Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Wim van de Grift Drachten november 2013
Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Rechtshandelingen van de Unie
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Landelijke Platformdag Gehandicapten
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
1 Artikel 1. Begripsbepalingen 1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: a. Koninklijke Bibliotheek: Koninklijke Bibliotheek.
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Zorgbehoevenden en woonoverlast Verplicht medicijngebruik en andere mogelijkheden.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Pleegzorg vanuit een nieuw wettelijk kader van kinderbescherming
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Wet revitalisering generiek toezicht
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Financiële rechtmatigheid
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Nieuwe onderzoekskaders
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Misdrijven die tegen een BOA gepleegd kunnen worden
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015

Inhoud 1.De Wet op het Onderwijstoezicht 2.Het initiatiefvoorstel Bisschop c.s. 3.Toezichtskader 4.Discussie

De wet op het onderwijstoezicht

Artikel 3 – Opdracht en taken IvhO Lid 1: ‘Toezicht op het onderwijs’ Lid 2: Taken: A) het beoordelen en bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs B) het beoordelen en bevorderen van de naleving van de bij of krachtens een onderwijswet gegeven voorschriften C) het beoordelen en bevorderen van de kwaliteit van het stelsel voor hoger onderwijs, met inbegrip van het stelsel van accreditatie D) het beoordelen en bevorderen van de financiële rechtmatigheid E) het rapporteren over de ontwikkeling van het onderwijs F) het verrichten van andere bij of krachtens de wet aan de inspectie opgedragen taken

Kwaliteit van het onderwijs vs naleving Is onderwijskwaliteit iets anders dan het naleven van de deugdelijkheidseisen? Art. 20 lid 2: Indien de inspectie oordeelt dat een bij of krachtens een onderwijswet gegeven voorschrift niet is nageleefd, vermeldt zij dit in het rapport. MvT WOT: (…) kwaliteit is een overkoepelend begrip. Het heeft betrekking op verschillende aspecten van het onderwijs. Sommige van deze aspecten worden van zo groot belang geacht dat de wetgever daarvoor bepaalde voorschriften heeft gegeven: de in de sectorwetten opgenomen eisen (deugdelijkheidseisen en bekostigingsvoorwaarden). Van andere aspecten is het van belang dat daarover door de inspectie inzicht wordt geboden aan betrokkenen bij het onderwijs: de in dit wetsvoorstel voor het toezicht op het primair en voortgezet onderwijs opgenomen aspecten van kwaliteit.

Risicogericht toezicht Artikel 11 lid 1: De inspectie onderzoekt jaarlijks het onderwijs aan elke instelling. Naar aanleiding van het onderzoek geeft de inspectie een oordeel over de kwaliteit van het onderwijs aan de instelling en over de naleving van wettelijke voorschriften door de instelling. Artikel 11 lid 3: Indien uit het onderzoek, bedoeld in het tweede lid, een redelijk vermoeden voortvloeit dat de kwaliteit tekortschiet, stelt de inspectie nader onderzoek in, waarbij tevens de oorzaken van het tekortschieten worden onderzocht. Nader onderzoek aan de hand van kwaliteitsaspecten.

Verbetering bij tekortkomingen Artikel 11 lid 4: Indien de inspectie naar aanleiding van het onderzoek, bedoeld in het derde lid, oordeelt dat de kwaliteit tekortschiet, verricht zij na na ten hoogste één jaar onderzoek naar de kwaliteitsverbeteringen die de instelling heeft gerealiseerd. Artikel 14: Informeren minister bij ernstig of langdurig tekortschieten, bij zeer zwakke scholen na één jaar. Handhavingsbevoegdheden deels in mandaat bij inspectie, deels bij minister.

Het toezichtkader Artikel 13 WOT 1. De inspectie legt haar werkwijze voor een onderzoek als bedoeld in de artikelen 11 en 12a en voor de toepassing van artikelen 11a en 11b, vast in een of meer toezichtskaders. De toezichtskaders behoeven de goedkeuring van Onze Minister. artikelen 1112aartikelen 11a11b 2. Alvorens een toezichtskader vast te stellen of te wijzigen voert de inspectie overleg met vertegenwoordigers van het onderwijsveld en andere betrokkenen, terwijl bij onderwerpen betrekking hebbend op de vrijheid van inrichting in ieder geval overleg wordt gevoerd met de erkende richtingen.

Het initiatiefvoorstel Bisschop c.s. ‘een doeltreffender regeling van het onderwijstoezicht’

Onderscheid van toezicht en bevorderen Artikel 3 WOT 1. De inspectie heeft de volgende taken: a. het toezien op: (o.a.) de naleving van de bij of krachtens een onderwijswet gegeven voorschriften, b. het bevorderen van: (o.a.) de ontwikkeling, in het bijzonder van de kwaliteit, van het onderwijs aan instellingen als bedoeld in de onderwijswetten met uitzondering van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, Alleen oordeel in het kader van de toezichttaak

Het schoolplan als uitgangspunt De kwaliteitsaspecten uit art. 11, derde lid, van de WOT worden geschrapt en als verplichte onderwerpen opgenomen in het schoolplan. Artikel 11, derde lid, tweede volzin, komt te luiden: Dit nader onderzoek verricht zij, indien het betreft een instelling als bedoeld in de Wet op het primair onderwijs, de Wet primair onderwijs BES, de Wet op de expertisecentra, de Wet op het voortgezet onderwijs of de Wet voortgezet onderwijs BES, aan de hand van het schoolplan.

Wettelijke grondslag zeer zwakke school Met resultaten: De kwaliteit van het onderwijs is zeer zwak indien de leerresultaten op de school aan het eind van het zevende of het achtste schooljaar op groepsniveau ernstig en langdurig tekortschieten en het bevoegd gezag in verband met dit tekortschieten eveneens tekortschiet in de naleving van een of meer bij of krachtens deze wet gegeven voorschriften. Zonder resultaten: ‘indien de school tekortschiet in de naleving van twee of meer bij of krachtens deze wet gegeven voorschriften en de school dientengevolge tekortschiet in het zorg dragen voor de veiligheid op school (…) of het zodanig inrichten van het onderwijs dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen dan wel het afstemmen van het onderwijs op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen (…).’

Toezichtkader 1. Onze Minister stelt op voordracht van de inspectie kaders vast waarin de werkwijze voor een onderzoek als bedoeld in de artikelen 11 en 12a en voor de toepassing van de artikelen 11a en 11b is vastgelegd. In de kaders wordt onderscheid aangebracht tussen de in artikel 3, eerste lid, onderdelen a en b, bedoelde taken.