Als de nerd de beauty zoent …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Samenwerken leren Aonne Kerkstra VD1, 9 okt
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
De “ leraar” als rolmodel
Lesgeven en begeleiden
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Het geheim van de flipperkast
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
NLT modules en excellentiebevordering
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Competentiegericht leren vmbo
Effectief rekenonderwijs
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
voor familie en vrienden van
De Moderne Onderwijsmedia
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Wat is coöperatief leren?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Activerende werkvormen
What is the meaning of? Student centered learning
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vragen, wat voor vragen?.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De juiste route naar het juiste doel
Naar een typologie van scholen
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Basisschool St. Lambertus September 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Als de nerd de beauty zoent … Een interactieve bijeenkomst over Interactief Klassikaal Lesgeven Hein Bruijnesteijn Leerorganisator scheikunde, APS en De Nieuwe School, Amsterdam

Werkvormen vanmorgen Variaties op Denken-delen-uitwisselen Dat vereist: Groepjesvorming: twee- of drietallen een pen, een blocnootje, deel ze eerlijk en …… discipline!

Als de nerd de beauty zoent …vh

Als de nerd de beauty zoent … gaat er testeron over van nerd in beauty om …. ‘proeft’ de beauty via feromonen of de nerd een geschikte partner is om kinderen mee te krijgen. worden er bacteriën uitgewisseld, waardoor beider afweersysteem verbetert. wordt er waarschijnlijk ‘passie’ uitgewisseld. en kunnen ze elkaar besmetten met van alles behalve …………. met kennis. de

Kennis is niet besmettelijk. Kennis kan je niet overdragen, informatie wel. Om informatie in kennis om te zetten moeten leerlingen met die informatie aan de slag.

Constructivisme de In het onderwijs wordt het (sociaal) construc-tivisme gebruikt als een moderne leertheorie. Ook als onderwijsstroming gaat het Construc-tivisme ervan uit dat mensen zelf betekenis verlenen aan hun omgeving en dat sociale processen hierbij een prominente rol spelen. Kennis wordt door ieder mens op een eigen wijze geconstrueerd, waarbij men sterk wordt beïnvloed door de reacties en opvattingen in de sociale omgeving.

De werking van de hersenen O M G E V I N ZIEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN VOELEN WERK GEHEUGEN KORTE TERMIJN GEHEUGEN HOREN RUIKEN uitstapje naar hoe leren we eigenlijk? korte blik op dit schema - legt u het mij zo uit? 3’ [Waar zit Alzheimer? - Waar zit reflectie? - Die rode pijl?] Gevolgen voor de lespraktijk? Verbinding leggen! PROEVEN WEG WAARNEMING WEG WEG

K=I.e.v.a K = Kennis I = Informatie e = ervaring v = vaardigheden dd K = Kennis I = Informatie e = ervaring v = vaardigheden a = attitude Mathieu Weggeman

Wat is het meest effectief? Een onderwijsleergesprek Een glasheldere uitleg Interactief opdrachten maken Uitleg met tussenopdrachten Theorie in het boek lezen en opgaven maken dd

Kan een mens leren zonder interactie? ddu Nee, kansloos! Nee …. maar in bijzondere gevallen wel. 3. De schoolgaande leerling niet! 4. Ja hoor, best wel.

Manieren om informatie in kennis om te zetten Interactief opdrachten maken Een onderwijsleergesprek Theorie in boek bestuderen en opdrachten maken Een glasheldere uitleg van de docent Aantekeningen laten maken met tussenopdrachten dd

Theorieën waar bewijs voor is de Operante conditionering stimulus-respons, straffen & belonen (Pavlov) Samenwerkend leren mits aan PIGS voldaan is Reciprocal teaching geef mij als docent een moeilijke opgave; ik denk als expert hardop Negotiating meaning met elkaar als leerlingen in discussie of dialoog moeten Leerstijlen (Jan Vermunt) vier stijlen: reproductie-, begrips-, toepassings- & ongerichte stijl Activeren van voorkennis bijvoorbeeld d.m.v. vormgevers Reproductieve kennis in nieuwe situatie toepassen moet onthouden & begrijpen zónder integreren & toepassen: inerte kennis

PIGS, vier criteria voor SWL Positieve wederzijdse afhankelijkheid elkaar écht nodig hebben als er iemand wegloopt, stokt het Individuele aanspreekbaarheid ieder lid is verantwoordelijk voor het hele product het groepsproduct wordt niet becijferd, wél het individueel gemaakte product Gelijkwaardige deelname Simultane activiteit

Interactief Klassikaal Lesgeven Bij Interactief Klassikaal Lesgeven organiseert de docent het gesprek over de leerstof tussen de leerlingen onderling en tussen de leerlingen en de docent. De leerlingen werken en de docent stuurt.

Leeractviteiten bij IKL Denkvragen stellen Links-rechts- of vergelijkopdrachten Variatie in opdracht en vergelijken Dictaat met kladpapier ernaast Klassikaal zelfontdekkend leren Opstelletje schrijven over een onderwerp Schriftelijk onderwijsleergesprek

Variatie in opdracht en vergelijken CnH2n+2 85,7% (12/14, voor n → ∞) de

Variatie in opdracht bij natuurkunde du

Schriftelijk onderwijsleergesprek Een goede les is een les die/waarbij ….. ddu

SchrOLG bij BiNaSk du

Kenmerken Interactief klassikaal lesgeven dd De docent heeft de regie, docentgestuurd Tempo, tijdsdruk Eerst zelf nadenken, wachttijd Veel variëren op denken-delen-uitwisselen SWL, de vier basiswerkvormen Individuele aanspreekbaarheid Klassikale startopdracht Als afwisseling op zelfstandig werken .

Denken-delen-uitwisselen Vier basiswerkvormen Check-in-duo’s Denken-delen-uitwisselen Genummerde hoofden Experts

What’s in the name? Docent (doceren of doseren?) Leraar Leerorganisator Leermanager de

Kennis niet, passie wel Passie is wel besmettelijk, kennis niet. Passie is wel overdraagbaar, kennis niet. Bij een docent met passie voor zijn vak, zowel hetgeen dat op het rooster staat als wat hij uitoefent, is het leerklimaat zodanig dat er kwartjes zullen vallen en vonkjes overslaan.

Tot slot Ideeën naar h.bruijnesteijn@aps.nl Mark Mieras – ‘Liefde’ Reehorstconferentie BiNaSk en Mens&Natuur: 21 maart 2011 in Ede met als motto: Een nieuwe lente Neem een bundeltje mee!!