Geïntegreerde schoolverbetering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Kijk op praktijk zó moet het!.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Reflectievaardigheden en instrumenten
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Professioneel sturen.
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Zelfsturing en executieve functies.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Opbrengstgericht werken
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TOM keurmerk Marius Berendse.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
2. Eduscrum als activerende didactiek
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Het ongemak van autonomie
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Module 6; didactisch handelen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
De toekomst van de maatschappelijke stage
OGI Een datamuur in de klas.
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Geïntegreerde schoolverbetering La 3 2015-2016

boodschappenlijstje Doel: nadenken over relevantie voor de eigen werkpraktijk. Werkwijze: noteer punten voor eigen werkpraktijk tijdens college. Na afloop: Maak lijstje af en dan nabespreken met z’n tweeën.

Onderwerpen Ons beeld van de schoolorganisatie? Van hiërarchie via transformatief leiderschap naar: Geïntegreerde onderwijsverbetering Leiderschap in het model van geïntegreerde schoolverbetering Docentgedrag in het model van geïntegreerde schoolverbetering

1, beeld van de organisatie: voorbeeld van een organogram van een school

Hierarchie

Top-down beeld Docent richt zich de afgesproken kerntaken Docent is uitvoerder Sturen op output resultaten Indien nodig zal leiding ingrijpen op manier van werken van docenten Grote scholen Leiderschap is sturend op hoofdlijnen/organisatie Wat er in de klas gebeurt is niet (erg) zichtbaar vor anderen: de black box Paradox: docent leider in de klas en ondergeschikte in de school

Rooster leerling

Inzet en roostering docenten

Boven en onder water

Zij/wij denken

Veranderen in een hiërarchie/ bureaucratie? Welk perspectief op vernieuwen past hierbij?

boodschappenlijst

Transformatief leiderschap De schoolleider heeft indirect invloed op de leeropbrengsten van leerlingen Die invloed loopt via de betrokkenheid en bekwaamheid van leraren Daartoe moet de schoolleider - de intrinsieke motivatie van de individuele leraar aanboren - zich richten op de professionele ontwikkeling van de leraar - opdat individuele leraren zich kunnen identificeren met de gezamenlijke doelstellingen van de school Een cultuur vormgeven waarin leraren met elkaar samenwerken

Sleutelwoorden activiteiten leider: Verkennen Verbinden Verbeelden Vormgeven Vernieuwen Verbreden

Veranderen in een transformatief systeem? Welke perspectief op vernieuwen past hierbij?

boodschappenlijst

Systeembenadering (Hopkins in Verbiest 2014) Erkenning van het bestaan van relaties en wederzijdse afhankelijkheid tussen de delen van het systeem. Delen zijn: overheid, bovenschools niveau, de school, de klas. Op weg naar: gemeenschappelijke focus 1.Het leren van de leerling (gepersonaliseerd leren) 2.Effectief onderwijs (klas, docenten, hoge verwachtingen, leren leren) 3.Ondersteunende omstandigheden (professionalisering docenten, leerlingresultaten analyseren) 4.Beleid gericht op 1,2, en 3 mogelijk maken

Veranderen in een systeembenadering? Welk perspectief op vernieuwen past hierbij?

Succesvolle leiderschapspraktijken op school (Verbiest, 2009) RICHTING GEVEN - ontwikkelen van een gedeelde visie - bevorderen van de acceptatie van gemeenschappelijke doelen - hoge verwachtingen aan medewerkers stellen MENSEN ONTWIKKELEN - het bieden van individuele steun - intellectueel stimuleren van medewerkers - voorbeeldgedrag vertonen

Succesvolle leiderschapspraktijken op school 2 DE ORGANISATIE INRICHTEN - het bouwen aan een cultuur van samenwerking - een adequate organisatiestructuur ontwikkelen - het ontwikkelen van productieve relaties met gezinnen en de gemeenschap - de verbinding met de wijdere omgeving van de school onderhouden LEIDING GEVEN AAN HET ONDERWIJSPROGRAMMA - het voorzien in bekwame leerkrachten - onderwijskundige ondersteuning bieden - het evalueren van de leerlingresultaten - het beschermen van medewerkers tegen overmatige eisen

boodschappenlijst

Samenwerken in docentteams Wat is nodig? Docenten die het docentschap als een professie ervaren. Gedeelde visie van teamleden en schoolleiding op leren en de rol van de leerkracht. Vermogen om samen te doen wat nodig is om op het niveau van team/school het leren van de leerlingen te verbeteren. Ondersteuning: affectief leiderschap, condities en een cultuur van veiligheid, vertrouwen, respect en kritische feedback. (Verbiest, 2008)

Onderwijs verbeteren, Timperley

Professionaliseringsmodel (Verbiest, 2014) De interventie kenmerken Toename kwaliteit leerkracht Verandering in lesgedrag Verbetering leerresultaten Schoolorganisatorische randvoorwaarden

Waar staan we?

Effectief professioneel leren: wat heb je zelf nodig? Mindset ( Carol Dweck) Het geloof in eigen kunnen is belangrijke verklaring voor de manier waarop we omgaan met uitdagingen. Fixed mindset: mijn eigen capaciteiten liggen vast Growth mindset: ik kan mijn capaciteiten ontwikkelen

4. Fixed and growth mindset

Model logische niveaus van Dilts ter inspiratie voor je boodschappenlijst

Boodschappenlijst Maak je lijstje af. Samen nabespreken.