Opvoedrelaties A Week 3, Bijeenkomst 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mediërend leren op bs. Theresia
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
‘Ouders als behandelaars’
Opvoedingsondersteuning
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Kansen voor transformatie
Opvoedrelaties A Week 3, bijeenkomst 3.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Herstelondersteunende zorg en presentie
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Pascal van Schajik.  Uitleg  Filmpje  Casus  Bespreken  vragen.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Omgaan met de gevolgen van trombose
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Kind en omgeving Het individu in de context
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Workshop ”Doen Wat Werkt”
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
CKG de kleine parachute
BOM-model PV 25/03/2014.
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Opvoedrelaties A Week 3, Bijeenkomst 4

Programma Toets over geleerde stof (H5 en H6) Opdracht Klassikale bespreking

Toets over de geleerde stof We maken de toetsvragen die door de klas zijn opgesteld. Stop je aantekeningen en je boek+ artikelen weg. Klassikale bespreking door het groepje

Families first

Vraag 1 Hoeveel uur per dag is families first beschikbaar voor het gezin? A. 12 uur per dag. B. 6 uur per dag. C. 5 x 24 uur. D. 7 x 24 uur.

Vraag 2 Met welke doelgroep werkt families first? A. Gezinnen die in een acute crisissituatie verkeren en waarbij één of meer kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar uit huis geplaatst dreigen te worden. B. Gezinnen waarbij één of meer kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar al uit huis geplaatst zijn. C. Gezinnen die in een acute crisissituatie verkeren en waarbij één of meer kinderen in de leeftijd van 4 tot 23 jaar uit huis geplaatst dreigen te worden. D. Kinderen van gescheiden ouders.

Vraag 3 Stelling 1: Families first wijkt weleens af van zijn doelgroep. Stelling 2: Na vier weken kan de hulp met maximaal drie keer één week worden verlengd. A. Beiden stellingen zijn juist. B. Beiden stellingen zijn onjuist. C. Stelling één is juist. D. Stelling twee is juist.

Vraag 4 Wat is geen kenmerk van families first? A. Families first reageert onmiddellijk op een crisissituatie. B. De nadruk ligt op competentievergroting. C. Families first werkt integraal. D. De hulp van families first wordt gegeven in de directe omgeving van het gezin.

Vraag 5 Wat is het doel van families first?

Multisysteemtherapie

Vraag 1 Vraag 1:Wie is de grondlegger van multisysteemtherapie ? A: watzlawick B:scott-pyaget C:scot henggler D feldman

Vraag 2 Vraag 2;Hoe lang duurt een behandeling van het multisysteemtherapie ? A 4 maanden B 8maanden C 5-7 maanden D 3-5maanden

Vraag 3 Vraag 3: MST is een intensieve gezicht behandeling van 6-9 maanden A waar B niet waar

Vraag 4 Vraag 4 :Wat is basisdoel van MST? A: vermindert crimineel gedrag, antisociale gedrag van jongeren B: MST vermindert crimineel gedrag ,antisociale gedrag van jongeren en richt zich op levensgebieden van jongeren C: beide zijn onjuist D : beide zijn juist

Vraag 5 Vraag 5 :Wat is de eerste stap van de behandeling A kennis maken met client B probleemgedrag van jongeren word in kaart gebracht C plan op stellen D alles is onjuist

Ambulante spoedhulp

Vraag 1 1. Welk van deze algemene doelen behoort niet tot de ASH? A. De veiligheid en basisroutines zijn hersteld B. De problematiek, risicofactoren, kansen en verwachtingen verkennen en ordenen C. Het verminderen van gedragsproblematiek D. Met de gezinsleden is vastgesteld wat er moet gebeuren

Vraag 2 2. Welke fasering van ambulante spoedhulp is juist. A. Voorfase - starfase- werkfase- startgesprek -advies en afrondingsfase B. Voorfase- startfase- startgesprek- werkfase -advies en afrondingsfase C. Startfase- voorfase- startgesprek- werkfase -advies en afrondingsfase D. Startfase- voorfase- werkfase- startgesprek- advies en afrondingsfase

Vraag 3 3. Op welke doelgroep is ASH gericht? A. 0-12 jaar en opvoeders B. 0-18 jaar C. 0-18 jaar en opvoeders D. 0-23 jaar

Vraag 4 4. Wanneer wordt er in gezinnen gebruik gemaakt van ASH? A. Crisissituatie B. Spoedeisende problematiek C. POS D. A en B zijn juist E. A en C zijn juist F. B en C zijn juist

Vraag 5 5. Geef een korte beschrijving van ambulante spoedhulp.

MDFT

Vraag 1 Waar is de mdft therapie niet op gegrond? A ecologisch model van bronfenbrenner B model voor risico en protectieve factoren C ontwikkelings psychologie D Balansmodel van bakker

Vraag 2 De belangrijkste doelen van mdft zijn bereikt als... A de jongere is gestopt met drugs/en/of alcohol gebruik of wanneer de jongere dit aanzienlijk heeft verminderd B de jongere een leven leidt waarin probleem gedrag is afgenomen of beindigd en bevredigende maatschappelijke participatie mogelijk is C alleen antwoord A is juist D A+B zijn juist

Vraag 3 Waar bestaat de doelgroep van mdft uit?

Vraag 4 De 2e fase van mdft is: A casusanalyse B vertrouwen winnen C opstellen behandelplan D werken aan verandering

Vraag 5 Er zijn 4 soorten sessies binnen mdft. De sessie die niet wordt gehouden is: A met de ouders alleen B met de jongere alleen C met derde erbij zoals, mentor school of vriend D met alleen broer en zus

FFT

Vraag 1 1. FFT heeft tot doel.. a. Het voorkomen van gedragsproblematiek van jongeren binnen een gezin b. Het verminderen van onderlinge wrijvingen binnen een gezin c. Het verminderen van ernstige gedragsproblematiek van jongeren d. Het voorkomen van onderlinge wrijvingen van jongeren.

Vraag 2 2. Hoe wil FFT het doel behalen a. Door de gezinsbanden te verbeteren b. Door het verbeteren van de opvoedingsvaardigheden van de ouders c. Door alle gezinsleden individueel therapie te laten volgen d. Door de ouders een opvoedingstherapie te laten volgen

Vraag 3 3. De functionele Gezinstherapie kent drie fasen.. a. De verbindings- en motiveringsfase, gedragsprobleemfase en generalisatiefase b. Bezweren van crisis, het verlenen van praktische en materiële hulp en het verbeteren van de veiligheidssituatie voor de kinderen c. Ondersteunen van de opvoedvaardigheden, de vraag achter de vraag en doorverwijzen naar passende instanties d. Beïnvloeden, begeleiden en onderwijzen

Vraag 4 4. Het gemiddelde aantal sessies van FFT ligt op.. a. 18-20 sessies b. 20-22 sessies c. 22-24 sessies d. 24-26 sessies

Vraag 5 De doelgroep van FFT is.......

Uitleg + Opdracht (120 min incl. pauze)

Waar kijk je naar als systeemgerichte pedagoog? Hoofdstuk 3: gezin als systeem Kenmerken, hiërarchisch, communicatief, affectief Hoofdstuk 6: hulpverleningscyclus van Strien Proces, motivatie, tijd, leerstijl, wie is de cliënt Hoofdstuk 5: wat herken je aan methodiek? Hoofdstuk 7: aanmelding en screening Werkrelatie* Taxatie oudshoorn*

Opbouwen van werkrelatie Aandachtpunten: Concentreer je op het gedrag van de individu, op emoties, emotionele processen en posities van personen Denk niet in oorzaak en gevolg (let op wederkerigheid) Heb oog voor circulaire beïnvloeding Wees gericht op het bevestigen of herstellen van de hiërarchie Richt je op het verbeteren van de interactie tussen gezinsleden Onderzoek het supra familiare systeem en de omgeving als systeem Sta stil bij jezelf en de relatie en interactie met de cliënt.

Taxatie van het individuele Systeem (Oudshoorn) Sociale aspecten (context) Gezinssyteemaspecten Gedragsmatige en cognitieve aspecten Psychodynamische aspecten Ontwikkelings- en persoonlijkheidsaspecten Biologische aspecten

Analyse van een gezinssituatie http://www.npo.nl/artikelen/2doc-die-kleine-is-alles-voor-mij Schrijf zoveel mogelijk op wat je weet. Topics staan benoemd op het uitgedeelde formulier.

Klassikale nabespreking Wat heb je gemist? Wat heb je ontdekt? Eye openers? Waar liep je tegenaan?