Kinesiologie: een nieuw perspectief op lees- en rekenblindheid !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolbasis Beeld & Brein® 9+
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Rekenen met muzieknoten
Voeding Ons dagelijks eten is een van de belangrijkste energie bronnen van het lichaam, Maar ook een van de belangrijkste bronnen van ziekte.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
De transitietraining Training Nieuw Perspectief
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Gemaakt door Michelle Boudens
Levensvragen Over geluk…..
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Vergoedingsregeling dyslexie
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Thema 6: Regeling Basisstof 4.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
PAD Mindfulness en Yoga
CanDo Coaching.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Presentatie Executieve functies
Depressie bij ouderen.
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Meervoudige intelligenties.
Taalkundige feiten en hypothesen
REGELING LES 3. HERSENEN Bestaan uit: 1.Hersenstam 2.De grote hersenen 3.De kleine hersenen.
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Ontwikkeling van het jonge kind
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
Doelen van deze presentatie:
Voelsprieten Informatieavond
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
waarneming en regeling !
Advies en begeleiding op het gebied van: leren gedrag sociaal-emotioneel opvoeding onderwijs.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Digi(bord)boek project <titel project>
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
Functionele training voor hardlopers
Regeling 3 VMBO - BB.
BOM-model PV 25/03/2014.
HET BREIN VENTRIKEL CORPUS CALLOSUM KLEINE HERSENEN
Ontwikkelings-psychologie
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
GROTE HERSENEN - HERSENSCHORS
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

Kinesiologie: een nieuw perspectief op lees- en rekenblindheid ! drs. Marian Klein Breteler Natuurgeneeskundige Praktijk, Terweeweg 86, Oegstgeest www.interrelations.nl

Goed bericht: Kinesiologie kan echt wat betekenen! Oorzaken van lees- en rekenblindheid: Aanleg: Coördinatie en hersenbrug Beelddenken Trauma opgedaan tijdens het leven

Wat is Kinesiologie? Werkt met spiertesten Spieren geven feed back Spieren kunnen ja of nee zeggen Spieren staan in verbinding met de energie stromen en zenuwen in het lichaam Het lichaam is wijzer dan u denkt Er wordt contact gemaakt met de verborgen kennis van u zelf

SPIERTESTEN Er zijn vele manieren om de spiertesten uit te voeren. Touch for Health cursussen voor de leek, bron Coby Schasfoort: Woordblind.

Toegepaste Kinesiologie Nieuwe ‘wetenschap’ sinds ca 1970 Grondlegger Applied Kinesiology: George Goodhaert, Chiropractiker Toegepaste Kinesiologie Ongekend veel mogelijkheden tot body evaluatie; Het lichaam is intelligent: herkent en reageert op signalen en vragen; Ja/nee respons; Verbaal / Nonverbaal

VOORBEELD spiertesten Testen: van de loopbeweging Test van voor en achterzijde van de loopbeweging: zwak of sterk? Evaluatie en Correctie

1. Samenwerking hersenhelften Edu- Kinesiologie 1. Samenwerking hersenhelften Verbinding tussen de hersenhelften: Corpus Colosum Coördinatie ontwikkeling Lezen met R-brein, maar taalcentrum links, e.a. Methode Dennison:

‘Woordblind’ Wereldspel van dr. Nel Ojemans 3. Beelddenken Niet talige aanleg Snel (10x) Zwervend oriëntatiepunt Hoogbegaafd Boek: De Gave van Dyslexie (Davis)

Neuro-kinesiologie 2. Cerebellum onbalans Blokkade in de kleine hersenen Trauma gerelateerd 75% geboortetrauma 25 % andere trauma’s Achteraanzicht Cerebellum

Aanleg: Behandeling Oorzaken Samenwerking hersenhelften minder ontwikkeld Kruipfase overgeslagen Lui oog Oorproblemen Onhandig Baby Reflexen Edu-Kinesiologie / Dennison Dominantiepatroon bepalen Coördinatie-oefeningen en -spelletjes doen Repaterning van Dennison Oefeningen babyreflexen

Dominantiepatroon bepalen Optimaal is: Alles R- en hersenhelft links-dominant en v.v.

VB 1: Dominantiepatroon Eénzijdige aansluiting Rechtsogig Rechtsorig Rechtshandig en –voetig Rechtsbreinig

VB 2: Dominantiepatroon Aansluiting oren Linksorig Linksbreinig Rechtsogig Rechtshandig Rechtsvoetig ‘Juf kunt u het nog eens zeggen!’

VB 3: Dominantiepatroon Aansluiting ogen Aansluiting voeten Rechtsbreinig Rechtsogig Rechtsvoetig Linkshandig Linksorig ‘Juf, veeg het bord nog niet uit…’

Repaterning van Dennison Combinaties van: Kruisloop/ telgangen Oogrichtingen Activeren hersenhelften Op alle oorzakelijke leef-tijden door Kinesiologie bepaald. Effect: Taalcentrum aan voor lezen en spellen. Werkt zeer goed!

Voorbeeld Repaterning van Dennison Ontwikkeling v/d cöördinatie: Óf er problemen zijn is afhankelijk van de ontwikkeling van het corpus colosum: de hersenbrug! Veel kinderen lossen hun eigen dyslexie op. *

Beelddenken Methode Davis Beelddenken: Test dmv Wereldspel Snel denken Non-verbaal denken Moeite met lezen, alsof de letters bewegen: van veel kanten tegelijk bekijken En/of alsof woorden op hun kop staan Triggerwoorden geven stress Geen beeld? bv ‘de’ of ‘een’ Test dmv Wereldspel Promotie mw.dr. Ojemann

VB: Wereldspel: dorpje beelddenker

VB dorpje: rechts op de tafel gebouwd geen beelddenker

VB dorpje: Beeldenker probleem ‘oversteken over de middellijn’

Koppeling beelden en letters: multi-zintuiglijk leren, 3-dimensionaal

Davis Methode Counceler Doorverwijzing Werken aan desoriëntatie Multizintuiglijk en 3-dimensionaal Davis-focus-training Lezing en support basisonderwijs zeer geslaagde methode in IJsland www.beelddenken.startpagina.nl www.beeldenbrein.nl www.dednkrs.nl

Trauma gerelateerd: Dé sleutel sleutel ! Cerebellum Onbalans Dyslexie verschijnselen hebben relatie met trauma’s

Testen van allerlei facetten Oren, spieren, loopbeweging, hersenhelften, ogen, oogstrategie, focussen, oogspieren, lezen, dominantiepatroon emoties, ‘ik ben niet goed genoeg’, (oer)angsten biocomputer, cerebellum, frontale brein, taalcentrum, AMYGDALA, diepe lagen spellen, alfabet, cijfers, concentratie, voedingstekorten, chemie, Cerebellum Biocomputer (zenuwstelsel) Coördinatie; Primaire reflexen Meerdere dingen tegelijk kunnen doen Alles verzamelen wat er mee te maken heeft…

Oorzaken en Resultaten Oorzaken: trauma’s Geboorte, (ca 75%) Leren lopen, Naar school gaan, Verhuizingen, Schokkende gebeurtenissen Zwangerschap; Stress; Ziekten, dood, kind, familielid stressvolle gebeurtenissen Groot Rendement! Beter concentreren Niet meer afgeleid worden Weer blij Een stáp gezet in de ontwikkeling Snel achterstand ingehaald Hoge(re) cijfers Betere testresultaten Trotse ouders en grootouders ‘Ik wist het wel’!

Herstel van Balans M.b.v. de Kinesiologische EMDR (oogrotaties) Eye Movement Desensitization & Reprocessing Op de leeftijd van het betreffende trauma Verbindt oorzaken, bijbehorende leeftijd en gevolgen Resultaat: verbluffend! ‘ik voel me weer blij!’ Ik kan me weer concentreren! Ik vind leren weer leuk; Ik ben veranderd…cijfers beter!

Resultaten Beter concentreren Niet meer afgeleid worden Weer blij Een stáp gezet in de ontwikkeling Snel achterstand ingehaald Hoge(re) cijfers Betere testresultaten Trotse ouders en grootouders ‘Ik wist het wel’!

Kinesiologische aanpak: Cerebellum balans Zeer effectief, Oorzaken behandeld; Samenwerking Hersenen Effectief (vaak) met Oefenprogramma; Beelddenkers 3 dimensionaal Multi-zintuiglijk leren Training bij Davis counceler en schooladvies Vergoeding door zorgverzekeraars (aanv. verz.) Ca 5 behandelingen Geschikt voor Kinderen vanaf ca 7 jaar En volwassenen Resultaat: goed! Een gelukkiger kind, Beter kunnen leren Gaat graag naar school

Lezing: Een nieuw perspectief voor lees- en rekenblindheid: Kinesiologie d.d. 17-12-2015 door: Drs. Marian Klein Breteler Praktijk voor Natuurgeneeskunde Terweeweg 86 2341 PC Oegstgeest 06-2755122 www.interrelations.nl