Pieter le Rütte, beleidsmedewerker Verenso

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De rekenkamer van Venlo
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Forum Visitatorum ser peters
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Inventarisatie 2de/3de lijn T. b. v
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Naam instelling…………… Datum visitatie……………. VISITATIE ORGANISATIE ONCOLOGISCHE ZORG.
Visitatie ORGANISATIE oncologische zorg
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
op volle kracht van start
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
WDH Twente 5 november 2014 Visitatieprogramma Huisartsen Sabine van Logtestijn, Projectleider Visitatie NHG.
Kwaliteitsinstrumenten
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Duurzame inzetbaarheid
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Duurzame inzetbaarheid
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Pieter le Rütte, beleidsmedewerker Verenso KwaliteitsVISITATIE Middenbeemster, 9 oktober 2015 Pieter le Rütte, beleidsmedewerker Verenso

Wat versta jij onder visitatie?

Kwaliteitsinstrument Zelfevaluatie vakgroep Intercollegiale toetsing Inbreng interne en externe ‘partners’ Gestructureerd stilstaan bij functioneren

Gestructureerd stilstaan?

Waarom middel visitatie? Visitatie ‘bewezen’ bij andere disciplines Inzicht handelen: zelf, team, organisatie Kwaliteit verbeteren & borgen Behandelresultaten, patiënttevredenheid, samenwerking…. Sinds 2014 ook eis herregistratie

Voor wie? Geregistreerde SO’s Niet alleen voor herregistratie! Andere disciplines visiteren? Nee, wel input (live 360-feedback)

Hoe? Zelfevaluatie + Intercollegiale toetsing Beleidsdocumenten Digitaal invullen vragenlijst Beleidsdocumenten Agenda vakgroep + visitatieteam Gesprekken visitatieteam met (vak)groep 360 feedback: gesprekken partners Visitatoren: ervaren, onafhankelijk, geschoold Sterke & verbeterpunten & randvoorwaarden

Inter- collegiaal Leren en verbeteren

Gesprek Met visitatoren (+ secretaris) Ervaren SO’s Onafhankelijk Geschoold Vertrouwelijkheid

Evaluatie en Toetsing Waarvan?

7 Professionaliteit 2 Communicatie 1 Medisch Handelen 3 Samenwerking 4 Kennis en wetenschap 6 Organisatie 5 Maatschappelijk handelen

Praktisch Vooraf aanleveren Documenten zoals medisch beleidsplan Gesprekspartners 360o feedback Via visitatiewebsite: Persoonlijke gegevens Enquêtevragen Verbeterpunten

Vraag Met wie (welke functies) moet het visitatieteam gaan praten om een goed beeld te krijgen van jullie functioneren?

360 feedback (live) Afvaardiging van: Management/bestuur Medische en paramedische dienst en V&V Externe samenwerkingspartners Patiënten/mantelzorgers/cliëntenraad

Vraag Welke (beleids)documenten geven een goed beeld van de context waarbinnen jullie functioneren?

Documenten #SO’s, #patiënten, specialisaties, uren, ondersteuning… Strategisch beleid, organigram concern Beleids- en jaarplan, reglement/statuut vakgroep Overzicht protocollen/werkinstructies/formularium Scholingsplan Voorbeeld dienstverleningsovereenkomst (SLA) Blanco medisch zorgdossier Medisch beleid /BOPZ-taken Functiebeschrijving SO Notitie over taakdelegatie/rolverdeling SO-VS Overzicht uitkomsten, patiënttevredenheid, rapport IGZ

9 maanden van tevoren melden Planning visitatie 9 maanden van tevoren melden 12-6 wk enquête & gesprekspartners & documenten - 4 wk visitatieteam: analyse enquête etc. - 3 wk contact secretaris: definitieve agenda 0 visitatiedag + 2 wk conceptrapport + 4 wk vakgroep controle op feiten +12 wk definitief landelijke visitatiecommissie +20 wk verbeterplan vakgroep

Eindgesprek: voorlopige bevindingen

Niet zo. Nou ja, misschien soms…

Meer zo.

Uitkomsten Verbeterpunten Randvoorwaarden Aanbevelingen (nog wel) Sterke punten Verbeterpunten Randvoorwaarden Aanbevelingen (nog wel) Visitatierapport, vastgesteld LVC Verbeterplan vakgroep

Welke info (hoe) in rapport? Sterke en verbeterpunten uit verkregen info over handelen SO’s Conclusies visitatieteam o.b.v. professionele stand., wet- en regelgeving Aanbevelingen (wat, niet hoe)

Feiten Vanaf 2014 verplicht voor herregistratie Na 1/1/2019 kunnen aantonen deelname 1x per 5 jaar visitatie Gevisiteerde 20 accreditatiepunten Kosten visitatie € 1300/gevisiteerde

Iedere SO: digitale vragenlijst Gemakkelijk in te vullen Overzichten Eigen vergelijkingsrapport Verbeterpunten Analyse Agendapunten

Géén berg papierwerk

MOETEN ENQUÊTEVRAGEN BEANTWOORDEN

Ervaringen “Positief gesprek vakgroep visitatieteam” “Sterke punten in beeld en wat nodig is voor betere kwaliteit” “We voelen ons sterker” “Eigenlijk wist we het al …… nu duidelijk dat ook actie nodig is!” “Zinvol om als artsen te reflecteren!”

Hoeveel gevisiteerd? 325 SO’s in 38 visitaties Opstopping in 2018? Uiteindelijk elke 5 jaar 1550 SO’s

Trends STERK MEH: medisch veelal deskundig, adequate verwijzing COM: veelal patiëntgericht SAM: meestal prettige samenwerking K&W: voldoende geschoold o.b.v. eigen ambitie MAH: adequaat optreden bij incidenten ORG: willen meedenken over beleid PROF: integer, gedreven

Trends VERBETER (1) MEH: afstemming, eenduidigheid, evidence based handelen: implementatie RL-en… COM: helderheid rol en bereikbaarheid SO, artsenwisselingen, benutten feedback patiënt/vertegenwoordiger, vaardigheden individuele SO’s

Trends VERBETER (2) SAM: feedbackcultuur, helderheid afspraken interne samenwerking, regierol SO, samenwerking 1e en 2e lijn K&W: scholingsbeleid o.b.v. populatie/ambities, kennisdeling, onderzoek 5. MAH: (meerjaren)visie, profilering

Trends Verbeter (3) ORG: taakafbakening/taakdelegatie, efficiëntie (overleg), timemanagement, praktijkvoering en benutten praktijkondersteuning PROF: verantwoordelijkheid, houden aan afspraken, werkdruk!

Trends randvoorwaarden ECD/EPD faciliteert vaak nauwelijks de medische zorg! ECD/ZLP veelal omslachtige dossiervoering Nauwelijks koppeling met verwijzers Moeizame onderlinge communicatie behandelaars

Doorontwikkeling Verbeteringen huidige systeem Ook individuele SO’s, ZZP-ers etc. Nu huidige CanMEDS maar straks...? Gesprek 360o meer structuur? toetsing implementatie RL-en? Her-visitatie, vervolg of opnieuw?

Zelf ervaren? Medisch Handelen Samenwerking Organisatie Communicatie patiënt Kennis & Wetenschap Maatschappelijk Handelen Professionaliteit

Voorbeeldvragen Ik ben actief betrokken bij incontinentiebeleid Ik vraag de patiënt toestemming voor het toepassen van vrijheidsbeperkende maatregelen We spreken elkaar (in de vakgroep) rechtstreeks aan op ongewenst gedrag Ik lever een bijdrage aan scholing van andere beroepsgroepen Er worden verbeteracties gekoppeld aan fouten en klachten over mijn functioneren Binnen de vakgroep worden taken adequaat overgenomen Ik onderken de grenzen van mijn deskundigheid

Beantwoord gezamenlijk Ik ben actief betrokken bij incontinentiebeleid We spreken elkaar (in de vakgroep) rechtstreeks aan op ongewenst gedrag Binnen de vakgroep worden taken adequaat overgenomen

Wat versta jij onder visitatie?

Info en aanmelding FAQ / procedure: www.verenso.nl 2 artikelen TvO (april en augustus 2015) Aanbod: presentatie in de regio Contact: cderuiter@verenso.nl; plerutte@verenso.nl 48