Kritisch denken ‘vertaald’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Succesvolle intelligentie
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Hogere denkvaardigheden
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Een lessenserie van drie lessen
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Aan de slag met competenties beoordelen
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Tekstverbanden en signaalwoorden
Reclame Masters | Ik en reclame!
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SET schrijfvaardigheid H5
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Leesvaardig Examentraining.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het schrijven van een betoog
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Een tijdlijn maken met ICT
Psychomotorische taxonomie
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
Een beoordeling schrijven
Cursus Leesvaardigheid
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Begeleiding bij Werkplekleren
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
1 Introductie Kritisch Denken
Communicatie 7e les.
What is the meaning of? Student centered learning
Overtuigende tekst/betoog
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Financiële zelfredzaamheid
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Waarom kritisch denken?
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Het succes van de taalbewuste docent
Toetsing Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Vwo 4 – week 39/
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Cijferloos lesgeven bij talen
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Kritisch denken ‘vertaald’ Cindy Kuiper, Joki Klein Velderman

Programma Kennismaking Kritisch denken vertaald… … naar onderwijs … naar taalgericht vakonderwijs

21st Century Skills

Kritisch denken vertaald Hoe definieer jij kritisch denken? Kun je elementen van kritisch denken noemen?

Kritisch denken vertaald: “Geef mensen een vis en ze hebben eten voor een dag. Leer hen vissen en ze hoeven nooit meer honger te lijden.” De kunst van het juist oordelen Onafhankelijk van anderen informatie kunnen analyseren en beoordelen Sleutels om onze eigen intellectuele onafhankelijkheid te ontsluiten waardoor we in staat zullen zijn om zelf problemen te gaan onderzoeken en op te lossen Je actief verhouden tot je omgeving

Elementen kritisch denken Vooroordelen en subjectiviteit herkennen Onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken Onderscheid maken tussen relevante en irrelevante informatie Redelijke criteria hanteren bij het beoordelen van informatie Bewijzen of tegenvoorbeelden zoeken bij een bewering Alternatieve opvattingen overwegen Bereid zijn van mening te veranderen op grond van bewijzen en argumenten Jezelf vragen stellen over beweringen en conclusies, definities en bewijzen, meningen en overtuigingen Tegenstellingen waarnemen Bereid zijn om eigen standpunten, opvattingen en overtuigingen uit te leggen, te verdedigen en aan te passen Zorgvuldig en welbewust bepalen in welke mate je een bewering zult aanvaarden of verwerpen Informatie verzamelen en kennis verwerven over een kwestie voordat je tot een oordeel komt Britse schrijver 1879-1970 (o.a. A room with a view)

… vertaald naar ons onderwijs Vaart met taalvaardigheid Dublin Descriptoren Betogen Verzamelen Interpreteren Oordeel vormen Afwegen Overbrengen Argumentaties Bronnen overzien Verbanden leggen Kritisch beoordelen Conclusies trekken Presentaties

Een verkenning Waar in je opleiding wordt er een beroep gedaan op kritische denkvaardigheden? Denk hierbij aan: Is er een concrete koppeling met vakken of lesinhouden? In welke producten komt kritisch denken tot uitdrukking? Is er expliciet aandacht voor de ontwikkeling van (elementen van) kritisch denken? Hoe wordt de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden gevolgd en beoordeeld?

Taal en leren Denken Nieuwe kennis, nieuwe situaties = nieuwe taal Taal maakt denken zichtbaar Taal Vakinhoud Succes in leren en een goede taalvaardigheid gaan samen

…naar taalgericht vakonderwijs Expliciet aandacht voor cognitieve taalfuncties: beschrijven (definiëren, benoemen, identificeren categoriseren) verklaren (ordenen, analyseren, vergelijken) concluderen (samenvatten, bewijzen) evalueren (beoordelen, kritiek geven, positioneren, opiniëren)

Aandacht voor taal Tekst Redenering Signaalwoorden

Signaalwoorden

Voorbeeld “Als je water verhit tot 100 graden celsius, dan gaat het koken. Daarbij ontstaat stoom. Met die stoom kun je vervolgens ….”. een oorzaak-gevolgrelatie een middel-doel relatie

Opdracht Noteer de signaalwoorden in het fragment Geven ze het juiste signaal? Fragment ‘Hulpvraag’ Moeder moet meer tijd door brengen met de kinderen. De kinderen hebben aandacht te kort. Hierdoor zijn ze druk en schreeuwen ze de hele dag door om aandacht te krijgen van moeder. Daarnaast kan moeder een planning maken wanneer ze kinderen aandacht geeft en wanneer ze bezig gaat met haar schoolopdrachten. Er zijn dus meerdere manieren waarop de hulpvraag behandeld kan worden en de doelen worden behaald.

Tot slot Meer weten over taalgericht vakonderwijs? Workshops via Saxion Academy Dank voor jullie aandacht!