25-06-2012 Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Welkom bij Best Buddies Nederland
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Het samen verschillend doen
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Maatschappelijke Stage. Maatschappelijke Stage 23 september 2010 Zet projectbureau MaS Dymf van Dooren.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Utrecht, 11 juni
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Het ideale fairtrade team
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Presentatie Wmo en ondernemerschap Jeroen Geerdink, Stimuland 3 april 2014.
Toekomst Financiële Functie
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
De vrijwilliger-loze maatschappij Presentatie Vrijwilligersmarkt 10 oktober 2015 Karel Loohuis, Burgemeester gemeente Hoogeveen.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Vrijwilligerswerk, Civil Society en Ondernemingen.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Fases in het radicaliseringsproces
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Overheveling AWBZ naar WMO. Wat omvat deze overheveling? Begeleiding Dagbesteding Inloop Logeren Kinderdagcentra zonder behandeling Vervoer.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Cursus vrijwilligers werven
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Coping.
Toekomst van de besturen …
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
RECRON Keuzedeel Leisure Leefstijlen
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Bijeenkomst 1 Workshop werven en behouden van vrijwilligers
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
De toekomst van de maatschappelijke stage
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Nederland Filantropieland
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers

Erfgoed connectie Utrecht Ronald Hetem

3 Erfgoed connectieUtrecht Trends en ontwikelingen 5,8 miljoen vrijwilligers 5,7% in de cultuursector 53% mannen en 47% vrouwen 31,6% bestuurswerk en 71,8 uitvoerend werk jaar groeit gestaag meeste vrijwilligerswerk Landelijke cijfers 2010

4 Erfgoed connectieUtrecht Trends en ontwikkelingen Trends Geleide vormen Maatschappelijke stage Reïntegratie Nieuwe Wet werk naar vermogen Transitie AWBZ naar de Wmo Episodische vormen Tijdelijk = enkele uren tot dagen niet terugkerend Interim = regelmatig voor afgebakende periode Sporadisch = onregelmatig voor korte periode Maatjes projecten Collectieve vormen Vriendenclubs Met het bedrijf Familie of gezin (gezinnenpresent.nl) Maatschappelijke verantwoord ondernemen

5 Erfgoed connectieUtrecht Trends en ontwikkelingen Motivatie Leuk JuistLoont

6 Erfgoed connectieUtrecht Trends en ontwikkelingen Levensloop Generaties GeborenVrijwilligerswerk Vooroorlogse generatie Motief: erbij horen Type: vooral uitvoerend Sector: zorg, religie, vrouwenorganisaties Stille generatie Motief: Nuttig maar met mate Type: Uitvoerend en coördinerend Sector: vakbond, sport, religie, cultuur Babyboom of protestgeneratie Motief: zelfontplooiing en nieuwe netwerken Type: pionier, coach, liefst projectmatig Sector: veelzijdig maar bewust gekozen Generatie nix of verloren generatie Motief: doel primair,zingeving, ontspanning, alternatief voor werk Type: gemakkelijk inpasbaar, projectmatig Sector: sport, school, levensbeschouwing Pragmatische of patat generatie Motief: je eigen ding doen Type: op oudere leeftijd doorpakken Sector: zakelijk Internet generatie, screenagers,Generatie Y, grenzeloze generatie Motief: Flexibel, grote eigen inbreng Type: sociale media, op afstand Sector: goede doelen

7 Erfgoed connectieUtrecht Trends en ontwikkelingen Levensloop Generaties Levensfase Transitie momenten Live events Leefstijl Traditioneel = plichtsgetrouw en hechten aan orde en gezag Conservatief = hechten aan bezit en hogere status Modern = gemaksgericht en meer consumptie Kosmopoliet = bezien de wereld vanuit een ruimer perspectief Postmatrialisten = Immateriële zaken gaan bovengeld en prestige

8 Erfgoed connectieUtrecht Pronkstuk uit de collectie 2009 Conclusies Cultureel erfgoed is afhankelijk van vrijwilligers In het algemeen is er aandacht voor vrijwilligersbeleid Er is een tekort aan vrijwilligers Zorgen voor de toekomst, veel oudere vrijwilligers en uitblijven van verjonging

9 Erfgoed connectieUtrecht Verjonging Voor dat je gaat werven: Analyseer de organisatie Wat is de identiteit van de organisatie Visie, missie en strategie Welk type vrijwilliger is actief Open of gesloten cultuur Wat is het imago Geschiedenis van de organisatie Presentatie van de organisatie Manier waarop medewerkers naar buitentreden Berichten in de media Type activiteiten/sector Waar is de organisatie sterk in Waar liggen de kansen Intern, wat moet veranderen zodat identiteit en imago op elkaar aansluiten Extern, wat zijn de trends die aansluiten bij missie, visie en strategie

10 Erfgoed connectieUtrecht Verjonging: wervingscirkel Hoe ga je het organiseren? Wie wil je bereiken? Welke weg volg je? Wat en hoe wil je het vertellen? Wat zijn jouw unieke punten? Wat wil je bereiken?

11 Erfgoed connectieUtrecht Opdrachten Promotie van de eigen organisatie voor jongeren vrijwilligers -Maak gebruik van de unieke punten van de organisatie, bepaal welke boodschap je wil vertellen en welke doelgroep je wil bereiken. Zorg dat je weet waar de kansen voor de organisatie Ontwikkel een wervingsstrategie -Bepaal de doelgroep maak gebruik van de kennis over levensloop en bepaal of je wil werven voor structureel of episodisch vrijwilligerswerk. Bespreek hoe je de doelgroep wilt aanspreken en welke promotiemiddelen je wilt inzetten. Vergroot de toegankelijkheid van de organisatie voor nieuwe vrijwilligers -Hoe maak je van een gesloten cultuur een open cultuur en op welke manieren kun je de werkzaamheden opknippen zodat de organisaties mee kan met trends als episodisch en geleid vrijwilligerswerk