Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
DPB Fysica Gent.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Evaluatie van een proces
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Project Proceshuis Road show
Boekhouding en administratie
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Discussiegroepen - resultaten
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
Praktijkervaring en reflectie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.

WELKOM Directeurs coördinatie scholengemeenschappen februari 2009.
TRAJECTMATIG INVOEREN VAN FUNCTIEBESCHRIJVINGEN VIA EEN STAPPENPLAN. Werkgroep ONDERSTEUNING SCHOLENGEMEENSCHAPPEN.
Opdrachten en eindopdracht
Psychosociale risico’s (PSR’s)
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Johan van de Watering en Gerard Kusters
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Laagveengebied Groningen
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Koppeling visie en praktijk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
het katholiek basisonderwijs
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Zelfevaluatie GOK.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een handreiking van de pedagogische begeleiding voor scholengemeenschappen die hun werking wensen willen verfijnen door te kijken naar het verleden die twijfelen of de SG in de vorm en de samenstelling zoals die nu is, verder kan gezet worden

- Wat willen wij uit de zelfevaluatie leren? - Welke soort conclusies formuleren wij? - Wat doen we ermee? - Hoe zien we de onmiddellijke toekomst zowel naar inhoud als naar organisatie? - Wat wordt onze middellange en lange termijnvisie en welk beleid koppelen we hieraan? Aanpak VOORAF IN COLLEGE VAN DIRECTEURS UITKLAREN

1. Persoonlijke reflectie aan de hand van vragen 2. In een open gesprek op de aangereikte thema’s ingaan. ‘Open gesprek’ wil zeggen: diepgaand ieders visie aanvaarden. Aanpak Een ernstige reflectie over feiten én ervaringen. Geen checklist maar denkwerk ! Niet op systematische wijze de gegevens kwantificeren. WEL: Informatie inventariseren in een schriftelijk verslag. Vooraf overwegen: Ter beschikking stellen van?: Cass, college, betrokken coördinerend personeel, CLB, … alle personeelsleden.

Aanpak De kern van het evaluatieproces is: “Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst”. 1.Kijken naar het verleden: vanuit een ontwikkelingsperspectief : “Wat leren we hier uit?” niet vanuit een verantwoordingsperspectief : “Hoe komt het dat het liep zoals het liep?” 2. Toespitsen op de aard van de processen die gespeeld hebben, persoonlijke ervaringen, ervaren moeilijkheden, succesverhalen, op wenselijke en/of noodzakelijke bijsturingen. m.a.w. … op de toekomst dus!

1. Er is een vraag vanuit het college 2. Plenumvergadering : De procedure wordt door de moderator aan de deelnemers toegelicht 3. Individueel in besloten kring : Elke deelnemer reflecteert individueel aan de hand van een aantal vragen op de voorbije werking van de SG 4. Plenumvergadering geleid door neutrale moderator: Sterkt-zwakte-analyse aan de hand van een gekozen instrument met als basis de individuele reflecties van de deelnemers Oplijsten van huidige kenmerken (uit S/Z-analyse) en kansen binnen het kader van BVV Reflectie over de zelfevaluatie aan de hand van stellingen 5. Verslaggeving en voornemens Procedure en timing

1) 5 vragen m.b.t. Algemene werking 1. Over de individuele betrokkenheid bij de werking van de scholengemeenschap 2. Over het gevoerde ‘beleid’ 3. Afweging van de meerwaarde 4. Over mogelijke moeilijkheden n.a.v. het werken binnen een scholengemeenschap 5. Over eventuele beperkingen Dit kan ook gebruikt worden voor SG’s die niet in volle mate de intentie hebben door te gaan De individuele reflectie

2) 6 vragen m.b.t. specifieke werking 1.Over de beleving van het afsprakenpakket* 2.Over de werking van elke ‘instantie’ (CASS, college, werkgroepen, …) binnen de SG 3.Over de coördinatie binnen de SG 4.Over de afstemming tussen de verschillende ‘instanties’ 5.Over de doorstroming van informatie 6.Over de overlegcultuur/communicatie * Oorspronkelijk afsprakenpakket moet voorhanden zijn De individuele reflectie

1. Sterkte / zwakte-analyse Mogelijke instrumenten: SWOT PDCA Kwaliteitscirkel (GOK) Plenumvergadering 2. Kenmerken en prioriteiten naar de toekomst 3. Stellingen als reflectie op de zelfevaluatie

DOEL van de plenumvergadering Prioriteiten formuleren voor de toekomst: naar organisatie en werking naar inhoud via een beleidsplan naar evenwicht tussen SG-aansturing en Schooleigenheid naar middenkaders op SG-niveau (vocodi, SG-zorgco, SG- ictco…) Nadenken over hoe suggesties van schoolbesturen, medewerkers, stafmedewerkers, … over te nemen prioriteiten/initiatieven het college van directeurs kunnen bereiken ? Kader: Beleidsvoerend vermogen van scholen

BVV-indicatorenKenmerkenKansen 1. Visie en doelgerichtheid. 2. Betrokkenheid 3. Samenwerking 4. Responsief vermogen 5. Reflectie en zelfevaluatie. 6. Innovatief vermogen 7. Professionalisering. 8. Verantwoordelijkheden en leiding 9. Leren van leerlingen bevorderen Kader BVV Vanuit de huidige kenmerken naar de kansen !

Verslaggeving: Onszelf en onze SG in vraag durven stellen … 1. Hoe trachten we het leerproces en de opvoeding van het kind centraal te stellen binnen onze SG? 2. Waardoor biedt onze SG voldoende ondersteuning aan iedereen? 3. Schenken wij voldoende steun aan onze SG? 4. Hoe krijgen onze competenties alle kansen in de SG? 5. Langs welke wegen verhoogt onze SG het BVV binnen haar scholen? 6. Hoe solidair zijn wij binnen onze SG-werking? 7. Op welke wijze hanteren wij het principe van de subsidiariteit binnen onze SG? 8. Welke prioriteiten pakken wij samen aan op het niveau van de interne en externe werking van onze SG?

Ten slotte: conclusies 1. Wat kunnen we kwalitatief beter? 2. Wat willen wij financieel efficiënter? 3. Waarover moeten we afspraken maken? 4. Wat kunnen we best apart blijven doen?