Pieter le Rütte, beleidsmedewerker Verenso KwaliteitsVISITATIE Middenbeemster, 9 oktober 2015 Pieter le Rütte, beleidsmedewerker Verenso
Wat versta jij onder visitatie?
Kwaliteitsinstrument Zelfevaluatie vakgroep Intercollegiale toetsing Inbreng interne en externe ‘partners’ Gestructureerd stilstaan bij functioneren
Gestructureerd stilstaan?
Waarom middel visitatie? Visitatie ‘bewezen’ bij andere disciplines Inzicht handelen: zelf, team, organisatie Kwaliteit verbeteren & borgen Behandelresultaten, patiënttevredenheid, samenwerking…. Sinds 2014 ook eis herregistratie
Voor wie? Geregistreerde SO’s Niet alleen voor herregistratie! Andere disciplines visiteren? Nee, wel input (live 360-feedback)
Hoe? Zelfevaluatie + Intercollegiale toetsing Beleidsdocumenten Digitaal invullen vragenlijst Beleidsdocumenten Agenda vakgroep + visitatieteam Gesprekken visitatieteam met (vak)groep 360 feedback: gesprekken partners Visitatoren: ervaren, onafhankelijk, geschoold Sterke & verbeterpunten & randvoorwaarden
Inter- collegiaal Leren en verbeteren
Gesprek Met visitatoren (+ secretaris) Ervaren SO’s Onafhankelijk Geschoold Vertrouwelijkheid
Evaluatie en Toetsing Waarvan?
7 Professionaliteit 2 Communicatie 1 Medisch Handelen 3 Samenwerking 4 Kennis en wetenschap 6 Organisatie 5 Maatschappelijk handelen
Praktisch Vooraf aanleveren Documenten zoals medisch beleidsplan Gesprekspartners 360o feedback Via visitatiewebsite: Persoonlijke gegevens Enquêtevragen Verbeterpunten
Vraag Met wie (welke functies) moet het visitatieteam gaan praten om een goed beeld te krijgen van jullie functioneren?
360 feedback (live) Afvaardiging van: Management/bestuur Medische en paramedische dienst en V&V Externe samenwerkingspartners Patiënten/mantelzorgers/cliëntenraad
Vraag Welke (beleids)documenten geven een goed beeld van de context waarbinnen jullie functioneren?
Documenten #SO’s, #patiënten, specialisaties, uren, ondersteuning… Strategisch beleid, organigram concern Beleids- en jaarplan, reglement/statuut vakgroep Overzicht protocollen/werkinstructies/formularium Scholingsplan Voorbeeld dienstverleningsovereenkomst (SLA) Blanco medisch zorgdossier Medisch beleid /BOPZ-taken Functiebeschrijving SO Notitie over taakdelegatie/rolverdeling SO-VS Overzicht uitkomsten, patiënttevredenheid, rapport IGZ
9 maanden van tevoren melden Planning visitatie 9 maanden van tevoren melden 12-6 wk enquête & gesprekspartners & documenten - 4 wk visitatieteam: analyse enquête etc. - 3 wk contact secretaris: definitieve agenda 0 visitatiedag + 2 wk conceptrapport + 4 wk vakgroep controle op feiten +12 wk definitief landelijke visitatiecommissie +20 wk verbeterplan vakgroep
Eindgesprek: voorlopige bevindingen
Niet zo. Nou ja, misschien soms…
Meer zo.
Uitkomsten Verbeterpunten Randvoorwaarden Aanbevelingen (nog wel) Sterke punten Verbeterpunten Randvoorwaarden Aanbevelingen (nog wel) Visitatierapport, vastgesteld LVC Verbeterplan vakgroep
Welke info (hoe) in rapport? Sterke en verbeterpunten uit verkregen info over handelen SO’s Conclusies visitatieteam o.b.v. professionele stand., wet- en regelgeving Aanbevelingen (wat, niet hoe)
Feiten Vanaf 2014 verplicht voor herregistratie Na 1/1/2019 kunnen aantonen deelname 1x per 5 jaar visitatie Gevisiteerde 20 accreditatiepunten Kosten visitatie € 1300/gevisiteerde
Iedere SO: digitale vragenlijst Gemakkelijk in te vullen Overzichten Eigen vergelijkingsrapport Verbeterpunten Analyse Agendapunten
Géén berg papierwerk
MOETEN ENQUÊTEVRAGEN BEANTWOORDEN
Ervaringen “Positief gesprek vakgroep visitatieteam” “Sterke punten in beeld en wat nodig is voor betere kwaliteit” “We voelen ons sterker” “Eigenlijk wist we het al …… nu duidelijk dat ook actie nodig is!” “Zinvol om als artsen te reflecteren!”
Hoeveel gevisiteerd? 325 SO’s in 38 visitaties Opstopping in 2018? Uiteindelijk elke 5 jaar 1550 SO’s
Trends STERK MEH: medisch veelal deskundig, adequate verwijzing COM: veelal patiëntgericht SAM: meestal prettige samenwerking K&W: voldoende geschoold o.b.v. eigen ambitie MAH: adequaat optreden bij incidenten ORG: willen meedenken over beleid PROF: integer, gedreven
Trends VERBETER (1) MEH: afstemming, eenduidigheid, evidence based handelen: implementatie RL-en… COM: helderheid rol en bereikbaarheid SO, artsenwisselingen, benutten feedback patiënt/vertegenwoordiger, vaardigheden individuele SO’s
Trends VERBETER (2) SAM: feedbackcultuur, helderheid afspraken interne samenwerking, regierol SO, samenwerking 1e en 2e lijn K&W: scholingsbeleid o.b.v. populatie/ambities, kennisdeling, onderzoek 5. MAH: (meerjaren)visie, profilering
Trends Verbeter (3) ORG: taakafbakening/taakdelegatie, efficiëntie (overleg), timemanagement, praktijkvoering en benutten praktijkondersteuning PROF: verantwoordelijkheid, houden aan afspraken, werkdruk!
Trends randvoorwaarden ECD/EPD faciliteert vaak nauwelijks de medische zorg! ECD/ZLP veelal omslachtige dossiervoering Nauwelijks koppeling met verwijzers Moeizame onderlinge communicatie behandelaars
Doorontwikkeling Verbeteringen huidige systeem Ook individuele SO’s, ZZP-ers etc. Nu huidige CanMEDS maar straks...? Gesprek 360o meer structuur? toetsing implementatie RL-en? Her-visitatie, vervolg of opnieuw?
Zelf ervaren? Medisch Handelen Samenwerking Organisatie Communicatie patiënt Kennis & Wetenschap Maatschappelijk Handelen Professionaliteit
Voorbeeldvragen Ik ben actief betrokken bij incontinentiebeleid Ik vraag de patiënt toestemming voor het toepassen van vrijheidsbeperkende maatregelen We spreken elkaar (in de vakgroep) rechtstreeks aan op ongewenst gedrag Ik lever een bijdrage aan scholing van andere beroepsgroepen Er worden verbeteracties gekoppeld aan fouten en klachten over mijn functioneren Binnen de vakgroep worden taken adequaat overgenomen Ik onderken de grenzen van mijn deskundigheid
Beantwoord gezamenlijk Ik ben actief betrokken bij incontinentiebeleid We spreken elkaar (in de vakgroep) rechtstreeks aan op ongewenst gedrag Binnen de vakgroep worden taken adequaat overgenomen
Wat versta jij onder visitatie?
Info en aanmelding FAQ / procedure: www.verenso.nl 2 artikelen TvO (april en augustus 2015) Aanbod: presentatie in de regio Contact: cderuiter@verenso.nl; plerutte@verenso.nl 48