Rotterdam, 00 januari 2007 Normatieve professionalisering Bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Respectvolle bejegening
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
B Het goede ….(en het kwaad)
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Communiceren met Marloes
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Visie & Strategie.
met studievaardigheden
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Normatieve professionalisering Bijeenkomst 2
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Beroepshouding en beroepscode
Verschillende rollen en stijlen
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Ethiek in de branche social work
WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Rotterdam, 00 januari 2007 Normatieve professionalisering Bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh

Vandaag 2 werkgroepen Normatieve professionalisering (week 1 en 2) Presentatie bijeenkomst (week 4) Eindverslag inleveren in week 5 (correctie op shl: daarin staat week 4) Herkansing week 8 Evaluatie Belangrijk bij je eindgesprek/ afstudeeronderzoek

Toetsing Opdracht 1 Presentatie: Beschrijf een dilemma waarin je ten aanzien van het onderwerp van je afstudeeronderzoek (bijv. bevorderen ouderbetrokkenheid; tegengaan overlastgevend gedrag leerlingen op school; implementatie Welzijn nieuwe stijl, bezuinigingen kinderopvang…) aangeeft welke systeem- en leefwereldvereisten de professional (bijv. de jeugdzorgwerker, de docent of schoolpedagoog, de pedagogisch medewerker kinderopvang…) onder druk zetten. Geef vervolgens aan wat je positie is in dit dilemma, onderbouwd vanuit het IVRK en de van toepassing zijnde beroepscode(s) (wat moet de professional doen volgens jou? of: hoe moet beleid of wetgeving aangepast worden?) De presentatie bedraagt maximaal 10 minuten, dus wees kernachtig en bondig bij beschrijving dilemma, analyse leefwereld en systeem en eigen positie plus onderbouwing. De docent en andere studenten geven feedback die de student kan gebruiken voor het eindverslag.

Toetsing II Opdracht 2 Verslag: Schrijf een essay / betoog waarin je ten aanzien van het onderwerp van je afstudeeronderzoek (bijv. bevorderen ouderbetrokkenheid; tegengaan overlastgevend gedrag leerlingen op school; implementatie Welzijn nieuwe stijl, bezuinigingen kinderopvang…) aangeeft welke systeem- en leefwereldvereisten de professional (bijv. de jeugdzorgwerker, de docent of schoolpedagoog, de pedagogisch medewerker kinderopvang…) onder druk zetten. Geef vervolgens aan wat je positie is in dit dilemma, onderbouwd vanuit het IVRK en de van toepassing zijnde beroepscode(s) (wat moet de professional doen volgens jou? of: hoe moet beleid of wetgeving aangepast worden?). Maak tevens gebruik van verdiepende vakliteratuur die je zelf opzoekt.

Normatieve Professionalisering …waar gaat het over? Opdr. 1 Bedenk: wat is dat? Bespreek: welke normatieve opvattingen herkennen we op micro, meso en macroniveau? Welke hanteren wij zelf

Normatieve Professionalisering …waar gaat het over? Welk mensbeeld heb je? Welke rechtvaardigheidsgrond voor je professioneel handelen heb je: vooraf – tijdens – achteraf? Welke waarden conflicteren? En wat is dan volgens jou ‘goed’ handelen

Jacobs e.a. (2008): ‘de bewustwording van het krachtenveld van verschillende normen (maatschappelijk- organisatorische, professionele en persoonlijke) […] waarin de professional zich bevindt en het zoeken naar de juiste rechtvaardigheidsgrond voor het professionele handelen, die per situatie kan verschillen en om een afweging (vooraf, tijdens en achteraf) vraagt’ (p. 12)

Krachtenvelden Spanningen: maatschappij overheid cliënt hulpverlener Vooronderstellingen vanuit deze facetten en mensbeelden werken door in hoe we met cliënten werken Vrije wil determinisme Rechtvaardigingsgronden – afwegingen – verantwoording Aan welke kant zitten wij?

De Brabander (2008): Sociaal agogisch werk is altijd normatief (mensbeeld nooit neutraal, en er is altijd een opvatting over het goede) én normaliserend (inkadering cliënt) Daarom is nadenken over normatieve professionalisering belangrijk

Én is steeds belangrijker geworden …door toenemende diversiteit en dus mogelijk toenemend verschil in opvattingen over belangrijke waarden -> deze week door sterkere invloed van het systeem (organisatie, beleid, politiek) op het sociaal werk -> volgende week

Grote, kleine en sterke verhalen Verschuiving van grote naar kleine verhalen, waarbinnen zich (in toenemende mate) sterke verhalen aan dienen. de-herovering-van-het-nu. Opdr. Geeft belang ethiek weer. Vgl.: Kunneman: “Van het sociaal werk wordt verwacht dat ze ‘de niet-productieven weer aansluiting laten vinden bij de economische wedrace.”

Hoe de mens zichzelf beziet

Postmodernisme Wat zijn de gevolgen hiervan? Welke verhalen staan hierbinnen centraal? (cultureel) relativisme Perspectivisme Mondigheid cliënten Diversiteitsensitiviteit ontwikkelen

Perspectivisme

Grote en sterke verhalen van nu

Aanzet tot twijfel

Problematische aspecten Roovers (2004): “Het algemeen geldend perspectief is voor sommige mensen niet het goede perspectief.” De onrendabelenDe onrendabelen. Vanaf 4 min

Habermans Systeemwereld en Leefwereld

Systeemwereld Macht + rationalisering -> efficiency, protocollisering, management, output wetten, regels, protocollen, procedures, doelen, gebruikte methodes, resultaatafspraken.

Waar komen machtsstructuren vandaan? Foucault 1,25 en 6,30 min Michel Foucault 2,15 min

Voorbeelden disciplinering systeemwereld SpartanSpartan life Welke spanningen levert dit op voor een professional als deze aan de slag gaat met een dergelijk kind?

Disciplinering vanuit systeemwereld Nurse En de soms nare gevolgen daarvan one flew

Leefwereld Machtsvrije dimensie, welke niet wordt bestierd door systemen. “Als afsluiting van het systeem niet mogelijk is, rest er nog slechts een denken in modellen en constellaties.” Vertaal dit naar de praktijk. Wat is de leefwereld van cliënten? Wat vragen ze van ons?

Elementen - Noden, behoeftes, opvattingen, voorkeuren, cultuur, gevoelens, betekenisvolle banden. - Hoe krijg je daar oog voor? - Echte aandacht, aanwezigheid, presentie. - Intermenselijke contacten

Communicatief handelen Vorm van sociaal handelen waarin het subject in zijn machtsvrije communicatie volledig erkend wordt. Wat zou hiermee worden bedoeld? Vertaal dit naar de doelgroepen waarmee we werken. M.a.w.: hoe handel je communicatief? Hoe conflicteert dit met de systeemwereld?

Legitimatieaanspraak Habermas stelt dat bij iedere taalhandeling die een actor verricht, tegelijkertijd een aanspraak gemaakt wordt op: Begrijpelijkheid van hetgeen gezegd wordt Waarheid van wat beweerd wordt Waarachtigheid van de intentie Juistheid van de houding tegenover de hoorder

Participatie Welk uitgangspunt hanteert dit principe? Filter hieruit het achterliggende mensbeeld en het grote verhaal. Welke disciplinerende aspecten zijn erin terug te vinden? Welke implicaties heeft dit voor beleid? En voor ons beroep? Welke spanningen levert dit op tussen de systeemwereld en de leefwereld

Verschillende manieren om over te denken Bevrijdend of disciplinerend? Recht of plicht?

Leefwereld staat voortdurend onder druk Ongeremd strategisch handelen’ / ‘kolonisatie van de leefwereld’ Leefwereld problemen worden in toenemende mate in termen van de systeemwereld geformuleerd. Institutionele logica domineert “Wie lijdt aan wat niet te verhelpen is, moet in het interventiesysteem een zorgvraag formuleren waaraan wel wat te doen is, anders valt die buiten de zorgboot.” – Van Heijst, 2006.

Systeem- leefwereld lost-boys Hoe conflicteren deze? Wat gebeurt hier? Hoe zal de reclasseringsmedewerkster hier zelf op terugkijken?

Opdracht in 2- of 3-tallen (20 minuten): Kijk zelf met Verwonderde Blik (De Brabander, 2008) naar je eigen werkveld: Beschrijf een dagdeel met de blik van een buitenstaander, alsof je als een antropoloog naar een onbekend ritueel van een Afrikaanse stam kijkt Daarna nabespreking

Evaluatie Volgende week: Dalrymple (2004).p Jacobs (2008). p Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind - Phorza Beroepscode - IFSW Code of ethics