Mbo-docent: een waardenloos of waardenvol beroep Mbo-special, georganiseerd door de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent 19-10-2015 Carlos van Kan Pedagoog/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Mediërend leren op bs. Theresia
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoera, een oudergesprek!
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Didiclass - beginnen met
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een lessenserie van drie lessen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Van doelen naar reflectie
Leiderschap en zelfbedrog:
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het werken met portfolio
Pass’t Montessorionderwijs ?
Hoe brei een team?.
Stagecoördinatie op De Rank
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Praktijkervaring en reflectie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mijn visie op onderwijs
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Workshop videobegeleiding
Transcript van de presentatie:

Mbo-docent: een waardenloos of waardenvol beroep Mbo-special, georganiseerd door de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent Carlos van Kan Pedagoog/ onderwijskundig onderzoeker

Agenda 1.Model van professionaliteit van docenten 2.Handelen van docenten vanuit onderwijspedagogisch perspectief 3.Bumpy moments werkwijze 4.Onderwijspedagogische visies van docenten Bumpy moments bespreken met collega’s Onderwijspedagogische visies van docenten 2

1. Model van professionaliteit van docenten

Evidence based model van professionaliteit Afkomstig uit de geneeskunde Gaat uit van eenduidige oorzaak-gevolg relaties Gaat uit van vastgestelde doelen die op de meest effectieve wijze behaald dienen te worden Professional is uitvoerder van wat uit onderzoek effectieve interventies zijn gebleken De taal van evidence based onderwijs… Vgl. Biesta 2010, Good Education in an Age of Measurement

Memo voor scholen deelname project ‘leerKRACHT’

Value based model van professionaliteit 1 Gaat uit van symbolische interactie De student geeft op actieve wijze betekenis aan hetgeen hem of haar onderwezen wordt De docent intervenieert in het leven van een student, echter deze interventies zijn geen oorzaak van het leren van de student, maar mogelijkheden voor de student om te reageren en door te reageren te leren van de docent…

Value based model van professionaliteit 2 Onderwijs is meer dan het op de meest effectieve wijze bereiken van vooraf gestelde doelen Sommige middelen zijn effectief maar niet wenselijk In hun onderwijs proberen docenten te handelen in het belang van hun studenten In een open samenleving staat de vraag naar wat in het belang van de nieuwe generatie is altijd ter discussie

2. Handelen van docenten vanuit onderwijspedagogisch perspectief

Professionele handelingsruimte van de docent In hun pedagogisch-didactisch handelen moeten docenten telkens zoeken naar de juiste balans tussen vastgestelde kaders en (gepercipieerde) vrijheidsgraden. Het zoeken van deze balans vergt van docenten dat ze zich bewust zijn van hun handelen in hun onderwijspraktijk, en de doelen die ze met hun handelen nastreven (Ponte, 2009).

Het handelen van docenten Instrumenteel Hoe kan ik deze studenten een adequate rekenstrategie leren? Waardegeladen Vind ik het in het belang van mijn studenten dat taal en rekenen centraal geëxamineerd wordt?

Het handelen van docenten is altijd doelgericht Het handelen in een onderwijscontext is erop gericht van de bestaande naar een wenselijke situatie te komen (Biesta, 2009). Hoe die wenselijke situatie eruit ziet is niet eenduidig, dat heeft te maken met wat je in het belang van je studenten vindt. Hoe kun je docenten helpen te verhelderen wat ze in het belang van hun studenten vinden?

3. Bumpy moments werkwijze

Deelnemers aan de werkwijze 16 mbo-docenten werkzaam in niveau 3/4 in verspreid over de vier sectoren: Economie & Handel Zorg & Welzijn Techniek Landbouw

Stap 1 Video-opname van een reguliere les waarin veelvuldig docent-student interacties plaats vinden.

Stap 2 Selecteren van bumpy moments aan de hand van een met video opgenomen reguliere les Een bumpy moment verwijst naar een interactiemoment in de dagelijkse onderwijspraktijk waarin docenten (naar eigen inzicht) legitiem gehandeld hebben en waarin zij achteraf een legitiem handelingsalternatief kunnen aanwijzen (van Kan, Ponte, Verloop, 2010).

Identificeren van bumpy moments Bekijk het videofragment aandachtig met een collega Zoek naar een moment waarin: je een legitieme wijze van handelen waarneemt… en waarbij je tegelijkertijd ook een legitiem handelingsalternatief kunt bedenken…

Stap 3 Maken van story boards naar aanleiding van de gekozen bumpy moments.

Stap 4 Interpreteren van bumpy moments door docenten aan de hand van een dilemmastructuur Aan de ene kant vind ik het in het belang van de student dat… Aan de andere andere kant vind ik het in het belang van de student dat…

Voorbeeld gebaseerd op het BM van Barbara Aan de ene kant vind ik het in het belang van de studenten …hun werk te respecteren en ze de ruimte te geven naar eigen inzicht te werken… Aan de andere andere kant vind ik het in het belang van de studenten…mijn eigen inzichten op een praktisch wijze aan de studenten over te brengen…

Stap 5 Doorvragen op de antwoorden van de docent door herhaalde waarom-vraag stellen… …het kunnen werken naar eigen inzicht vind ik belangrijk omdat de studenten op deze wijze hun creativiteit ontwikkelen en zich gerespecteerd voelen…. Het op een praktische wijze overbrengen van mijn eigen inzichten vind ik belangrijk omdat studenten op deze wijze kunnen leren van mijn praktijkervaring…

Waarom vind je dit zo belangrijk voor de studenten? Kun je daar nog iets meer over zeggen? …

Inhoud van het bumpy moments interview Interpretaties van docenten van bumpy moments in termen van wat zij in het belang van hun studenten vinden. Een belangrijke vervolgstap is te analyseren welke thema’s in het interview naar voren komen als het gaat om het belang van de studenten. Hoe kom je deze thema’s in het bumpy moments interview op het spoor?

4. Onderwijspedagogische visies van docenten 1

Pedagogisch perspectief op wat docenten in het belang van hun studenten vinden Volgens Imelman (1995, p. 60) luidt de centrale pedagogische vraag als volgt: ‘Wie wordt wat wanneer hoe en waarom onderwezen?’ De cursief gedrukte aspecten van deze vraag dienen als analysevragen

Analyse kader gebaseerd op de centrale pedagogische vraag

Het belang van het expliciteren van onderwijspedagogische visies Waarom zou het van belang kunnen zijn dat docenten een pedagogische taal ontwikkelen om hun interacties met hun studenten te legitimeren? Beeld van de docent: uitvoerder - professional Verantwoorden van handelen: collegiale & publieke debat Onderwijs is een teleologische praktijk: de vraag wat is goed onderwijs is een open vraag…

5. Bumpy moments bespreken met collega’s

Terugkoppeling breakout- sessie Welke betekenis kan de bumpy moments werkwijze hebben in de context van teams in het mbo? Welk doel kan het bespreken van bumpy moments met je collega's dienen? Wat zijn voorwaarden om jouw bumpy moments met je collega's te kunnen bespreken? …

Pragmatisch-realistisch visie ‘Hier leiden we jongeren op tot nieuwe werknemers in een sector, die ik van binnenuit ken. Ik kan al mijn ervaring in kinderopvang en gehandicaptenzorg overdragen op een nieuwe generatie medewerkers. Het mooie aan mijn overstap van het werkveld naar het onderwijs, is dat alles wat ik zelf geleerd en ontwikkeld heb zo een plek krijgt.’ Corry Musters, Zorgcoördinator, studieloopbaan- begeleider, en docente Welzijn en Onderwijs

Kritisch-reflectief visie ‘Het is zo belangrijk dat je als professional steeds goed nadenkt over hoe je met je cliënt omgaat. Ik leg steeds de nadruk op de persoonlijke, menselijke kant van het beroep. Denk na over het waarom achter bepaalde handelingen. Waarom doen we het zo? En wat betekent dat voor de cliënt?’ Marlies Brusselaars, Docente Welzijn & Onderwijs

Beroeps-collectieve visie ‘In het zogenaamde hybride leren (leren in de praktijk) ervaren jonge mensen aan den lijve de mores van een bepaald beroep. Tijdens een stage bijvoorbeeld krijgen ze inzicht in welke verantwoordelijkheden het beroep met zich meebrengt en hoe anders er gehandeld wordt dan ze gewend zijn.’ Liefaard & Wessels, 2015, p. 119

Persoonsvormende visie ‘De jongen slikte het allemaal in, maar zijn boosheid groeide. Op zo’n moment investeer ik liever in een gesprek over hoe je zo’n probleem kunt oplossen op je stage. De behandeling van de goederenstroom in de detailhandel moet dan maar even wachten.’ Piet de Kant, docent Detailhandel

Functioneel-maatschappelijke visie ‘Deze jongens en meiden zijn de maatschappij. Ik wil dat mijn leerlingen op een verantwoordelijke manier meedoen in de maatschappij. Participatie is het sleutelwoord. Ze moeten gaan denken: Ik maak het verschil. Ik steel niet op het werk. Deze jongeren moeten straks de economie draaiende houden. Dan moet je gewoon integreren en meedoen.’ Theodoor van Baars, docent Detailhandel/Engels

Formeel-diplomerende visie ‘Hij bracht Mehmet discipline en een werkmentaliteit bij. ‘Werk is belangrijk’, zei hij. Gaandeweg zag hij in dat daarnaast diploma’s halen heel belangrijk is. Hij heeft daar bij Mehmet op gehamerd. ‘Je komt niet verder zonder diploma.’ Vader van Mehmet Eryigit (docent detailhandel)

6. Onderwijspedagogische visies van docenten 2

Wat vind je zelf waardevol? Lees aandachtig de stellingen door: 1.Zet individueel de uitspraken op volgorde van belangrijkheid (1 min) 2.Bespreek in tweetallen de volgorde die je hebt uitgekozen en waarom (10 min) 3.Geef een indruk van opvallende overeenkomsten en verschillen (4min)

Ik vind het belangrijk de student voornamelijk te zien als: 1.Iemand die wordt voorbereid om zoveel mogelijk direct inzetbaar te zijn in de beroepspraktijk 2.Iemand die wordt toegerust om de huidige beroepspraktijk te veranderen en te verbeteren 3.Iemand die wordt toegerust als representant en belangenbehartiger van een beroepsgroep 4.Iemand die wordt voorbereid op het deelnemen aan het maatschappelijk verkeer 5.Iemand die wordt begeleid in het ontdekken en ontplooien van persoonlijke kwaliteiten en ambities 6.Iemand die wordt voorbereid op het behalen van de vereiste examens en diploma’s voor het beroep 7....

Bedankt voor jullie interactie & constructieve bijdrage! Carlos van Kan