZ-inloop, palliatieve zorg, logeerhuis, vervoer 400 tot 500 mensen in onze gemeente Kosten nu: 4,5 miljoen Hoeveel moeten we besparen: 5 tot 15%
10
Waarom naar gemeente / WMO ? gemeente staat dichter bij burger gemeente meer gericht op mogelijkheden tot participatie/meedoen gemeente kan verbinding/samenhang maken: complete ondersteuning burger gemeente kan met WMO beter kosten in hand houden dan Rijk met AWBZ
11
Vanuit welke visie pakken we het aan ? 3 decentralisaties : integraal Sociale Agenda : basis WMO/Kanteling : aanpak Welzijn-nieuwe-stijl : innovatie
12
Afstemming decentralisaties Afstemmen met andere decentralisaties: Jeugdzorg, Wet Werken Naar Vermogen, en met Passend Onderwijs In de aanpak is niet het domein bepalend (of werk, of zorg, of jeugd, of onderwijs) maar wèl de situatie van de persoon op al zijn levensgebieden
13
Uitgangspunten Sociale Agenda 85% geen problemen, kan anderen ondersteunen, 10% ondersteuning nodig bij nemen/houden regie, 5% heeft permanente steun/zorg nodig Uitgangspunt: eigen kracht+mogelijkheden burger 1 familie, 2 mienskip, 3 professionele voorziening beleid samen met burgers en professionals samenwerking/vertrouwen locale instellingen minder overheid, minder 2e lijn, méér mienskip
14
Uitgangspunten Kanteling Basis: vraag/behoefte van burger-met-beperking Middel: in gesprek thuis bespreken wat nodig is voor compensatie van beperking Doel: bevoerderen van zelfredzaamheid en meedoen-in-mienskip Resultaat: compensatieoplossingen–in– maatwerk, samenhangend, dicht-bij-burger
15
Uitgangspunten Welzijn-nieuwe-stijl Preventie en faciliteren vóór hulpverlenen Informeel waar kan, formeel waar moet Collectief waar kan, individueel waar moet Ruimte voor professional: vertrouwen waar kan, procedures waar moet Niet vrijblijvend, doorgaan tot resultaat Bij risico’s: niet afwachten, maar er op af
16
Burgers / gebruikers betrekken WMO-raad tussentijds informeren + tijdig advies vragen Communiceren met burgers (o.a. WMO-krant) Inspraak op verordening regelen Belangrijk in verantwoording: tevredenheidsonderzoeken gebruikers
17
Professionals betrekken Functionele netwerken opbouwen Netwerken rol geven in samenhang, samenwerking, afstemming, signalering, beleidsontwikkeling Wèl: vertrouwen op professionaliteit van de professionals Niet: wantrouwen organiseren in procedures
18
Gemeente regisseert formuleert visie èn draagt die uit draagt zorg voor samenhang / integraal benutten van wetten + regelgeving draagt zorg voor effectieve en efficiënte uitvoering door derden draagt zorg voor medeverantwoordelijkheid burgers / gebruikers verantwoordt zich naar burgers en locale professionele partners
19
Hoe de sturing inrichten ? Niet: sturen op zo goedkoop mogelijk product Wèl: sturen op resultaat, dus arrangementen met zoveel mogelijk zelfoplossend vermogen (is duurzaam: maatschappelijk èn op langere termijn goedkoper)
20
Hoe omgaan met indicatiestelling ? Eenvoudige aanvragen: op basis van gesprek toekennen zo min mogelijk bureaucratie mogelijk: mandateren aan professionals Complexe aanvragen: integraal indiceren voor meerdere voorzieningen uit verschillende wetten/regelingen tegelijk Achteraf controleren (d.m.v. steekproeven) Mogelijk experimenteren: professionals beoordelen wat nodig is
21
Inkoop/contracten/PGB Er zal niet één vorm van inkoop zijn. Contractering moet op maat, afhankelijk van wat nodig is ter compensatie van beperking. Collectieve voorzieningen: kunnen in subsidievorm. Individuele voorzieningen: kunnen aanbesteed. Voorwaarde in contracten: samenwerking met locale ketenpartners. Voor zeer gespecialiseerde begeleiding: raamcontract op provinciaal niveau. PGB (= maatwerk bij uitstek): voorwaarden + controle goed regelen.
22
Planning Oriëntatie: t/m voorjaar 2012 Visie, strategie, keuzes: september opiniërend in raad Beleidsregels, verordening: november besluitvormend in raad Nieuwe aanvragen: vanaf 1-1-2013 2013 = overgangsjaar Alle aanvragen via WMO: 1-1-2014
23
Vragen?
24
Contactpersoon: Quintus Sirag Telefoon: 14 0511 E-mail: qsirag@t-diel.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.