De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst 1 Workshop werven en behouden van vrijwilligers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst 1 Workshop werven en behouden van vrijwilligers"— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst 1 Workshop werven en behouden van vrijwilligers
Soest 27 september 2016

2 Kennismaking Wie ben je? Van welke organisatie ben je? Hoeveel vrijwilligers heeft jullie organisatie? Welke vragen heb je over werven en behouden van vrijwilligers?

3 Deelnemers hebben inzicht in het beeld van de eigen organisatie.
Doel van de workshop Deelnemers hebben inzicht in het beeld van de eigen organisatie. Deelnemers zien het belang van dit beeld voor het maken van een wervingsboodschap Deelnemers weten wat wervingskanalen en – middelen zijn Deelnemers kunnen een wervingsactie opzetten

4 Oefening wervingsgesprek met kandidaat vrijwilliger
Voer een korte wervingsgesprek met je buurman/buurvrouw, waarbij jij van de organisatie bent en de ander kandidaat vrijwilliger Probeer de kandidaat als vrijwilliger voor jouw organisatie te werven (5 minuten) Wat was jullie ervaring? Welke aandachtpunten komen eruit?

5 Werven is een geplande en georganiseerde actie waarbij het gaat om:
Wat is werven? Werven is een geplande en georganiseerde actie waarbij het gaat om: aandacht trekken wakker schudden informeren beïnvloeden overhalen.

6 Nieuwe vrijwilligers Beeld van de organisatie 1
wervingsmodel Wervings- middelen en kanalen 3 Nieuwe vrijwilligers Taken/klussen nieuwe vrijwilligers 2 Beeld van de Organisatie 1 Beeld van de Organisatie 1 Kenmerken nieuwe vrijwilligers 2

7 Identiteit en imago Identiteit is de eigenheid/persoonlijkheid van een organisatie; het geheel aan symbolen, communicatie en gedrag dat een organisatie gebruikt om zich te profileren Imago is het beeld dat anderen van een organisatie hebben, dat wat men van die organisatie vindt, in positieve of negatieve zin Identiteit ≠ imago

8 een effectief en uniek kenmerk
Bijeenkomst 1 Unique Selling Point een effectief en uniek kenmerk een kenmerk dat overtuigend is voor de klant argument/kenmerk moet zo sterk zijn dat klant daadwerkelijk gedrag verandert

9 Beeld van de eigen organisatie
Inventariseer: wat vind je zelf van je organisatie? wat vinden de huidige vrijwilligers van de organisatie? wat hoor je van andere mensen over jouw organisatie? hoe presenteert jouw organisatie zich?(huisstijl, gebouw, website, enz.) hoe treden mensen uit de organisatie naar buiten?

10 Unique Selling Point en jouw organisatie
Unique Selling Point is het verkoopargument, waarmee je je bij een speciale doelgroep onderscheidt van je concurrenten het is de meerwaarde van een product/merk of een organisatie goed te gebruiken als marketingbegrip bij de werving van vrijwilligers

11 Meest succesvolle manier van werven
41,5 % familie 25,0 % instellingen (o.a. folders) 15,5 % collega’s, relaties etc. 5,6 % buurtkranten e.d. 2.0 % artikelen in dagbladen 0.7 % radio en televisie

12 Interne werving Actieve vrijwilligers werven actieve vrijwilligers Ambassadeurs voor hun organisatie Gebruik persoonlijke kwaliteiten, voorkeuren, en netwerken Met steun van de organisatie/vrijwilligerscoördinator

13 De wervingsboodschap Boodschap Doelgroep Doelgroep Boodschap

14 Criteria wervingsboodschap
Een wervingsboodschap werkt als je daarmee aandacht trekt wakker schudt informeert beïnvloedt kunt overhalen

15 wervingsboodschap Let daarbij o.a. op: inhoud en vormgeving
wat spreekt de doelgroep aan nieuw / anders humor actualiteit iets extra’s in de aanbieding ( korting, gratis, prijs, spaaractie)

16 Wat is een wervingsmiddel
Een middel is dat wat de informatie draagt. Bijvoorbeeld: - een folder - een poster - mond op mond reclame

17 Wat is een wervingskanaal
Een kanaal is de weg waarlangs de informatie gaat. Voorbeelden: - in een wachtkamer ligt de folder - de poster hangt in een openbare ruimte - de persoon die mond op mond reclame maakt

18 Hoe kom je op ideeën voor het vinden van nieuwe middelen en kanalen
creativiteit originaliteit interne werving materiaal van andere organisaties eigen netwerk

19 Belang van het eigen netwerk
Denk aan: heden en verleden dichtbij en veraf vanzelfsprekendheden zoals: - familie, buren en vrienden - werk en opleiding - hobby’s en sporten - andere vrijwilligers

20 Wervingsplan 1. Organisatie onder de loep 2. Wie, waarvoor en wat
3. Bepaal je doelgroep 4. Bepaal je boodschap 5. Welke wervingsmiddelen 6. Welke wervingskanalen 7. Uitvoering en evaluatie

21 Maak een korte wervingsactie voor vrijwilligers voor je organisatie
Bedenk een wervingsactie: Taak/klus in organisatie van 1 groepslid Welke kenmerken nieuwe vrijwilliger Wat is je wervingsboodschap Wat is je wervingsmiddel Wat is je wervingskanaal

22 Beoordelen wervingsactie
Beeld van de organisatie De taken die gedaan moeten worden De (soort) vrijwilliger met kenmerken, die je nodig hebt Wat je de vrijwilligers te bieden hebt Welke middelen en kanalen je daarvoor inzet Hoe die wervingsboodschap er uitziet

23 Plan van aanpak taak/klus welke vrijwil-liger middel kanaal
wie voert werving uit kosten v.d. werving begin tijd en eindtijd haalbaar-heid in %

24 Wat zoekt jouw organisaties voor vrijwilligers ?
Wie zijn jullie vrijwilligers Kenmerken Hoe ben je zelf geworven?

25 Algemene informatie over vrijwilligers
1 op de 4 Nederlanders doet vrijwilligerswerk (5,6 miljoen mensen) 43 procent van de inwoners van 18 jaar en ouder actieve vrijwilliger gemiddeld 13,3 uur per maand vrijwilliger 4 jaar bij een organisatie. 1,5 miljoen mensen overweegt vrijwilligerswerk te gaan doen….

26 Algemene informatie over vrijwilligers
Mannen en vrouwen doen vrijwel even vaak vrijwilligerswerk Hoger opgeleiden doen vaker vrijwilligerswerk Mensen die op het platteland wonen doen vaker vrijwilligerswerk dan stedelingen Kerkgangers doen tweemaal zo vaak vrijwilligerswerk dan buiten-kerkelijken Leden van een één-ouder-gezin doen het minst vaak vrijwilligerswerk en leden van een gezin met kinderen het vaakst

27 43% actieve vrijwilligers
Sportvereniging 13 School 9 Verpleging/verzorging 8 Culturele vereniging 5 Jeugdwerk 4 Hobbyvereniging 4 Arbeids organisaties 2 Politieke organisaties 1

28 Leeftijdscategorieën
School jongeren 12 – 18 jaar Jong volwassen 18 – 30 jaar Volwassen 30 – 50 jaar Jonge ouderen 50 – 65 jaar Actieve ouderen 65 – 75 jaar Ouderen 80 ↑

29 Motivatie om vrijwilligerswerk te doen per leeftijdscategorie
School jongeren 12 – 18 jaar experimenteren, fun, spanning (maatschappelijke stages) Jong volwassen 18 – 30 jaar carrière, leren, cool, ontspanning Volwassen 30 – 50 jaar deskundigheid, status, netwerk, tijd

30 Motivatie om vrijwilligerswerk te doen per leeftijdscategorie
Jonge ouderen 50 – 65 jaar Interessant, aansluiten bij ervaring, tijd Actieve ouderen 65 – 75 jaar nuttig, gezellig, nieuwe netwerken Ouderen 80 ↑ Gezellig, regelmaat

31 De vrijwilliger moet zich aangetrokken voelen:
tot wat de organisatie uitstraalt (beeld, imago, usp) tot de doelgroep van de organisatie tot taken en werkzaamheden in de organisatie

32 1. Werkzaamheden /taak/klus (behorend bij een functie naar keuze) 7 Welke vaardigheden kan de vrijwilliger toepassen? 2. Tijdelijk of voor bepaalde tijd? 8 Wat kan de nieuwe vrijwilliger in onze organisatie oefenen en/of leren? 3. Ingangsdatum en Einddatum 9 Welke contacten biedt de organisatie aan de vrijwilliger die voor hem belangrijk zijn? 4. Welke deskundigheid is nodig voor deze taak/klus? 10 Wat is het leukst binnen de organisatie of werkzaamheden voor de vrijwilliger? 5. Hoeveel tijd vergt de taak/ klus? 11 Werkt de vrijwilliger alleen of samen met anderen? 6. Persoonlijke kenmerken van vrijwilliger zoals leeftijd, man/vrouw opleiding enz. 12 Vergoeding: materieel en immaterieel

33 Nieuwe vrijwilligers Beeld van de organisatie 1
wervingsmodel Wervings- middelen en kanalen 3 Nieuwe vrijwilligers Taken/klussen nieuwe vrijwilliger 2 Beeld van de Organisatie 1 Beeld van de Organisatie 1 Kenmerken nieuwe vrijwilligers 2

34 Wat spreekt vrijwilligers aan?
Inzet voor klus voor bepaalde tijd Iets te bieden hebben als organisatie Jong/oud, hoog/laag opgeleid Projectmatig, korte taken Tonen wie en wat je bent en waaraan je werkt Motieven: betrokken, deskundig, nodig zijn Zelfontplooiing Gevraagd worden

35 Binden van vrijwilligers door:
Duidelijke taakomschrijving Elkaar kennen Goed inwerken en begeleiden Regelmatig evalueren Informatie en documentatie Deskundigheidsbevordering Onkosten en verzekeringen regelen Waardering tonen!


Download ppt "Bijeenkomst 1 Workshop werven en behouden van vrijwilligers"

Verwante presentaties


Ads door Google