Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet “Gezag als gezamenlijke kracht rondom de jeugdige”
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op scholen. Carla Stals Sanne Dijcks Wendy Verspeek
Welke motivatie heeft onderwijs om ons in te schakelen Als laatste strohalm bij ( aanhoudende ) crisis Een bewuste keuze vanuit visie
Functieprofiel Leerkrachten Zelfreflectie Lesgeven eerst en dan opvoeden Teamwerking irt Solo De groepsgrootte / controle Maatschappelijke verwachtingen / druk
Implementatie NA/GV op school ( Olievlek ) model van Ersösz
Een begin…… Nieuwe Autoriteit in het VSO De school: Koninklijke Kentalis Compas De leerlingen: verandering van populatie De hulpvraag: geluiden uit het team op een studiedag pedagogisch handelen Concreet: Wat gaan we doen? De opzet van ‘Reset’ Hoe nu verder? Geduld, geduld en nog eens geduld…….
Even voorstellen…
Cluster 4 school groep 5/6
Pedagogische Tact Het goede doen op het juiste moment, óók in de ogen van de leerling
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos verzet Het primaire doel van de methode is dat leerkrachten , met de hulp van ouders, hulpverleners en andere betrokkenen in verzet gaan tegen het gewelddadige of anderszins destructieve gedag van het kind. ( we verhogen aanwezigheid, zetten support in en focussen op de-escalatie )
Aanpak De aankondiging aan de ouders/verzorgers de kinderen De sit-in samen met enkele ouders Aanwezigheid vergroten Het volgen van het kind Beloningssysteem
De aankondiging