Leergang bewegingsonderwijs de toetscommissie Zeist, 17 nov Chris Mooij
Toetscommissie Leergang bewegingsonderwijs CPION Rotterdam Directeur Paul Esveld Leden toetscommissie: Bram Donkers (voorzitter) Hilde Bax Chris Mooij
Opdracht CPION Opdrachtgever: LOBO (directies PABO) Periodiek overleg. Laatste overleg 11 nov. jl Kwaliteitscontrole: jaarlijkse evaluaties en accreditatie (om de 4 jaar) Document Kwaliteitsborging (LOBO 2010) als kader Registratie afgestudeerden
Ervaringen met rapportages en aanvragen Indienen gebeurt redelijk op tijd (1 nov.); anders rappel Goed gedocumenteerde rapportages/aanvragen Vragen toets- en evaluatieformulier CPION structureren de rapportages en aanvraag voor herregistratie Meegezonden bijlagen zijn over het algemeen duidelijk Vaak digitaal Bij vragen neemt toetscie. telefonisch/per mail contact op met coördinator of directie Procedure voldoet om tot oordeel te komen van CPION
Ervaringen met aanvraag herregistratie Na 10 jaar is de ervaring: Duidelijke kwaliteitsverbetering! Inhoudelijk en organisatorisch Samenwerking tussen opleidingen PABO’s en ALO Geen afwijzingen van aanvragen Uitgebreide studiehandleidingen / studentenreaders Theorie met verwijzingen naar de onderwijspraktijk Aandacht voor toetsing Digitale beschikbaarheid PABO is aanvrager en contact/registratieadres Blokcertificaten worden door geregistreerde PABO uitgegeven
Ervaringen met jaarlijkse evaluatieverslagen 1 Studentenevaluaties gebeuren over het algemeen digitaal met standaard vragenlijsten Statische verwerking Soms is respons wat aan de lage kant (< 50 %), met name na blok 3 Verder: evaluaties werkveld en vaksectie zelf Evaluaties geven aanwijzingen voor verbeterplannen Toetscommissie blijft graag op de hoogte van resultaten van verbeterplannen en vraagt daar dus naar
Studentenwaardering Goede studentenwaarderingen Zwaar, maar erg de moeite waard Praktijkgericht Veel waardering voor inzet, vakkundigheid van opleidingsdocenten Lesgeven in verschillende groepen soms lastig te organiseren
Overige ervaringen Indalen / aanbieden als minor: Volledige Leergang: vaak meer dan 600 slu; extra b.v. onderzoekje Meerderheid : 1 of 2 blokken Tendens terug van 3 naar 2 of 2 naar 1 blok Lesgeven in de avonduren; komt o.a. beter uit met stage
Overige ervaringen Meer inzet van vakleraren als stagebegeleiders Ook in regio’s waar weinig vakleraren zijn Nu geen/weinig incompanytrajecten Laatste jaren langzame terugloop van aanmeldingen Directies verwachten echter meer aanmeldingen door inzet lerarenbeurs