WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Reflectievaardigheden en instrumenten
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Onderwijskundig ontwerpen
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Over enkele seconden kom je in een wereld vol magie...
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
De gezonde school en genotmiddelen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een leesstrategie: toepassing
Welkom Profielvoorlichting 2015
WELKOM.
Visie & Strategie.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
Welkom ik maak me sterk.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Welkom in het vierde leerjaar. Belangrijk om weten… Agenda, dicteeschrift en leerboeken worden gekaft Agenda wordt dagelijks getekend door de leerkracht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Toelichting biologie in GWW
Vragen, wat voor vragen?.
Module 6; didactisch handelen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De juiste route naar het juiste doel
Financiële zelfredzaamheid
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Ondernemersvaardigheden
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Didactiek Lesformulier.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!

Wiskunde in de basisschool

Leerdoelen Weten wat men leert en hoe is essentieel om te leren leren –Leerdoel duidelijk stellen bij begin van de les –Nagaan wat je geleerd hebt op het einde van de les –Expliciet verwijzen naar leerdoel tijdens de les Voor deze sessie Antwoord formuleren op: –Wat is goed wiskundeonderwijs? –Hoe vind ik mijn weg in het leerplan wiskunde van het VVKBaO? Eigen leerdoelen: –Wat wil ik vandaag te weten komen? –Met welke verwachtingen kwam ik naar hier?

Even nadenken… Wat is voor jou goed wiskundeonderwijs?

Algemene doelenLeerplan p.19 AD1Fundamentele wiskundige kennis, inzichten en vaardigheden verwerven AD2Wiskundige kennis, inzichten en vaardigheden in verband brengen met en gebruiken in betekenisvolle situaties, ook in andere leergebieden en buiten de school AD3De nodige wiskundetaal begrijpen en gebruiken, zowel in de wiskundeactiviteiten en -lessen als daarbuiten AD4Een onderzoeksgerichte ingesteldheid ontwikkelen AD5Zoekstrategieën (heuristieken) ontwikkelen om (wiskundige) problemen op te lossen en de vaardigheid verwerven om na te denken over eigen (wiskundige) denk- en leerprocessen en om die te sturen AD6Een juiste opvatting over en waardevolle houdingen bij wiskunde verwerven

Activiteiten bij wiskundige benadering p.14

Wiskundige activiteit in het basisonderwijs Beertjes van Meichenbaum 1.Analyseren 2.Wiskundig model kiezen 3.Wiskundige technieken toepassen 4.Resultaten controleren en interpreteren 5.Leren leren

Leerdomeinen in leerplan Kennisbestand Getallenkennis Bewerkingen Meten en metend rekenen Meetkunde Heuristieken, metacognitie en opvattingen Domeinoverschrijdende doelstellingen

Beheersingsniveau Symboolactiviteit van de leerling activiteit van de leerkracht termen Kennismakingaanzetten geventijdelijk andere geschikte omschrijving of hulpterm doel beheersensystematisch aan het doel werken termen kennen en kunnen gebruiken verworvenheden verder integreren herhalingen, trainen, verdiepings- en verbredingsactiviteiten opzetten termen vlot en correct gebruiken voortdurend meenemen als aandachtspunt in onderwijsactiviteiten G42

Wanneer leerplan raadplegen? Op welke momenten sla je het leerplan wiskunde open?

Wanneer leerplan raadplegen? Verkenning van de doelstellingenlijsten per leerjaar.