Kritisch denken ‘vertaald’ Cindy Kuiper, Joki Klein Velderman
Programma Kennismaking Kritisch denken vertaald… … naar onderwijs … naar taalgericht vakonderwijs
21st Century Skills
Kritisch denken vertaald Hoe definieer jij kritisch denken? Kun je elementen van kritisch denken noemen?
Kritisch denken vertaald: “Geef mensen een vis en ze hebben eten voor een dag. Leer hen vissen en ze hoeven nooit meer honger te lijden.” De kunst van het juist oordelen Onafhankelijk van anderen informatie kunnen analyseren en beoordelen Sleutels om onze eigen intellectuele onafhankelijkheid te ontsluiten waardoor we in staat zullen zijn om zelf problemen te gaan onderzoeken en op te lossen Je actief verhouden tot je omgeving
Elementen kritisch denken Vooroordelen en subjectiviteit herkennen Onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken Onderscheid maken tussen relevante en irrelevante informatie Redelijke criteria hanteren bij het beoordelen van informatie Bewijzen of tegenvoorbeelden zoeken bij een bewering Alternatieve opvattingen overwegen Bereid zijn van mening te veranderen op grond van bewijzen en argumenten Jezelf vragen stellen over beweringen en conclusies, definities en bewijzen, meningen en overtuigingen Tegenstellingen waarnemen Bereid zijn om eigen standpunten, opvattingen en overtuigingen uit te leggen, te verdedigen en aan te passen Zorgvuldig en welbewust bepalen in welke mate je een bewering zult aanvaarden of verwerpen Informatie verzamelen en kennis verwerven over een kwestie voordat je tot een oordeel komt Britse schrijver 1879-1970 (o.a. A room with a view)
… vertaald naar ons onderwijs Vaart met taalvaardigheid Dublin Descriptoren Betogen Verzamelen Interpreteren Oordeel vormen Afwegen Overbrengen Argumentaties Bronnen overzien Verbanden leggen Kritisch beoordelen Conclusies trekken Presentaties
Een verkenning Waar in je opleiding wordt er een beroep gedaan op kritische denkvaardigheden? Denk hierbij aan: Is er een concrete koppeling met vakken of lesinhouden? In welke producten komt kritisch denken tot uitdrukking? Is er expliciet aandacht voor de ontwikkeling van (elementen van) kritisch denken? Hoe wordt de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden gevolgd en beoordeeld?
Taal en leren Denken Nieuwe kennis, nieuwe situaties = nieuwe taal Taal maakt denken zichtbaar Taal Vakinhoud Succes in leren en een goede taalvaardigheid gaan samen
…naar taalgericht vakonderwijs Expliciet aandacht voor cognitieve taalfuncties: beschrijven (definiëren, benoemen, identificeren categoriseren) verklaren (ordenen, analyseren, vergelijken) concluderen (samenvatten, bewijzen) evalueren (beoordelen, kritiek geven, positioneren, opiniëren)
Aandacht voor taal Tekst Redenering Signaalwoorden
Signaalwoorden
Voorbeeld “Als je water verhit tot 100 graden celsius, dan gaat het koken. Daarbij ontstaat stoom. Met die stoom kun je vervolgens ….”. een oorzaak-gevolgrelatie een middel-doel relatie
Opdracht Noteer de signaalwoorden in het fragment Geven ze het juiste signaal? Fragment ‘Hulpvraag’ Moeder moet meer tijd door brengen met de kinderen. De kinderen hebben aandacht te kort. Hierdoor zijn ze druk en schreeuwen ze de hele dag door om aandacht te krijgen van moeder. Daarnaast kan moeder een planning maken wanneer ze kinderen aandacht geeft en wanneer ze bezig gaat met haar schoolopdrachten. Er zijn dus meerdere manieren waarop de hulpvraag behandeld kan worden en de doelen worden behaald.
Tot slot Meer weten over taalgericht vakonderwijs? Workshops via Saxion Academy Dank voor jullie aandacht!