De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN"— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
DANIEL JANSSENS

2 Vertrouwen is de basis van goed Sociaal Werk
Leefwereld nabij: de sociaal werker verbindt zich met mensen en heeft het goed met hen voor Verhaal van mensen als uitgangspunt: fragmenten van kracht, verdriet, mislukken, donkerte en hoop Proceslogica: op ritme van mensen samen stappen zetten vanuit wat er is zodat mensen duurzaam de regie over hun leven herwinnen, met vallen en opstaan (groei- en leerprocessen) Nood aan tijd en een veilige ruimte waar mensen op verhaal kunnen komen Deze veilige werkruimte wordt beschermd door beroepsgeheim (art 458SW) privacy/beroep van sociaal werker/samenleving

3 De sociaal werker twijfelt, wikt en weegt en maakt keuzes
De sociaal werker handelt in spanningsvelden: vertrouwen versus verantwoordelijkheid (tegenover anderen en de samenleving) Het is goed dat de sociaal werker twijfelt De wet geeft geen antwoord op twijfels, enkel een kader en knipperlichten Eigen deskundigheid en discretionaire ruimte van de sociaal werker om te wikken en te wegen Zorgvuldig en zorgzaam bewust van finaliteit van het beroep bewust van de eigenheid van zijn mandaat/rol bewust van de gevolgen van zijn handelen Bewust van eigenaarschap van cliënt Gedragen door zijn team

4 De veilige agogische werkruimte staat onder druk
Het beleid hanteert een discours van maatschappelijke veiligheid en legt sociaal werkers op sneller te rapporteren (heeft het beleid vertrouwen in sociaal werkers?) Klimaat van juridisering en ingedekt zijn: sociaal werkers ervaren angst om fouten te maken, afgerekend te worden en vragen protocollen en procedures: etiquette ipv ethiek (ondergraven we zelf de kracht en eigenheid van het Sociaal Werk?) Een maatschappelijke context van verharding en eenzijdige nadruk op individueel schuldmodel: de sociaal werker moet disciplineren en controleren (en wie heeft nog oog voor de structurele factoren?) Klimaat van wantrouwen tegenover cliënten: ieder is een vermoedelijke profiteur (Is de cliënt onze vijand?)

5 Sociaal werkers bekennen kleur
Verhalen uit de dagelijkse praktijk van het sociaal werk Hoe kijken zij naar hun eigen deskundigheid en discretionaire ruimte? Hoe maken ze agogische keuzes? Hoe bieden zij antwoord op de maatschappelijke tendensen? Welke uitdagingen formuleren zij Voor het beleid ? Voor het beroep ?


Download ppt "WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN"

Verwante presentaties


Ads door Google