OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 2
Advertisements

Lesgeven en begeleiden
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Wetenschapsfilosofie
Tweede wereldoorlog.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De dag van het solliciteren - introductie
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Ouderbetrokkenheid Bijeenkomst 4.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Werken met groepen jonge kinderen
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Ghislaine Fonteijn – Driessen, directeur Ria Peters, orthopedagoog Peuterspeelzalen Venray.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Passend onderwijs.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
ADL (6) 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Interview voorbereiden
Lezen samenvatten.
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
Schoolgroepbijeenkomst
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
ADL Les 1.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2

VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin indien nodig aanvullen a.d.h.v. onderwerpen uit literatuur  Stellingen  Terugkoppeling opdracht ter voorbereiding van de les: oriënteren op huidige praktijkplek.

AGENDA  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren van ouderbetrokkenheid clusteren.  Groepsopdracht “oriënteren praktijkplek”.  Opdracht Gevalbespreking.  Afsluiten; voorbereiding volgende bijeenkomst.

GROEPSOPDRACHT LABELING  Vorm een groep van 4 personen op basis van de VVE methode die gehanteerd wordt op de praktijkplek.  Ga per VVE methode na welke manieren van ouderbetrokkenheid er zijn.  Gebruik hierbij bronnen: boeken/ internet.  Gebruik de flap hiervoor om de uitkomsten op te schrijven.

GROEPSOPDRACHT LABELING VVE Methode:Manieren ouderbetrokkenheid: Groep 1: Uk en Puk..... Groep 2: Kaleidoscoop..... Groep 3: Startblokken..... Enz. Piramide/ Ko totaal

VERVOLG GROEPSOPDRACHT LABELING  Probeer de manieren van ouderbetrokkenheid die je nu hebt gevonden per VVE methode onder te verdelen onder de 3 begrippen:  Ouderparticipatie  Opvoedingsondersteuning  Ontwikkelingsstimulering

GROEPSOPDRACHT ORIËNTEREN PRAKTIJKPLEK  Bespreek de huidige situatie op de praktijkplek met elkaar. Hoe kan je deze situatie gaan onderzoeken? Door middel van observaties? Door middel van gesprekken aan te gaan?  Welk begrip (ouderparticipatie, ontwikkelingsstimulering, opvoedingsondersteuning) heeft meer aandacht nodig bij jouw op de praktijkplek?  Welk praktijkprobleem doet zich voor op jouw praktijkplek rondom ouderbetrokkenheid? Probeer dit per persoon eens te formuleren. Let op: dit kun je gebruiken voor praktijkonderzoek “ouderbetrokkenheid”.  Presenteer voor elkaar de uitkomsten. Luister dus goed naar elkaars situaties, zodat je dit kan toelichten voor de klas.

OPDRACHT GEVALBESPREKING Situatie: Peuterspeelzaal “het Vlindertje” hecht veel waarde aan ouderbetrokkenheid: ze organiseren ouderbijeenkomsten om ouders in te lichten over de themaweken, de leidsters nemen de tijd voor ouders tijdens haal- en brengmomenten, er is een nieuwsbrief die maandelijks wordt verstuurd naar de ouders. Daarnaast schenken de leidsters ook tijd en aandacht aan materiaal dat ze meegeven aan ouders om thuis verder te werken aan de ontwikkeling van hun kinderen. Tot slot is er twee keer per week een inloop waarbij ouders deelnemen aan activiteiten die er gegeven worden. Toch blijkt dat de ouderbetrokkenheid niet optimaal is bij de peuterspeelzaal.

OPDRACHT  Bespreek in tweetallen waar jullie vraagtekens v.w.b. de ouderbetrokkenheid van peuterspeelzaal “het Vlindertje” bij kunnen plaatsen?  Op welke manier ga je deze vraagtekens onderzoeken?  Klassikaal bespreken.

VOLGENDE BIJEENKOMST:  Zie voorbereiding in planning SHL: lezen, samenvatting en opdracht!