Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college 3
College 3: Kwantitatieve- en Kwalitatieve dataverzameling
Kwantitatief onderzoek: → Verzamelen van cijfermatige (numerieke) gegevens Kwantitatieve analyse: → Statistische technieken Wordt veel gebruikt bij: Survey-onderzoeken Sedundaire analyses Experimenten Onderdeel van monitoring
Ook wel Enquête-onderzoek of vragenlijstonderzoek genoemd Meest gebruikte methode om meningen, opinies, houdingen en kennis bij grote groepen personen te meten Gestructureerde dataverzameling: vraagstelling en antwoordmogelijkheden staan vast (gesloten vragen) Open vragen tot een minimum beperken (worden niet meegenomen in kwantitatieve analyse)
Populatie: Alle eenheden waarover je uitspraken doet Bijv.: alle 2 e -jaars studenten aan de opleiding V&M Grootte van de populatie is niet altijd (exact) bekend Populatie wordt ook wel het domein genoemd Steekproef: Een al-dan-niet willekeurige selectie uit de populatie Liefst een aselecte steekproef: iedere eenheid uit de populatie heeft een zelfde kans om in de steekproef terecht te komen Als de steekproef REPRESENTATIEF is voor de populatie, dan mogen de resultaten van de analyses o.b.v. deze steekproef “verbreed” worden naar de populatie: generaliseren van onderzoeksresultaten.
Typen survey-onderzoeken: Schriftelijk Telefonisch Face-to-face Internet En Panel-onderzoeken
Samengevat: Probleemstellingen: zowel beschrijvend als verklarend Meten van houdingen, meningen, kennis Grote groepen mensen (respondenten) Liefst: aselecte steekproef representatief Eén moment in de tijd Groot aantal (half) gestructureerde vragen en antwoorden Kwantitatieve analyse Nadeel: context niet bekend
Secundaire analyse: Onderzoek op basis van bestaande datasets met kwantitatieve gegevens Meta-analyse: Her-analyse van groot aantal bestanden Databestanden verzamelen, en die vervolgens met elkaar vergelijken Andere eenheid van analyse (dan bij secundaire analyse Meestal zeer diepgaand en uitgebreid, niet praktijkgericht.
Secundaire Analyse Voordelen: Tijdwinst Kosten Beschikbaarheid van data Bruikbaarheid van data Nadelen: Geen invloed op de samenstelling van de data (wat betreft coderingen, fouten bij oorspronkelijke dataverzameling, etc.)
Waarom of met welk doel zijn de gegevens verzameld? Op welke wijze zijn de gegevens verzameld? Definiëring van de verzamelde gegevens
Vragen over oorzaak & gevolg: Causaal verband (X Y) X (onafhankelijk) Y (afhankelijk) Experimentele groep (gelijke samenstelling): blootgesteld aan experimentele conditie Zuiver experiment: experiment dat vrij is van invloeden van buiten. Gecontroleerde omstandigheden: Tenminste 1 experimentele groep en 1 controlegroep Hoe zuiverder het experiment is opgezet, des te groter is de kans dat het effect daadwerkelijk door de experimentele variabele wordt veroorzaakt hoge interne validiteit Aselecte toekenning van proefpersonen aan conditie en (eventueel) controlegroep
Placebo-effect Dubbelblind Voor- en nametingen Testeffect
© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Ontwikkelingsvragen: communicatie, beleid en evaluatie Longitudinaal onderzoek metingen op verschillende tijdstippen Zelfde meetinstrument op alle tijdstippen
Kwalitatieve dataverzameling: Methoden waarbij (nagenoeg) géén cijfermatige gegevens worden verzameld Er wordt geen causaal verband onderzocht Interviews Observaties Analyse stukken tekst, video’s, etc.
Voordeel: “je komt niet alleen te weten wát mensen doen, maar ook waaróm ze het doen” Nadelen: Informatie is soms niet zo betrouwbaar: Mensen zijn zich niet altijd bewust van hun eigen gedrag Selectief geheugen Sociale wenselijkheid Non-respons: ontstaan van selecte groepen die wél meedoen Interpretatie interviewer
Voordelen: Minder voorbereiding Geschikt voor open en ingewikkelde vragen Goede controle op invullen Weinig onvolledige vragenlijsten Relatief weinig non-respons Nadelen: Duur (tijd, geld) Moeilijk te organiseren Niet anoniem Gevoelig voor sociale wenselijkheid
Voordelen: Goedkoop Makkelijk te organiseren Wel anoniem Minder gevoelig voor sociale wenselijkheid Nadelen: Veel voorbereiding Ongeschikt voor open en ingewikkelde vragen Niet veel vragen Veel onvolledige lijsten Veel non-respons