Opdrachten en eindopdracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Advertisements

Realisatie kindcentrum
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Workshop OGW in de klas..
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Oplossingsgericht coachen
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec 1 herfst.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Onze doelen en visie in beeld
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Gespreksvaardig-heden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Even voorstellen.. Regels Groep Rol groep.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Praktijkervaring & Reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Wjk.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Schoolgroepbijeenkomst
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Opdrachten en eindopdracht Structuur en rituelen Opdrachten en eindopdracht

Huiswerk Lezen uit Pedagogisch Kader, Singer en Kleerekoper, pag. 77 en 78 Het basisboek van het VVE programma dat jullie op de locatie hanteren de informatie over waarden, routines, regels en rituelen.   2. Positief formuleren van regels Je hebt tijdens bijeenkomst drie een aanzet gemaakt met het positief formuleren van jullie regels. Pas dit, op al jullie regels toe. Bekijk hoe je de regels die jullie hanteren ook positief geformuleerd gaan uitdragen naar de kinderen. Evalueer hoe het hanteren van positief geformuleerde regels invloed heeft gehad op de groep.

Routines, rituelen en regels routines, rituelen of regels toegewezen die zij moeten voorbereiden aan de hand van de geboden literatuur en eigen praktijkvoorbeelden.   Individueel Wanneer je voldoende informatie hebt bedenk je bij ieder onderwerp (dus bij regels, routines en riutelen) een eigen voorbeeld en de invloed daarvan op de groep en het proces. Schrijf deze voor jezelf op.

Regels onder de loep Neem je de door jou meegebrachte regels onder de loep. Markeer de negatief geformuleerde regels en maak een start met deze positief te formuleren.

structuur Het gedrag reguleren door de pedagogisch medewerkers heeft twee doelen: › Op het moment zelf: het reguleren van het gedrag en de emoties van de kinderen voor hun eigen veiligheid en welzijn. › Met het oog op de toekomst: het leren van zelfregulering van kinderen. Dat wil zeggen dat kinderen in toenemende mate hun eigen gedrag kunnen sturen, eenvoudige regels volgen en zelf problemen kunnen oplossen.

Rituelen Rituelen zijn een belangrijk middel om de wereld voor jonge kinderen voorspelbaar te maken en om een wij- gevoel te geven. Rituele beloningen voor ‘grote’ kinderen die mogen helpen bij het dekken van de tafel. Rituele kringspelletjes waarin kinderen om de beurt een beweging mogen voordoen, zorgen voor imitatie gedrag

opdracht LATEN SPELEN IN KLEINE GROEPJES EN ZORGEN VOOR PRIVACY vb. MINIMALISEREN VAN DE NEGATIEVE KANTEN VAN DE GROEP. Geef vb. OPTIMALISEREN VAN DE POSITIEVE KANTEN VAN DE GROEP geef vb.

Je hebt tijdens bijeenkomst drie een aanzet gemaakt met het positief formuleren van jullie regels.Bekijk hoe je de regels die jullie hanteren ook positief geformuleerd gaan uitdragen naar de kinderen. Evalueer hoe het hanteren van positief geformuleerde regels invloed heeft gehad op de groep. In groepjes van 4 Opstellen en doorsturen naar docent

Eindopdracht Je hebt tijdens de laatste bijeenkomst jouw materiaal met een klasgenoot geanalyseerd. Schrijf hierover een (reflectie) verslag waarin een koppeling met de verschillende behandelde onderwerpen in terug komt.   In het verslag moet duidelijk naar voren komen welk aandeel jij in het goed verlopen van het groepsproces hebt gehad. Tevens maak je in het verslag duidelijk welke beperkingen je gesignaleerd hebt en hoe je deze zou kunnen verminderen of opheffen. Mogelijk heb je ook kansen ontdekt in het materiaal. Beschrijf deze tezamen met de acties op de beperkingen in een actieplan. In het actieplan beschrijf je waar je actie op gaat ondernemen, op welke manier je deze actie gaat aanpakken en op welk termijn. Noem er ook bij wie de actie onderneemt. Lever het (reflectie)verslag, het actieplan en de beeldopnamen in week 10 bij de docent in.

Voorbereiding op eindopdracht deel I Laat opamens maken van jou en een groep (klein of groot) kinderen tijdens een activiteit. Neem deze opnames mee naar de laatste bijeenkomst. Zorg dat je deze kunt bekijken met een klasgenoot. Dat betekent dat je de filmopnamen op je laptop zet of dat je apparatuur op school regelt. Bereid je voor door de beeldopnamen alvast zelf te bekijken op het niveau van het groepsproces. Schrijf voor jezelf op wat volgens jou hier een bijdrage aan heeft geleverd en welke beperkingen aan de orde zijn. Noem ook de kansen die je ziet. Neem ook jouw 1e analyse mee naar bijeenkomst acht.

http://www. stichtingbkk http://www.stichtingbkk.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Pedagogisch_kader_kindercentra_0-4_jaar.pdf