De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint"— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
16 oktober 2013 Sylvia Jansen-Jobse

2 Voorstellen Sylvia Jansen-Jobse Opleiding HBO vrijetijdsmanagement Werkzaam bij Hanzehogeschool, Kenniscentrum Ondernemerschap Project Versterking Ondernemerschap in de Toeristische en Recreatieve sector Focus marketing en toerisme Meer dan 80 bedrijven marketingadvies

3 Wat doen jullie nu met sociale media?
Marketing Wat doen jullie nu met sociale media? Facebook? Twitter? LinkedIn? Hyves? Google+? Youtube? Anderen? Facebook 60% van nederlandse bevolking Google+ aparte positie… altijd meenemen tbv Google

4 Kost geen geld (wel TIJD!) Bereiken potentiële nieuwe gasten
Waarom sociale media? Kost geen geld (wel TIJD!) Bereiken potentiële nieuwe gasten Op zoektermen (Twitter) Via netwerk van jouw gasten (Facebook) Relatiebeheer, in beeld blijven… Vindbaarheid (invloed op positie in Google)

5 Onderdeel van marketing
Alle marketinginstrumenten staan in dienst van het vertellen van ‘jouw verhaal’ aan je doelgroep… dus ook sociale media!

6 Onderdeel van marketing
Wie ben je? (missie) Wat zeg je dat je bent? (identiteit) Wat zeggen anderen? (reputatie/imago)

7 Wat zeg je dat je bent?

8 Wat zeggen anderen?

9 Wat zeg je dat je bent?

10 Wat zeggen anderen?

11 Doelgroep Ook voor social media geldt; stem af op je doelgroep! En bedenk; wat heeft het voor toegevoegde waarde dat ik hier aanwezig ben voor de gebruiker! Waarom is het leuk om mij te volgen? Wat vindt mijn doelgroep interessant?

12 Verkoop een beleving/gevoel
Voorbeelden Beleving Verkoop een beleving/gevoel Dit doe je vooral in beelden. Meer plaatsjes dan tekst Toeristische organisaties nog vaak aanbodgericht. Dit hebben wij…. Wat kan je beleven bij ons op het bedrijf… Niet alleen hoogtepunten / unieke dingen!

13 Minicamping met 1650 volgers

14 Mond-tot-mond reclame
Social media is bijzonder geschikt voor stimuleren mond-tot-mond reclame. Mond-tot-mond reclame meest effectieve manier om anderen te overtuigen tijd op jouw bedrijf door te brengen.

15 Mond-tot-mond reclame
Wanneer gaan mensen over je praten? Dus: Als gast bijzonder tevreden of bijzonder ontevreden Vroeger: Tevreden: 8 ontevreden: 22

16 Mond-tot-mond reclame

17 Mond-tot-mond reclame

18 Maak dit makkelijk voor jou tevreden gasten:
Stimuleer ‘Vind ik leuk’, het reageren op berichten en berichten delen (Facebook) Stimuleer mensen jou te ‘volgen’ en ‘Retweeten’ (Twitter) Fotoactie Weggeef-actie* Actief vragen ervaringen op ‘Zoover’ te plaatsen * Dit mag formeel niet…

19 Vergeet niet jouw ambassadeurs hiervoor te bedanken / belonen!
Like reacties, bedank, reageer op vragen/ opmerkingen. Maak je volgers belangrijk, bijvoorbeeld: Exclusieve aanbiedingen Vragen van mening over bepaalde onderwerpen

20 Bezoekers op website Meten is weten! Google Analytics Regelmatig analyseren En aanpassingen doen

21 Welke drie dingen ga jij morgen veranderen aan jouw sociale media strategie?

22 Vragen?

23 Contact Met vriendelijke groet, Sylvia Jansen-Jobse Adviseur Team Toerisme HanzeHogeschool Groningen /Kenniscentrum Ondernemerschap Zernikeplein 7 Postbus AA Groningen T F M E I


Download ppt "Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint"

Verwante presentaties


Ads door Google