Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
De Van Damschool in ontwikkeling
Gedragsproblemen
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Werken naar onderwijsbehoeften
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
MBO passend onderwijs
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Wat is Passend Onderwijs
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Een initiatief van.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
School Video Interactie Begeleiding
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De kern van het arrangeren
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Kunnen wij het samen Passend maken?
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Ouderbetrokkenheid.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet

Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
Prikkelverwerking bij kinderen
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Andere Tijden St Barbara Tuitjenhorn Ahoj, 17 maart 2016.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Passend onderwijs.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Opvoedingssymposium JBGG
Eindpresentatie module 5
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van brussen binnen Stichting Abrona Sanne Klomp Sociaal Pedagogische Hulpverlening
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet “Gezag als gezamenlijke kracht rondom de jeugdige”

Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op scholen. Carla Stals Sanne Dijcks Wendy Verspeek

Welke motivatie heeft onderwijs om ons in te schakelen Als laatste strohalm bij ( aanhoudende ) crisis Een bewuste keuze vanuit visie

Functieprofiel Leerkrachten Zelfreflectie Lesgeven eerst en dan opvoeden Teamwerking irt Solo De groepsgrootte / controle Maatschappelijke verwachtingen / druk

Implementatie NA/GV op school ( Olievlek ) model van Ersösz

Een begin…… Nieuwe Autoriteit in het VSO De school: Koninklijke Kentalis Compas De leerlingen: verandering van populatie De hulpvraag: geluiden uit het team op een studiedag pedagogisch handelen Concreet: Wat gaan we doen? De opzet van ‘Reset’ Hoe nu verder? Geduld, geduld en nog eens geduld…….

Even voorstellen…

Cluster 4 school groep 5/6

Pedagogische Tact Het goede doen op het juiste moment, óók in de ogen van de leerling

Nieuwe Autoriteit en Geweldloos verzet Het primaire doel van de methode is dat leerkrachten , met de hulp van ouders, hulpverleners en andere betrokkenen in verzet gaan tegen het gewelddadige of anderszins destructieve gedag van het kind. ( we verhogen aanwezigheid, zetten support in en focussen op de-escalatie )

Aanpak De aankondiging aan de ouders/verzorgers de kinderen De sit-in samen met enkele ouders Aanwezigheid vergroten Het volgen van het kind Beloningssysteem

De aankondiging