Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar 2011-2012 college.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
College 2 Between-subject en within-subject designs
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Resultaten enquête tuchtwet
Een kwantitatief onderzoeksvoorstel: ZWANGERWIJZER INGEVULD, EN DAN?
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Hoofdstuk 3 Gegevens verwerven.
Meten bij marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Het onderzoeksontwerp
Marktonderzoek als proces
Dataverzamelingsmethoden
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Het efficiënt gebruik van het verpleegdossier
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
Psychologische Test.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
Baarde en de goede Hoofdstuk 3: Onderzoekstype
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Het forum.
Dataverzamelingsmethoden
WinMAX97 Geschikt voor: Inhoudsanalyse
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Onderzoeksstrategie: survey
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college 3

College 3: Kwantitatieve- en Kwalitatieve dataverzameling

Kwantitatief onderzoek: → Verzamelen van cijfermatige (numerieke) gegevens Kwantitatieve analyse: → Statistische technieken Wordt veel gebruikt bij:  Survey-onderzoeken  Sedundaire analyses  Experimenten  Onderdeel van monitoring

 Ook wel Enquête-onderzoek of vragenlijstonderzoek genoemd  Meest gebruikte methode om meningen, opinies, houdingen en kennis bij grote groepen personen te meten  Gestructureerde dataverzameling: vraagstelling en antwoordmogelijkheden staan vast (gesloten vragen)  Open vragen tot een minimum beperken (worden niet meegenomen in kwantitatieve analyse)

Populatie: Alle eenheden waarover je uitspraken doet Bijv.: alle 2 e -jaars studenten aan de opleiding V&M Grootte van de populatie is niet altijd (exact) bekend Populatie wordt ook wel het domein genoemd Steekproef: Een al-dan-niet willekeurige selectie uit de populatie Liefst een aselecte steekproef: iedere eenheid uit de populatie heeft een zelfde kans om in de steekproef terecht te komen Als de steekproef REPRESENTATIEF is voor de populatie, dan mogen de resultaten van de analyses o.b.v. deze steekproef “verbreed” worden naar de populatie: generaliseren van onderzoeksresultaten.

Typen survey-onderzoeken:  Schriftelijk  Telefonisch  Face-to-face  Internet En  Panel-onderzoeken

Samengevat:  Probleemstellingen: zowel beschrijvend als verklarend  Meten van houdingen, meningen, kennis  Grote groepen mensen (respondenten)  Liefst: aselecte steekproef  representatief  Eén moment in de tijd  Groot aantal (half) gestructureerde vragen en antwoorden  Kwantitatieve analyse  Nadeel: context niet bekend

Secundaire analyse: Onderzoek op basis van bestaande datasets met kwantitatieve gegevens Meta-analyse: Her-analyse van groot aantal bestanden  Databestanden verzamelen, en die vervolgens met elkaar vergelijken  Andere eenheid van analyse (dan bij secundaire analyse  Meestal zeer diepgaand en uitgebreid, niet praktijkgericht.

Secundaire Analyse  Voordelen: Tijdwinst Kosten Beschikbaarheid van data Bruikbaarheid van data  Nadelen: Geen invloed op de samenstelling van de data (wat betreft coderingen, fouten bij oorspronkelijke dataverzameling, etc.)

 Waarom of met welk doel zijn de gegevens verzameld?  Op welke wijze zijn de gegevens verzameld?  Definiëring van de verzamelde gegevens

Vragen over oorzaak & gevolg:  Causaal verband (X  Y)  X (onafhankelijk)  Y (afhankelijk) Experimentele groep (gelijke samenstelling): blootgesteld aan experimentele conditie Zuiver experiment: experiment dat vrij is van invloeden van buiten. Gecontroleerde omstandigheden:  Tenminste 1 experimentele groep en 1 controlegroep  Hoe zuiverder het experiment is opgezet, des te groter is de kans dat het effect daadwerkelijk door de experimentele variabele wordt veroorzaakt  hoge interne validiteit  Aselecte toekenning van proefpersonen aan conditie en (eventueel) controlegroep

 Placebo-effect  Dubbelblind  Voor- en nametingen  Testeffect

© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers  Ontwikkelingsvragen: communicatie, beleid en evaluatie  Longitudinaal onderzoek  metingen op verschillende tijdstippen  Zelfde meetinstrument op alle tijdstippen

Kwalitatieve dataverzameling: Methoden waarbij (nagenoeg) géén cijfermatige gegevens worden verzameld Er wordt geen causaal verband onderzocht  Interviews  Observaties  Analyse stukken tekst, video’s, etc.

 Voordeel: “je komt niet alleen te weten wát mensen doen, maar ook waaróm ze het doen”  Nadelen: Informatie is soms niet zo betrouwbaar:  Mensen zijn zich niet altijd bewust van hun eigen gedrag  Selectief geheugen Sociale wenselijkheid Non-respons:  ontstaan van selecte groepen die wél meedoen Interpretatie interviewer

 Voordelen: Minder voorbereiding Geschikt voor open en ingewikkelde vragen Goede controle op invullen Weinig onvolledige vragenlijsten Relatief weinig non-respons  Nadelen: Duur (tijd, geld) Moeilijk te organiseren Niet anoniem Gevoelig voor sociale wenselijkheid

 Voordelen: Goedkoop Makkelijk te organiseren Wel anoniem Minder gevoelig voor sociale wenselijkheid  Nadelen: Veel voorbereiding Ongeschikt voor open en ingewikkelde vragen Niet veel vragen Veel onvolledige lijsten Veel non-respons