KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst 1.6 5 oktober 2015 5 oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
OFC28 mediawijsheid les 4.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Hoe houd je een klas op orde?
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Orde houden in de klas.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoeksvaardigheden 3
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De vijf rollen van de leraar
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Loopbaan en burgerschap les 2
Schoolgroepbijeenkomst
Literatuur V6 – les
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst 1.6 5 oktober 2015 5 oktober 2015

Consciously, we teach what we know, Unconsciously, we teach who we are Consciously, we teach what we know, Unconsciously, we teach who we are. (Hamachek,1999, p.209)) Hoe sluit deze spreuk aan bij tip 1 Wees niet jezelf ( wees professioneel) uit het Lessen in orde,Teitler, 2013, p.37

Inhoud van de les 1. Intro bijeenkomst 1.6 en 1.7 2. Opdracht 1 beantwoorden van de 10 vragen 3. Opdracht 2 :bespreken wordle op papier: wat is een goede docent? 4. Opdracht 3: regels in de klas 5. Uitleg begrippen 6. Opdrachten 4 + 5 cases: gedragsalternatieven bespreken, verantwoorden en feedback geven. 7. Afsluiting

Doelen van de les Je kunt : -de theorie over orde houden en klassenmanagement op kernpunten samenvatten -aan de hand van praktijkcases verschillende gedragsalternatieven voor een docent benoemen -de gekozen gedragsalternatieven beargumenteren vanuit de literatuur -je eigen standpunten bepalen en verwoorden rondom begrippen klassenmanagement /orde in de klas -voor jezelf een aantal leerpunten formuleren m.b.t. leiderschap, orde in de klas en klassenmanagement

Opdracht 1 in duo’s Stel de 10 vragen om beurten aan je buurman/buurvrouw. Beoordeel de antwoorden en geef 1 punt bij een juist antwoord. Ieder trekt conclusies met betrekking tot de verworven kennis van hoofdstuk 4 Handboek voor leraren.

Opdracht 2 in duo’s Vergelijk je wordle “ wat is een goede docent” met een andere wordle. Maak een gezamenlijke lijst van kenmerken “een goede docent”. Komt je beschrijving overeen met het RU onderzoek (2008) op blz.29 en 30 Lessen in orde?

Aandachtspunten voor klassenmanagement (Kounin) Rol van leraar willen oppakken (de bereidheid om leiding te nemen).Denk ook aan lichaamshouding, aankijken, stemgebruik enz. Alertheid /precies weten wat je wel en wat je niet wilt in de klas (gewenst en ongewenst gedrag) Goede lesvoorbereiding (in alle facetten) maken Gevarieerd gedragsrepertoire kennen om orde in de klas te kunnen creëren en handhaven ( bijv. escalatieladder, ik boodschappen, stop gedrag, erkennen, verwerpen, negeren van gedrag ) Goochelen met aandacht Aandacht voor wisselmomenten

Opdracht 3 1.Maak een top 3 van gedragingen die je absoluut niet wilt in de klas 2.Maak een top 3 van regels die jij belangrijk vindt in jouw les. Boek Lessen in orde blz. 47/48 3.Vergelijk de regels met een mede student. Wat zijn de overeenkomsten? Wat zijn de verschillen?

http://www.leraar24.nl/video/1420 Wisselmomenten Wat zijn de overeenkomsten met de werkwijze van docent Rene Kneyboer en fase 4 van het DI model? Hoe zou jij een wisselmoment in de klas willen aanpakken?

Escalatieladder/correctieladder Stopgedrag Ik boodschap

Escalatie of correctieladder 1.Bewust negeren( maar je hebt het wel gezien) 2.Leerling aankijken en ondertussen doorgaan met de les 3.Leerling aankijken en les even stopzetten 4.Naam noemen en ondertussen doorgaan met de les 5.Naam noemen en ik - boodschap geven 6.Naam noemen en waarschuwen 7.Leerling verplaatsen in de les 8.Leerling na laten komen na de les 9.Leerling straf geven 10.Leerling eruit sturen

Stopgedrag Het waarnemen van beginnend ongewenst gedrag Dwing jezelf goed rond te kijken Zorg ervoor dat je het begin in de gaten hebt Vermijd struisvogelgedrag Niet elk ongewenst gedrag stoort Het doen stoppen van ongewenst gedrag Wees direct en effectief zonder “schade” Maak contact en reageer direct Probeer het eerst non-verbaal Vermijd discussies’/ goochelen met aandacht

Opbouw ik – boodschap benoem wat de leerling doet. Ik zie/hoor dat …….. benoem welk effect / gevoel dat heeft op jou. Ik vind dat…… geef de leerling een gedragsalternatief. Ik wil dat je……… Opbouw ik – boodschap

En nu in de groep aan de slag Wij werken vandaag samen

opdracht 4 Cases Bespreek met je groep de uitgereikte cases, bedenk één of meerdere alternatieven voor een aanpak en gebruik voor argumentatie/onderbouwing de theorie die je voor deze bijeenkomst gelezen hebt. Kies voor argumentatie /onderbouwing m.b.t. een case steeds een andere invalshoek vanuit de gelezen literatuur. Beschrijf gekozen aanpak + verantwoording per case kort en krachtig op een A3 formulier. Tijd: 30 minuten Hulp: boek Lessen in orde ( tips) en /of spiekbriefjes Resultaat: feedback op de aanpak en de argumentatie van een andere groep

Opdracht 5 Feedback geven Geef feedback op de aanpak en argumentatie van de gedragskeuzes van een andere groep. 1.Wat vind je van de gekozen aanpak? Geef je bevindingen weer. 2. In hoeverre is de aanpak voldoende onderbouwd vanuit de literatuur?

Terugblik leerdoelen Je kunt : -de theorie over orde houden en klassenmanagement op kernpunten samenvatten (thuis opdracht) -aan de hand van praktijkcases verschillende gedragsalternatieven voor een docent benoemen ( in de les behaald) -de gekozen gedragsalternatieven beargumenteren vanuit de literatuur( in de les behaald) -je eigen standpunten bepalen en verwoorden rondom begrippen klassenmanagement /orde in de klas ( thuis en in de les behaald) -voor jezelf een aantal leerpunten formuleren m.b.t. leiderschap, orde in de klas en klassenmanagement ( in de les behaald)

Afsluiting Je hebt 3 leerpunten opgeschreven n.a.v. het lezen van de tips uit het boek Lessen in orde. Welk(e) leerpunt(en) kun je toevoegen n.a.v. deze bijeenkomst. Met welke leerdoel ga je deze week concreet aan de slag? Welke punten mbt orde en klassenmanagement zou je graag nog aan de orde zien in de opleiding?