H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Critical Chain Project Management Marco Luiten NOVITADE.
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Leiding geven aan projecten
INTERACTION DESIGN Week 3.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Provinciaal stappenplan
Hoofdstuk 4 De planning Waarom plannen? Begrippen Strokenplanning
De kern van projectmanagement
Lets Learn.  Wat is een elektronische leeromgeving ?  Website  Inloggen  Eigen werk staat klaar  Computerwerk  Wordt nagekeken.  Mediatheek  Agenda.
Projectmanagement Workshop 3 De wraak van GOKIT.
stiI staan bij project en pmw Wat gedaan is en nog wacht...
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Presentatie VUD Document Proma BV
Zaaktypecatalogus Kwaliteit en Vraaggericht.
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
College Project Management 1 maart 2002
ICTB/NB Projectmanagement.
Animatie van een planning
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
De competente projectleider
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Een plant op de kaart zetten
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Projectmatig werken HvA IAM Projectmanagement Februari 2008 Week 3
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Workshop Fondsen werven
Montage en Nabewerking
Hoe maak je een goede planning?
Personeelsessie LOKO.
Planning Algemene Ondernemers Vaardigheden (AOV)
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
De kern van Projectmanagement
Theorielessen in projectmatig werken
Programma Wat is projectmatig werken? Projectstart Projectfasering
Informatica afsluiting
Plan van Aanpak.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Projectmanagement Hoofdstuk 3 en 4 Het project van begin tot eind
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Projectmanagement Auteur: Roel Grit Zelfstudie
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
H 1 Competenties.
H7 Organiseren.
Competent projectleiden
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
H3 Inzicht.
Methodiek: Plancyclus
H11 Afronden. Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Projectmanagement Dit is de projecthandleiding van VPRO Digitaal. De handleiding is geschreven naar aanleiding van een training die de projectleiders hebben.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Verveen.net Agenda Zero Budget Innovation 1.Voorstelrondje 2.Vaststellen definitieve agenda 3.Format van het evenement 4.Bevestigen teamstructuur en leden.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
P6-methode Projectaanpak in zes stappen Stappenplan
Executieve functies Marije Ruben.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Massanalyst Project Opleveren versie 0.1.
Zomertijd en wintertijd
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Extra uitleg H4 Domein Markten
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

H5 Plannen

Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start relatie

Plannen stap 2 –Onafhankelijkheid activiteiten bepalen –Activiteiten die niet gelijjktijdig behoeven te beginnen. –Paralleliseren –Start-to-start relatie

Plannen stap 3 Activiteitsduur bepalen Invloed op activiteitsduur: –Resource die activiteit uitvoert –Afhankelijkheid van activiteiten –Resource afhankelijkheid –Op tijd leveren materiaal en materieel –Op tijd starten activiteit –Vergunningen –Lastiger dan gedacht Bewerkingstijd bepalen –Activiteitsduur is niet altijd gelijk aan bewerkingstijd

Plannen stap 4 Kritieke pad bepalen –Doorlooptijd van kritieke pad is gelijk aan doorlooptijd van project –Door activiteit op kritieke pad te verkorten, wordt projectduur verkort –Als activiteit op kritieke pad uitloopt, loopt het gehele project uit –Activiteiten op het kritieke pad moeten op elkaar aansluiten

Plannen stap 5 Resources bepalen Eerst resources plannen op activiteiten op het kritieke pad Door meerdere resources op een activiteit te plannen kan activiteitsduur verkort worden –Dit eerst doen voor activiteiten op het kritieke pad, hierdoor wordt het project verkort –Beginnen met activiteit met langste activiteitsduur Schaarse resources eerst inplannen

Plannen stap 6 Schematische voorstelling maken van de planning: –Netwerkplanning Hierin aangeven: relaties, vroegste start, laatste start, vroegste eind, laatste eind, activiteitsduur, speling –Lijst van activiteiten in tabel Hierin aangegeven: WBS code, taaknaam, bewerkingstijd, resources, activiteitsduur, beginsatum, einddatum, voorafgaande taken –Balkenplanning Lengte van de balk is indicatie van de activiteitsduur

Plannen stap 7 Mijlpalen definiëren –Weergave fase of projectdeel afgerond –Weergave om iets nieuws te kunnen starten –Richtpunt voor nog te voltooien werk –Communicatiemiddel naar opdrachtgever en omgeving –Voortgangsrapportage –Projectdeel afname mogelijkheid –Factureermoment

Plannen stap 8 Deadlines bepalen –Moment in de toekomst dat (een deel van) een activiteit, (een deel van) een project gereed moet zijn Deadlines bepaald door opdrachtgever of projectleider Deadlines worden vaak contractueel vastgelegd Vooraf maatregelen vastleggen als deadlines niet worden gehaald

Plannen stap 9 Percentage gereedheid vaststellen 50% van uren besteed betekent niet 50% activiteit gereed Eerlijk inschatten tijd: te ruime tijd wordt ook gebruikt Voorbereidingstijd kan 20% gereedheid betekenen 50% gereedheid kan halverwege het werk zijn 75% lijkt ‘bijna klaar’. Lastigste werk moet vaak nog komen 90% gereed, echter er moet nog worden afgerond, opgeruimd, getest. Weten hoeveel er nog gedaan moet worden Maatregelen als deadline dreigt niet gehaald te worden: Concentreren op activiteiten van deadline Extra mankracht inzetten Overwerk inplannen Vervolgactiviteiten later inplannen met meer mankracht

Plannen stap 10 Kosten bepalen (uren zijn ook kosten) Hoeveel materiaal moet nog worden gebruikt Bepalen wanneer materiaal moet worden ingekocht –Om materiaal op tijd te krijgen –Voor minder investeringskosten Kwaliteit bepalen Kwaliteit vooral in begin van activiteit meten, om bijtijds bij te sturen

Valkuilen Let net alleen op het aantal bestede uren, neem het in relatie tot budget en % gereedheid Plan niet te veel mensen op één activiteit, na een kantelmoment gaat de productiviteit juist achteruit Door te weinig aandacht te besteden aan het niet kritieke pad, wordt dit vanzelf het kritieke pad