Criteria Praktijkstage- en afstudeeropdrachten Opleiding Informatica - Academie voor Engineering & ICT Erco Argante.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback van biculturele jongeren op vacatureprofiel Adviseur Zuiveren
Advertisements

Identiteitsverankering
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
situationeel leiderschap
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Learning on the job voor gevorderden
Projectonderwijs in het HBO
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Tim Versluijs Leerdoelen.
Onderwijskundig ontwerpen
V1 stage - Blok 4.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Aan de slag met competenties beoordelen
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
© de vries business consultancy, 2008
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Resultaten BPV-evaluatie
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Het belang van een stage
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Bachelor Medische Hulpverlening
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Solliciteren: wat wil ik?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen bij Business IT & Management Rotterdam, november 2014.
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
Verpleegkundig redeneren
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Methodiek: Plancyclus
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Bijeenkomst September 2015
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Pilot project Gemeente Gennep
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Afstuderen hbo-ict Instroom september 2013 voor studenten die het stageassessment hebben gedaan Versie 23 april 2018.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Resultaten enquête werkgroep
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Loopbaanpaden Een verkenning.
Resultaten enquête werkgroep
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Criteria Praktijkstage- en afstudeeropdrachten Opleiding Informatica - Academie voor Engineering & ICT Erco Argante

Inhoud Proces van werving & goedkeuring opdracht Criteria gesteld aan het bedrijf Criteria gesteld aan het bedrijfsbegeleiding Criteria gesteld aan de werkplek Criteria gesteld aan de opdracht Deeltijdstudenten

Twee stages tijdens de opleiding Praktijkstage (semester 1 van het 3e jaar) Afstudeerstage (semester 2 van het 4e jaar) Situatie op dit moment: veel stage- en afstudeeropdrachten (honderden per jaar) relatief weinig studenten (50 per jaar)

Proces van werving & goedkeuring stageopdracht Er zijn twee opties: Het bedrijf meldt een vacature aan bij het Avans stage- en afstudeeropdracht systeem De student vindt zelf een stageopdracht Op de hierna volgende pagina’s staan beide processen uitgewerkt. Terminologie: Vacature: een mogelijkheid om bij een bedrijf stage te lopen (dit kan een algemene uitnodiging zijn of een specifieke beschrijving van uit te voeren activiteiten) Stageopdracht: een student die bij een bedrijf een opdracht wil uitvoeren

Bedrijf meldt een opdracht of vacature aan bij Avans 8. 5. 6. 4. 1. 2.+3. 7. Lijst met opdrachten Bedrijf meldt een vacature aan bij Avans. Avans doet een lichte screening op geschiktheid. Indien geschikt, wordt de vacature gepubliceerd voor studenten (vacaturestatus “gepubliceerd”). Student zoekt een interessante vacature in de lijst van gepubliceerde vacatures. Student gaat op gesprek bij het bedrijf. Student maakt een opdrachtvoorstel en biedt dit ter goedkeuring aan bij Avans. Avans beoordeelt het opdrachtvoorstel. Indien goedgekeurd, mag de student beginnen met zijn stage, mits zijn studievoortgang voldoende is (opdrachtstatus “goedgekeurd”). Status: gepubliceerd Status: goedgekeurd

Student vindt zelf een opdracht 5. 1. 1. 2. 3. 1. 4. Lijst met opdrachten Student vindt zelf een stageopdracht door een bedrijf te bellen, via een vacature web site, via een job event, …. Student gaat op gesprek bij het bedrijf. Student maakt een opdrachtvoorstel en biedt dit ter goedkeuring aan bij Avans. Avans beoordeelt het opdrachtvoorstel. Indien goedgekeurd, mag de student beginnen met zijn stage, mits zijn studievoortgang voldoende is (opdrachtstatus “goedgekeurd”). Status: gepubliceerd Status: goedgekeurd

Proces van werving & goedkeuring opdracht Het goedkeuren van een opdracht is dus voor zowel praktijk- als afstudeerstage een meertrapsraket: Avans doet slechts een lichte screening van de vacature die een bedrijf aanmeldt, voordat de opdracht gepubliceerd wordt naar studenten. Pas als er een student in zee wil gaan met het bedrijf is er sprake van een opdrachtvoorstel, geschreven door de student, en een daadwerkelijke beoordeling van de opdracht. Tot aan het Plan van Aanpak (ongeveer week 3 van de stage) kan er beperkt aan de opdrachtformulering geschaafd worden. Het voordeel van deze aanpak is dat bedrijven vrijer zijn in de vacatureformulering bij stap 1, terwijl HBO-niveau geborgd wordt. Dit maakt constructies mogelijk als: student mag zelf een opdracht formuleren om creativiteit en ondernemersgeest bij studenten te stimuleren.

Criteria bedrijf Opdrachten bij kleine bedrijven (< 5 werknemers) worden met meer aandacht beoordeeld Geen “zolderkamertjes” Opdrachten bij niet-ICT bedrijven worden met meer aandacht beoordeeld ICT‐begeleiding moet geregeld zijn verwachten vaak teveel van een ICT-student Opdrachten bij heel jonge bedrijven worden met meer aandacht beoordeeld Avans mijdt opdrachten aangeboden door wervingsbureaus Afstuderen in een ander bedrijf dan waar de praktijkstage is gedaan Zo krijgt de student twee verschillende ervaringen en zodoende een betere beroepsoriëntatie Stagiair geen directe of indirecte familierelatie met bedrijf

Criteria bedrijfsbegeleiding Frequente contactmomenten met de begeleider(s); minimaal wekelijks HBO-diploma Relevante ICT-kennis en –ervaring 3 jaar werkervaring Hulp beschikbaar van ICT-medewerkers Geen familieleden Deze criteria hoeven niet allemaal in één persoon verenigd te zijn.

Criteria werkplek In dezelfde ruimte werken als ICT‐professionals Werken met ICT‐professionals Student mag niet alleen komen te zitten, in een hoekje Altijd medewerkers aanwezig Werkplek met ICT-faciliteiten waar de student 5x8 kan werken Het nieuwe werken (vanuit thuis werken) vraagt veel verantwoordelijkheid en is maar beperkt toegestaan

Criteria opdracht Missie opleiding informatica Een afstudeerstage behoort aan te sluiten bij de missie van de opleiding informatica. De praktijkstage is daar de aanzet toe. Missie van de opleiding informatica: Onze afgestudeerden zijn startbekwame, toekomstbestendige professionals die in staat zijn te werken aan consumer en enterprise software solutions in een real-life context. Toekomstbestendigheid uit zich door hun lerende, onderzoekende, ondernemende en verantwoordelijke (LOOV) houding. In gewonere taal: We leiden op tot softwareontwikkelaars die snel in staat zijn om met nieuwe technologieën te kunnen werken. Door hun soft skills functioneren zij goed binnen een bedrijfscontext. Zij zijn in staat zich te richten op de totaaloplossing voor de klant, i.p.v. zich alleen te richten op het bouwen van software-applicaties.

Criteria opdracht Doelstelling praktijk- & afstudeerstage De doelstelling van de praktijkstage: Oriënteren op beroepsuitoefening Ervaring opdoen met het bedrijfsleven Het nut zien van de geleerde stof Inspelen op de behoefte van de doelgroep: practice-based learning Persoonlijke vaardigheden Geen vakinhoudelijk doelstellingen, al wordt er ook vakinhoudelijk veel geleerd De doelstelling van de afstudeerstage: Demonstreren dat de student een aanzienlijk deel van de binnen de opleiding opgedane competenties, zelfstandig, op integratieve wijze, in een realistische context, kan toepassen op het niveau van een startbekwame professional

Criteria opdracht Randvoorwaarden Kan in 20 weken worden uitgevoerd Levert een duidelijk afgerond geheel op Bij voorkeur één opdracht meerdere losse opdrachten is lastig voor de verslaglegging beheerwerk (helpdesk, bug solving) < 20% van tijd geen manusje-van-alles van de andere kant: voor de praktijkstage geeft een opdracht met meerdere facetten een goed beeld van wat het werken in het bedrijfsleven betekent. Student krijgt tijd om aan zijn verslaglegging voor de opleiding te werken

Criteria opdracht HBO-niveau HBO-niveau zit ‘m vooral in de uitvoering van de opdracht en minder in de opdracht zelf Een simpele opdracht kan kwalitatief op hoog niveau worden uitgevoerd (en vice versa) Toch zijn er een aantal aspecten van de opdracht te benoemen die meespelen bij het niveau van de opdracht: Complexiteit van het bedrijfsproces waar de opdracht zich mee bezighoudt Complexiteit van de context van de opdracht; voorbeelden: Veel stakeholders Conflicterende belangen Nog veel onduidelijk Nieuw en onontgonnen domein De realisatie is technisch complex Verscheidenheid in gebruikte methodieken en technologieën

Criteria opdracht Onderzoek vs. systeemontwikkeling Karakter van opdracht: onderzoek of systeemontwikkeling Onderzoeksopdracht Met proof of concept, zodat er tenminste iets van software wordt ontwikkeld Systeemontwikkelingsopdracht: Tenminste een aantal fases van een softwareontwikkeltraject Onderzoekscomponent moet aanwezig zijn

Criteria opdracht Niveau van concreetheid Een vacature kan variëren in het niveau van concreetheid: het bedrijf heeft stageplekken en de randvoorwaarden (e.g. begeleiding) zijn oké, maar heeft geen concrete opdrachten geformuleerd het bedrijf heeft een (meer of minder) concrete opdracht geformuleerd We begrijpen heel goed dat het voor bedrijven lastig is om lang van tevoren concrete vacatures te formuleren. Van de andere kant, studenten laten weinig concrete vacatures eerder links liggen; ze willen weten waar ze aan toe zijn.

Criteria opdracht Opdrachten met een streepje voor Opdrachten met de volgende aspecten hebben een streepje voor: Duurzame ontwikkeling Multidisciplinariteit De student werkt in een team waarin verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn Graag expliciet maken in het opdrachtvoorstel

Criteria opdracht “Business & IT Management”-achtige opdracht Aan de rand van het spectrum van geschikte opdrachten Pakketselectie Alleen als ook het implementatietraject onderdeel is van de opdracht Liever niet voor afstudeerstage Pakketimplementatie Inrichten CMS (e.g. Sharepoint) liever niet, tenzij er ook een aanzienlijk aandeel maatwerk benodigd is, waarvoor geprogrammeerd dient te worden Inrichten CMF (e.g. Drupal) is oké, bij voorkeur met een aandeel maatwerk waarvoor geprogrammeerd dient te worden Inrichten CRM (e.g. MS Dynamics CRM) liever niet, tenzij het om een complexe bedrijfscontext gaat

Criteria opdracht “Technische Informatica”-achtige opdracht Aan de rand van het spectrum van geschikte opdrachten De component “hardware interfacing” mag niet overheersend zijn

Criteria opdracht Opdracht met een component beheer Aan de rand van het spectrum van geschikte opdrachten Opdrachten puur gericht op beheer zijn niet geschikt

Criteria opdracht Opdrachten voor meerdere studenten Duo-opdrachten zijn niet toegestaan Projecten waar meerdere stagiaires aan werken zijn wel toegestaan: Elke student eigen opdrachtomschrijving met eigen opdracht Elke student individuele verslaglegging, presentatie, verdediging, beoordeling Elke student krijgt individuele begeleiding vanuit school Onderling sparren van stagiaires met elkaar wordt toegejuicht

Criteria opdracht Afstuderen in je eigen bedrijf Studenten die in hun eigen bedrijf willen afstuderen zijn heel gemotiveerd; die motivatie koesteren we graag Omdat zo’n opdracht veel verantwoordelijkheid van de student vraagt, wordt veel aandacht besteed aan de beoordeling Het is aan de student om zelf de bedrijfsbegeleiding te organiseren. Eisen aan die begeleiding: Voldoende tijd om frequent en grondig te begeleiden HBO-diploma Relevante ICT-kennis en –ervaring 3 jaar werkervaring Onafhankelijk (e.g. geen familie, geen persoonlijk belang bij het welslagen van het bedrijf)

Criteria opdracht Stage in het buitenland Buitenlandse stages Bevelen we van harte aan Heel leerzaam en vormend Geen speciale eisen

Criteria opdracht Toepassen van de criteria Het beoordelen volgens de criteria is mensenwerk en wordt met begrip van de context gedaan Afwijken is altijd mogelijk Beargumenteer waarom

Deeltijdstudenten Opdracht vindt plaats in het ICT-bedrijf waar ze al werken Dit betekent vaak dat er minder mogelijkheden zijn om aan de criteria te voldoen Het varieert hoeveel tijd deeltijdstudenten krijgen in werktijd voor het uitvoeren van hun afstudeeropdracht en de verslaglegging ervan