Zwols Model Presentatie versie 2015 Staphorst, 29 oktober 2015
Mei bijeenkomst 2015 Versie 2003: vijf algemene vaardigheden; vijf niveaus Versie 2008: uitbreiding onderdelen; kleuterdeel erbij Versie 2015? Passend Onderwijs-proof maken Klaar voor 29 oktober!
Deel 1: Algemeen hoofdstuk 0 Inleiding op het model Algemene uitgangspunten: Marzano & Weggeman HGW & OGW Korte beschrijving verschillende onderdelen/niveaus Zwolse Boom Implementatie & Borging
De vijf vaardigheden 1. Instructie 2. Zelfstandigheid 3. Activeren 4. Pedagogisch klimaat 5. Klassenmanagement (6. Jonge Kind)
De vijf niveaus (hoofdstuk 7) Eerste niveau aangepast programma Tweede niveau extra hulp Derde niveau standaard Vierde niveau verrijking Vijfde niveau aangepast programma hb
Deel 2: Implementatie Zwakte in vorige versie School kiest zelf een onderwerp uit schema - waar ligt onze behoefte? - welke bouwsteen gaan we aanpakken? - zelf? of met behulp van externen? Gebruik van bouwstenen Verantwoordelijkheid bij de school zelf
Opzet van de bouwstenen Vaste onderdelen Achtergrond F. Werkafspraken Beginsituatie G. Tijdsplanning Kijkwijzer H. Evaluatie&Borging Doel van deze bouwsteen I. Aantekeningen Indicatoren
School als proceseigenaar Eigen verantwoordelijkheid Eigen keuzes v.w.b. bouwsteen Eigen opzet van het proces Eigen mensen als kartrekker
Met dank aan: Commissie: Janneke Averink, Jaap den Hertog, Nelleke Noorman, Maja Sterk, En ook: Rick Boom, Diederic Kloosterman (bouwstenen) Jannet van Essen (niveau 2) J. van de Broek – van Nieuw Amerongen (Jonge Kind)